Vilkas Suite tuki ja ohjeet
- Suite »
- markkinointi »
- Google Analytics 4 seuranta Google Tag Managerin kautta Suite kaupassa
Etsitkö Vilkas Now tukea?
Vilkas Now tukeenGoogle Analytics 4 seuranta Google Tag Managerin kautta Suite kaupassa
Tämä ohje koskee Suite Mini, Suite Active, Suite Pro ja Suite Enterprise kauppoja.
Google Analytics on Googlen tarjoama verkkosivustojen analytiikkatyökalu, jonka avulla verkkosivustojen omistajat ja markkinoijat voivat seurata ja analysoida sivustojensa käyttäjien toimintaa.
Se kerää tietoja sivuston liikenteestä, kuten kävijämääristä, kävijöiden maantieteellisestä sijainnista, käytetystä laitteesta, sivustolla vietetystä ajasta ja siitä, miten käyttäjät ovat löytäneet sivustolle. Tämän datan avulla voit tehdä perusteltuja päätöksiä verkkokauppasi parantamiseksi ja liiketoimintasi kasvattamiseksi.
Google uudisti vuonna 2023 Analytics palvelunsa ja korvasi aiemman Universal Analytics palvelunsa uudella Google Analytics 4 versiolla. Tässä ohjeessa on kuvattu, mitä minimissään kannattaa seurata Vilkas Now kaupassa ja miten sen saa lisättyä kauppaasi käyttöön Google Tag Managerin avulla.
Voit myös halutessasi ostaa Google Analytics asennuksen palveluna Vilkkaan asiantuntijatyönä.
https://www.vilkas.fi/tuotteet/vilkas-go/googleanalytics4
Tarvittavat palvelut
Tarvitset tätä varten verkkokaupan lisäksi seuraavat palvelut
- Google Tag Manager, jonka kautta seurannan saa tehtyä
- Google Analytics, jossa on lisättynä GA4 omaisuus ja data stream
Määritykset Vilkas Suite verkkokaupassa
Google Tag managerin saat otettua Vilkas Suite verkkokaupassa käyttöön kohdassa Markkinointi > Google Tag Manager lisäämällä kontin tunnuksen asetuskenttään. Sen lisäksi pitää valita, että käytetään Google Analytics 4 seurantaa. Lue tästä lisää tukisivulla Google Tag Manager.
Määritykset Google Tag Managerissa
Google Tag Managerin asetuksiin ja toimintaan löydät tarkemmat ohjeet Googlen omilta tukisivuilta, mutta alla myös opastettu kohta-kohdalta ohjeena miten saat lisättyä sinne Suite verkkokaupan yleisen seurannan ja ostotahtuman eli purchase tapahtuman.
Yleisen seurannan lisääminen
Yleisen seurannan saa lisättyä ns. Google Tagilla, jonka avulla Googlelle saa siirrettyä yleisiä seurantatietoja, kuten mitä sivuja kävijät ovat katselleen, kuinka paljon kävijöitä on sivuilla ja kuinka pitkään he viihtyvät sivustolla.
GA4 tagin eli yleisen seurannan lisääminen (Googlen oma ohje):
https://support.google.com/tagmanager/answer/9442095?hl=fi
Kohta-kohdalta ohje
- Siirry Google Tag Managerissa vasemman reunan päävalikosta kohtaan Tagit
- Napsauta Uusi nappia
- Anna nimeksi esim. "GA4 yleinen seuranta"
- Napsauta kenttää Tagin määritys
- Valitse oikeasta reunasta tagin tyypiksi Google-tagi
- Syötä Tagitunnus-kenttään Google Analyticsissa olevan GA4 omaisuuden mittaustunnus
- Avaa alempi Lisäasetukset
- Avaa Suostumusta koskevat asetukset
- Valitse Lisäsuostumusta ei tarvita
- Sen jälkeen napsauta alempana olevaa Triggerit kenttää
- Valitse All Pages
- Tallenna
Yleisen seurannan tallentamisen jälkeen kannattaa lisätä vielä vähintään ostotapahtuman seuranta, jotta nähdään verkkokaupan ostoksista tietoa.
Ostotapahtuman seurannan lisääminen
Ostotapahtuman seurannalla saat siirrettyä tietoa Googlelle verkkokaupan ostoista.
GA4 ostotapahtuman lisääminen Googlen omassa ohjeessa (parametreja ei tarvita, koska tiedot saa kerättyä automaattisesti Suite kaupan Google datakerroksesta):
https://developers.google.com/analytics/devguides/collection/ga4/ecommerce?client_type=gtm#purchase-gtm
Kohta kohdalta ohje
- Napsauta Tagit kohdassa Uusi nappia
- Anna nimeksi esim. GA4 ostotapahtuma
- Napsauta kenttää Tagin määritys
- Valitse oikeasta reunasta tagin tyypiksi Google Analytics: GA4-tapahtuma
- Lisää Mittaustunnus kohtaan Google Analyticsissa olevan GA4 omaisuuden mittaustunnus
- Lisää tapahtuman nimeksi purchase
- Valitse kohta Lisäasetukset
- Ruksi valinta Lähetä verkkokaupan data ja valitse datalähde Data Layer
- Avaa alempi Lisäasetukset
- Avaa Suostumusta koskevat asetukset
- Valitse Lisäsuostumusta ei vaadita
- Sen jälkeen napsauta alempana olevaa Triggerit-kenttää
- Napsauta oikean yläkulman sinistä plus-merkkiä lisätäksesi uuden triggerin
- Anna triggerille nimeksi esim. "GA4 ostotapahtuman triggeri"
- Napsauta Triggerin määritys -kenttää
- Valitse Oma tapahtuma
- Kirjoita Tapahtuman nimi kenttään purchase
- Tallenna
Kun olet tallentanut kaikki muutokset, niin muista vielä julkaista ne oikean yläkulman Lähetä-napista.
Kun tagit on julkaistu, niin voi testata, että näkyykö Google Analyticsissa reaaliaikaisessa seurannassa vierailija kun käyt oman kaupan asiakaspuolella vierailemassa eri sivuilla. Tilastolliset tiedot Google Analyticsissa kestää päivän pari, että niitä alkaa näkymään.
Muiden tapahtumien lisääminen
Verkkokaupan tapahtumia on useita erilaisia. Näiden lisääminen tapahtuu samaan tapaan Google Tag Managerissa kuin yllä olevissa tarkemmissa esimerkeissä. Täältä löydät Googlen ohjeistusta näiden lisäämisestä Google Tag Managerissa:
https://developers.google.com/analytics/devguides/collection/ga4/ecommerce?client_type=gtm
Tässä vielä listaa oleellisimmista tapahtumista ja linkit niiden ohjeisiin.
view_item
https://developers.google.com/analytics/devguides/collection/ga4/ecommerce?client_type=gtm#view_item-gtm
add_to_cart
https://developers.google.com/analytics/devguides/collection/ga4/ecommerce?client_type=gtm#add_to_cart-gtm
view_cart
https://developers.google.com/analytics/devguides/collection/ga4/ecommerce?client_type=gtm#view_cart-gtm
begin_checkout
https://developers.google.com/analytics/devguides/collection/ga4/ecommerce?client_type=gtm#begin_checkout-gtm
Google suostumuksen hallinta Suite kaupassa
Vilkas Suite verkkokaupat tukevat Google Consent Mode v2 toimintaa. Google suostumuksen signaalit on rakennettu Vilkas Suite kaupassa Tietosuojasuostumus (GDPR) evästekyselyn ja Google Tag Manager liitynnän yhteistoimintaan.
Lue lisää ohjeesta: Tietosuojasuostumus (GDPR) - Evästeiden hyväksyntä.
Jotta Google Tag Manageriin rakennetut tagit ottavat suostumuksen huomioon, täytyy niiden asetuksissa asettaa Suostumusta koskevat asetukset samaan tapaan kuin yllä olevissa esimerkeissä.
Google Analytics 4 seurannan määritykset asiantuntijapalveluna
Tämän tukisivun ohjeilla saat lisättyä Google Analytics 4 seurannat Vilkas Suite verkkokauppaasi. Jos haluat mieluummin ostaa Google Analytics 4 asennuksen palveluna, niin löydät siitä lisää tietoa täältä:
https://www.vilkas.fi/tuotteet/vilkas-go/googleanalytics4