Google Tag Manager (GTM) on "taginhallintajärjestelmä", jonka avulla voit helposti ja nopeasti päivittää verkkosivustosi tai mobiilisovelluksesi seurantakoodeja ja tageiksi kutsuttuja koodinpätkiä. Kun Tag Manager ‑koodi on lisätty projektiin, voit ottaa turvallisesti ja vaivattomasti käyttöön Analytics- ja mittaustagien määrityksiä verkkopohjaisesta käyttöliittymästä.
Kun olet liittänyt kauppasi Google Tag Manageriin, niin tämän jälkeen voit Tag Managerin verkkopohjaisen käyttöliittymän avulla määrittää seurantatageja sekä triggereitä, jotka käynnistävät tagisi tiettyjen tapahtumien yhteydessä.
Käyttöönotto verkkokaupassa
1) Luo Google Tag Manager tili täältä seuraamalla Googlen ohjeita
2) Lisää Google Tag Managerin hallinnassa uusi säiliö (container)
3) Kaupan hallinnassa kohdassa Markkintointi > Google Tag Manager aseta käyttämäsi Google Tag Managerin säiliön ID (container ID).
4) Aseta GA4 datalayer -asetus asentoon Kyllä.
4) Tallenna ja päivitä sivumuisti.
Google Analytics versio 4
Google Tag Managerin kautta on mahdollista ottaa käyttöön myös Google Analytics versio 4. Jos haluat ottaa Google Analytics version 4 käyttöön, niin löydät täältä lisää tietoa: https://www.vilkas.fi/tuki/suite/google-analytics-4-seuranta-google-tag-managerin-kautta-suite-kaupassa
Huomioithan myös, että Vilkas verkkokaupan käyttötuen tehtävänä ei ole yksityiskohtaisesti opastaa Google Tag Manager palvelun käytössä. Se on Googlen palvelu ja sen toimintaan löydät opastusta täältä Googlen ohjeista.
Jos haluat ottaa GA4 seurantaa itse käyttöön, niin siihen löytyy lisää tietoa ohjeesta Google Analytics seuranta Google Tag Managerin kautta Suite kaupassa.