Vilkas Suite tuki ja ohjeet
Etsitkö Vilkas Now tukea?
Vilkas Now tukeenTietosuojassuostumus (GDPR) - Evästeiden hyväksyntä
Vilkas Suite verkkokauppa ei käytä itse toiminnassaan muita kuin välttämättömiä evästeitä. Tästä johtuen itse kaupan osalta ei tarvitse evästeiden lupia kysellä, mutta jos käytetään mitään ulkopuolisia palveluita esimerkiksi markkinoinnin seurantaan, niin nämä palvelut yleisesti käyttää evästeitä, joita varten täytyisi lupa kysyä erikseen asiakkaalta.
Koska Vilkas Suite kaupoissa voi kauppias lisätä markkinoinnin seurantaa ja muita evästeitä sisältäviä palveluita yksittäisille sivuille, yleiselle head-alueelle ja erilaisten integraatioiden kautta, niin evästeiden hyväksyntää ja tarvittaessa niiden latautumisen estämistä varten täytyy näitä eri tapoja rajoittaa.
Jos kaikki markkinoinnin seurantakoodit ja muut evästeitä käyttävät palvelut ladataan Google Tag Managerin kautta, niin voidaan käyttää kaupan tietosuojasuostumuksen toiminnallisuutta ja ladata nämä palvelut vain ja ainoastaan kun asiakas on antanut luvan evästeiden käyttöön.
Tiivistetysti tarvitsee tehdä seuraavat asiat
- ota käyttöön uusi evästekysely kohdasta Markkinointi > Tietosuojakysely (GDPR)
- perusta Google Tag Manager -tili tarvittaessa ja lisää sinne kaupan seurannat
- poista kaupan sivuilla suoraan olevat seurantaskripit
- Testaa toiminta Google Tag Managerin preview-tilassa (debugger)
- Julkaiset Google Tag Managerissa olevat seurannat
Varmista vielä, että tietosuojakysely (GDPR) toiminnallisuuden asetuksissa on valittuna "Käytä Google Tag Managerissa: Kyllä" ja seuraa, että dataa kertyy analytiikkaan ja mahdollisiin markkinoinnin seurantoihin.
Koska asiakkaat voivat kieltäytyä seurannasta, niin on normaalia, että seurannassa on mittaluokkaa 50 % vähemmän dataa kävijöistä ja konversioista.
Evästekyselyn lisääminen
Vilkas Suite kaupoista löytyy kustomoitu evästekysely, jolla on mahdollista toteuttaa nykyisten vaatimuksien mukainen kokonaisuus. Kaupan hallinassa kohdassa Markkinointi > Tietosuojasuostumus (GDPR) on mahdollista tehdä kysely, jossa asiakas valitsee salliiko hän kaikki evästeet vai ainostaan toiminnan kannalta pakolliset evästeet. Jotta tämä vaikuttaa Google Tag Managvverin kautta tehtyihin seurantoihin, niin täytyy myös määritellä, että tätä kyselyä hyödynnetään kaupan Google Tag Manager integraation kanssa,
Tätä varten asetuksista valitaan
- Kysy markkinointilupa popup dialogilla: Kyllä
- Käytä Google Tag Managerissa: Kyllä.
Lisäksi on valittavissa seuraavia asetuksia
Kysy markkinointilupa ostoskorissa - Tätä asetusta ei normaalisti aseteta päälle ellei erityisesti ostoprosessissa haluta kysyä markkinointilupaa erikseen. Tätä voi hyödyntää tilauksen yhteydessä Uutiskirjeen tilaamiseksi.
Asettelu - Tällä asetuksella voit valita minkälainen evästekysely on rakenteeltaan kaupan asiakaspuolella. Footer valinnalla evästekysely on alareunassa ja pop-up valinnalla se tulee keskelle ruutua.
Advanced Consent mode
- Jos tämä asetus on pois päältä, on Googlen suostumustilasta on käytössä perusversio (Google Basic Consent Mode), jossa Google Tag Managerista ei tagit lataudu lainkaan, jos asiakas ei evästekyselyssä anna lupaa. Jos asiakas hyväksyy evästeet, niin kaupassa Googlen datakerroksessa on mukana tarvitut suostumuksen hyväksynnän signaalit.
- Jos tämä asetus on asetettu päälle, niin käytössä on Googlen suostumustilasta edistynyt versio (Google Advanced Consent Mode), jossa Google Tag Managerin tagit ladataan aina ja heti kun käyttäjä tulee verkkosivustolle. Edistynyttä suostumustilaa varten täytyy Google Tag Managerissa määritellä tageille suostumusta koskevat asetukset. Oletuksena kaupan Google datakerroksessa on aina suostumuksien kieltämisen signaalit ja kun asiakas hyväksyy evästeet, niin datakerrokseen päivittyy kyseisen asiakkaan osalta suostumuksen hyväksymisen signaalit.
Evästekyselyn tekstiasetukset
Voit kirjoittaa evästekyselyyn haluamasi sisällöt. Asetuksissa on muokattavissa bannerin tekstisisältö ja eri nappien tekstit.
Kenttään Suostumustekstin otsikko dialogissa määritellään kyselylle otsikko. Se voi olla esimerkiksi "Käytämme evästeitä". Sen lisäksi kenttään Suostumusteksti dialogissa voi kirjoittaa kuvaavan tekstin valinnalle sekä voi valita omat teksit kyllä ja ei valinnoille.
Kyselyn määrittelyn lisäksi tarvitsee myös oikeasti siirtää kaikki markkinoinnin seurantojen, chattien, sosiaalisen median upotuksien ja vastaavien koodinpätkät lisätä Google Tag Managerin kautta ja poistaa ne muualta kaupan asetuksista.
Hyväksynnän muuttaminen jälkikäteen
Käyttäjällä täytyy olla mahdollista muuttaa mieltään ja vaihtaa omaa evästesuostumustaan. Tämä pitäisi olla näkyvillä selkeällä paikalla verkkokaupassa.
Valinnan popupin saat tehtyä lisäämällä kauppaan linkin osoitteeseen javascript:GBaseOpenConsentDialog()
Tämän saa lisättyä normaalisti verkkokaupan hallinnassa kohdassa Ulkoasu > Ulkoasun yksityiskohtainen muokkaus. Siellä voit lisätä joko erillisen linkki-elementin tai muokata esimerkiksi alatunnisteessa olevaa linkkilistaa ja lisätä ulkoisen linkin yllä olevaan osoitteeseen.
Toiminta Google Tag Managerin kautta
Google Tag Managerin käyttöönotto vaatii kyseisen palveluun hieman syvempää perehtymistä. Kyseessä on Googlen palvelu ja sen toiminnasta löytyy tarkempaa tietoa Googlen tukisivuilta
https://support.google.com/tagmanager/?hl=fi#topic=3441530
Kun saat siirrettyä markkinoinnin seurantakoodit ja muut evästeitä käyttävät palvelut Google Tag Manageriin, niin varmista kaupan asetuksista, että ne ei ole käytössä muuta kautta
Kauppiaan hallinnassa voi tällaisia palveluita olla lisättynä seuraavissa kohdsissa
- Asetukset > Yleiset asetukset > Lisäasetukset: Head alueelle on voitu lisätä esim. Google Analyticsin yleinen seurantakoodi, erilaisten markkinointipalveluiden seurantakoodeja, chat-palveluiden koodeja ja vastaavia. Kaikki tällaiset kannattaa poistaa.
- Asetukset > Ostoskorin asetukset > Tekstit > Tilausvahvistussivun teksti / Kumppaniyrityksen seurantakoodi: Tällä tilausvahvistus-/kiitossivulla voi olla ostotapahtuman eli konversion seurantakoodeja. Kaikki tällaiset kannattaa poistaa. Muista napsauttaa "koodi" nappia nähdäksesti kentän sisällön HTML-koodina.
- Markkinointi > Google Analytics: Vanhempi Google Analytics Universal Analytics integraatio lähettää tiedot anonymisoituna, mutta sen evästeet latautuvat aina. Kun GA seuranta on siirretty Google Tag Manageriin, voidaan täältä asetuksista poistaa tunnukset.
- Asetukset > Yleiset asetukset (alareunassa perinteinen evästekysely): Jos käytät tämän tukisivun laajempaa evästekyselyä, muista poistaa tämä evästekysely käytöstä ettei asiakkaalle tule kahta päällekkäistä evästekyselyä.
Tämän lisäksi omia koodinpätkiä on mahdollista lisätä kaupassa yksittäisten sivujen tekstialeiden HTML-koodiin, ulkoasun elementtien, kuten alatunnisteen teksti(HTML)-elementin sisälle ja ostoskorin tilausprosessin tekstialueiden HTML-koodiin. Jos olet lisännyt markkinoinnin seurantaa näihin, niin ne kannattaa myös poistaa.
Googlen suostumustila (Google Consent Mode)
Google Consent Mode tarjoaa verkkosivujen omistajille mahdollisuuden mukauttaa Google Tag Managerin ja Google Analyticsin toimintaa suostumuksen perusteella. Tämä tarkoittaa sitä, että käyttäjät voivat hallita evästeiden käyttöä ja määrittää, miten tietoja kerätään ja käytetään verkkosivustolla sen mukaan, onko käyttäjä antanut suostumuksensa vai ei. Vilkas Suite kaupoissa on toteutettu sen kustomoituun evästekyselyyn ja sen Google Tag Manager liityntään tuki Googlen suostumustilalle (Google Consent Mode)
Tietoa Googlen suostumustiloista:
https://support.google.com/analytics/answer/9976101?sjid=6578712831245714661-EU&hl=fi
Googlen suostumustilan perusversio (Google Basic Consent Mode)
Google Consent Modesta on toteutettavissa helpoiten sen Basic Consent Mode, jossa asiakkaasta kerätään tietoja vain jos hän antaa luvan. Jos asiakas kieltäytyy evästekyselyssä, niin Google Tag Managerista ei ladata mitään skriptejä. Tämän saa tehtyä yllä olevilla ohjeilla.
Google Tag Manager (GTM) -liityntä lisää Googlen datakerroksen kauppaan, jota voi hyödyntää suoraan datan keräämisessä ja eri eventtien triggereissä. Kun Tietosuojakysely on käytössä GTM-liitynnän kanssa yhdessä, niin datakerroksessa on automaattisesti mukana myös Googlen consent signaalit.
ad_storage: "granted"
analytics_storage: "granted"
ad_personalization: "granted"
ad_User_Data: "granted"
Googlen suostumustilan edistynyt versio (Google Advanced Consent Mode)
Advanced Consent Mode (edistynyt suostumustila) on lisäominaisuus Google Consent Mode -työkalussa. Tämä tila tarjoaa laajempia tapoja hallita käyttäjien suostumusta ja tietosuojaa verkkosivuilla.
Advanced Consent Mode mahdollistaa sen, että Google Analytics ja muut Google-markkinointityökalut voivat toimia jossain määrin myös silloin, kun käyttäjä ei ole vielä antanut suostumustaan evästeiden käyttöön.
Advanced consent mode on toteutettavissa asettamalla verkkokaupan kustomoidun evästekyselyn asetuksissa Advanced consent mode päälle ja määrittelemällä Google Tag Managerissa tageille suostumustila käyttöön.