Verkkokaupan Black Friday -markkinointi: vinkit ja strategiat - osa 2
Edellisessä Black Friday -markkinointia käsittelevässä artikkelissa korostimme ajoituksen tärkeyttä. On ensisijaista aloittaa toimet varhain, jotta niillä saa sekä kilpailukykyä että -etua. Sen lisäksi, että on oltava aiemmin liikkeellä kuin muut, kestää aikansa ennen kuin digimainonnnan kanavat, kuten Google reagoivat toimiisi.
Tässä artikkelissa keskitymme mainostamiseen: miten mainos rakennetaan, miten ja missä kanavissa mainostamista kannattaa tehdä. Lisää vinkkejä juuri sinun tarpeisiisi saat myös Vilkkaan asiantuntijoilta.
Panosta mainosten sisältöihin
Asiakkaiden pyrkimys Black Fridayna on säästöjen etsiminen. Varmista, että mainosteksteissäsi korostetaan selkeästi tarjouksia ja etuja, joita he saavat ostamalla sinulta. Mainonnan käyttäytymiseen vaikuttavista tekijöistä olemme kertoneet aiemmin, ota nämä työkalut käyttöön.
Luo kiireen tuntua mainitsemalla selkeästi tarjouksen voimassaoloaika tai rajoitettu saatavuus. Tarjoile informaatio siten, että se suosii asiakkaan luontaisia ajatusprosesseja ja hyödynnä asiantuntijalausuntoja.
Käytä myös tarkkoja avainsanoja mainonnassasi kuin myös tekstisisällöissäsi. Geneerinen Black Friday -tarjous sanahirviö hukkuu massaan, joten ole eksakti ja tarkenna mikä tuote on Black Friday -tarjouksessa.
Mainosta suoraan verkkokaupastasi
Googlen Shopping-mainosten avulla voit esitellä tuotteitasi miljoonille ostajille Google-haussa, Shopping-välilehdellä, Gmailissa, YouTubessa ja Display-verkostossa. Kaikkia tuotesyötteeseen lataamiasi tuotteita voidaan mainostaa Google Performance Max -kampanjan kautta. Vilkkaan verkkokaupoissa on alustan hintaan kuuluva suora liityntä Googleen, jonka avulla voit helposti valita budjetin ja luoda kampanjan suoraan verkkokauppasi taustahallinnassa. Kun käynnistät Performance Max -kampanjasi, Googlen koneoppiminen auttaa sinua optimoimaan mainostesi ajoituksen ja sijoittelun laajentaaksesi kattavuuttasi ja kasvattaaksesi myyntiäsi.
Huomaa taas, että kestää aikansa ennen kuin Google saa optimoitua uuden kampanjan, joten mainonnnan kanssa kannattaa olla ajoissa!
Etenkin nuorempi sukupolvi rakastaa shoppailla somessa, eli muun muassa Facebookissa ja Instagramissa. Verkkokauppa-alustastamme saa nyt tuotesyötteen myös suoraan Metan palveluihin sopivassa muodossa, joten voit tehdä tuotteistasi luettelon ja tehdä Black Friday -mainontaa monikanavaisesti.
Avainasemassa sähköpostimarkkinointi
Oikein tehtynä, toisin sanoen spämmäämistä välttämälllä, sähköpostimarkkinointi on yksi tehokkaimmista tavoista tavoittaa olemassa olevat asiakkaat ja pitää heidät ajan tasalla Black Friday -tarjouksista. Luo houkutteleva sähköpostikampanja, joka sisältää esim. ennakkotietoa tarjouksista ja eksklusiivisia etuja sähköpostilistalle liittyneille.
Lähetä sähköpostit strategisesti. Voit lähettää ennakkoviestit ennen varsinaista Black Fridayta, muistutusviestit aamulla ja tarjousviestit Black Fridayn -päivän aikana. Voit myös jatkaa sähköpostikampanjoita koko viikonlopun ja aina Cyber Mondayn yli.
Sähköpostikampanjointiin liittyviä mittareita ovat avausprosentit, klikkausprosentit ja konversioit. Näiden tietojen perusteella voit säätää kampanjaasi tarvittaessa.
Älä laiminlyö jälleenmarkkinointia
Jälleenmarkkinointi on tehokas tapa tavoittaa sekä uudet että vanhat asiakkaat Black Fridayn aikana. Suunnittele huolellisesti jälleenmarkkinointikampanjasi, jotta voit maksimoida tulokset.
Ehkä haluat tarjota vielä jotain lisää ostaneille asiakkaille? Ainakin voit tarjota hyvän asiakaskokemuksen lähettämällä käyttöohjeita, tarjoamalla täydentäviä tuotteita tai kysymällä palautetta tuotteesta.
Ehkä joku asiakas jäi vielä miettimään ostaako vai eikö. Näille jälkimarkkinoinnin keinona - ja diilin klousaavana täkynä - onkin alennuksen jatkaminen. Näin asiakkaalle jää hyvä mieli, jos tuote jäikin hankkimatta liian pitkästä harkinta-ajasta johtuen.
Haluatko lisää neuvoja ja ohjausta?
Yhteenvetona, Black Friday -markkinointi vaatii suunnittelua ja strategista ajattelua. Noudattamalla vinkkejämme voit erottua kilpailijoista ja varmistaa menestyksen vuoden suurimpana ostospäivänä.
Suunnittele huolellisesti, panosta laadukkaaseen mainontaan ja tavoita asiakkaasi oikeilla viesteillä ja tarjouksilla. Black Friday tarjoaa ainutlaatuisen mahdollisuuden kasvattaa myyntiäsi ja laajentaa asiakaskuntaasi, kunhan toteutus on kohdallaan.
Nämä artikkelisarjan kaksi kirjoitusta ovat esimerkkejä liiketoiminnan kehittämisen asiantuntijatyöstämme. Vinkkimme eivät riipu verkkokauppasi teknisistä ominaisuuksista tai ole sidottuja tiettyyn toimialaan. Jos haluat hyödyntää verkkokaupan asiantuntemustamme laajemmin, varaa meiltä maksuton sparraushetki ja katsotaan yhdessä millaisilla toimilla juuri sinun verkkokauppasi - verkkokauppa-alustasta tai toimialasta riippumatta -saadaan uudelle tasolle.
Kirjoittaja Noora Kahra
Noora työskentelee Vilkkaalla kumppanuuksien, myynnin ja markkinoinnin sekä asiakaspalvelun parissa. Yhteistyö ja yhteinen tekeminen on Nooraa ohjaava ajatus jokapäiväisessä työssä. Nooraa kiehtovat päätöskäyttäytymisen ilmiöt, joista hänellä on tutkintokin. Mikä vaikuttaa ihmisen päätöskäyttäytymiseen on ajoittain tekstienkin aiheena, joista myös verkkokauppias voi ammentaa uudenlaisia näkemyksiä asiakastyöskentelyyn.