Tuki - Vilkas Now
- Now »
- markkinointi »
- SEO oletusmääritykset kaupassasi
Etsitkö Vilkas Suite tukea?
Vilkas Suite tukeenSEO oletusmääritykset kaupassasi
Kauppaohjelmistosi tarjoaa parhaat edellytykset hyvän sijoituksen saavuttamiseksi Googlen kaltaisissa hakukoneissa.
Hakukoneoptimoidut URL:t
Jotta näkyisit hyvin hakukoneissa, avainsanojen tulee näkyä sivun URL-osoitteessa.
Kaupassasi on moderni hakukoneoptimoitu URL-rakenne. Se luo automaattisesti URL-osoitteen esimerkiksi sivu-, tuoteryhmä-, tai tuotenimistä. URL sisältää siis automaattisesti vastaavat avainsanat. Esimerkki: Myyt viiniä kaupassasi ja olet rakentanut vastaavan tuotealueen. Siellä on tuoteryhmä "Viini", alatuoteryhmä punaviinille ja punaviinillä on nimi "Origin France". Kauppajärjestelmäsi luo automaattisesti seuraavan URL-osoitteen:
www.sinunkauppa.fi/c/viini/punaviini/origin-france
Tämä on URL-osoitteiden rakenne:
Sivun tyyppi | URL-osoitteen rakenne |
Etusivu | www.sinunkauppa.fi |
Sisältösivu | www.sinunkauppa.fi/i/sivun-nimi |
Tuoteryhmäsivu |
www.sinunkauppa.fi/c/tuoteryhmän-nimi Esimerkiksi, jos on kaksi alatuoteryhmää: www.sinunkauppa.fi/c/tuoteryhmän-nimi/ensimmäisen-alatuoteryhmän-nimi/toisen-alatuoteryhmän-nimi |
Tuotesivu | www.sinunkauppa.fi/p/tuotteen-nimi |
Lakisivut | www.sinunkauppa.fi/sivun-nimi |
Ostoskori | www.sinunkauppa.fi/ostoskori |
Sivujen otsikot
Kaupan jokaisella sivulla on otsikko, joka tunnetaan myös nimellä otsikkotunniste. Tämä näkyy esimerkiksi selaimen välilehtipalkissa. Hakukoneiden tulossivuilla sivun otsikko näytetään yleensä linkkinä verkkosivustoon. Sei ei vain vaikuta kauppojesi hakukoneoptimointiin, mutta sillä on myös tärkeä rooli, mikäli hakukonekäyttäjät klikkaavat linkkiä kauppaasi. Jos sivun otsikko ei houkuttele asiakasta, se vähentää todennäköisyyttä, että asiakas käy kaupassasi. Sivun otsikon tulisi sisältää vastaavan sivun tärkeimmät avainsanat.
Kauppajärjestelmäsi luo automaattisesti sivunimikkeet. Voit kuitenkin muuttaa ne jokaisella sivulla (paitsi lakisivuilla).
Tämä on automaattisesti luotujen sivunimikkeiden rakenne:
Sivun tyyppi | Sivunimikkeen rakenne | Esimerkki |
Etusivu | Kaupan nimi | Sinun kauppasi |
Sisältösivu | Sivun nimi - Kaupan nimi | Tietoa meistä – Sinun kauppasi |
Tuoteryhmäsivu | Tuoteryhmän nimi – Kaupan nimi | Viini – Sinun kauppasi |
Tuotesivu | Tuotteen nimi – Kaupan nimi | Château Mouton Rothschild – Sinun kauppasi |
Lakisivu | Sivun nimi – Kaupan nimi | Lailliset tiedot – Sinun kauppasi |
Kaikki muut sivut | Sivun nimi – Kaupan nimi | Ostoskorisi – Sinun kauppasi |
Vaihtoehtoiset tekstit
XML-sivukartta
Kauppa luo automaattisesti sivukartan XML-muodossa. Se löytyy aina tästä osoitteesta:
https://www.sinunkauppa.fi/sitemap.xml
Laita osoitteen "www.sinunkauppa.fi" tilalle oman kauppasi domain.
Kauppiaana voit lähettää sivukarta Googlelle Google Search Consolessa. Google löytää sivukartan jonkin ajan kuluttua automaattisesti, koska se merkitään tiedostoon robots.txt (katso seuraava kappale).
Robots.txt
Noindex
Hakukoneet eivät saa indeksoida tiettyjä kauppasi sivuja. Niihin kuuluvat lakisivut, kuten laillinen ilmoitus ja tilausprosessi.
Näiden sivujen metakoodeissa olevan noindex-tunnisten takia Google ei indeksoi näitä sivuja kaupastasi.
Päällekkäistä sisältöä vaihtoehtoisille tuotteille
Useita kieliä kaupassa
Kaupan lähdekoodissa kieli on aina määritelty.