Vad har Billackering.eu lärt oss om marknadsföring? Del 3 av 3
I den första delen "Vad har vi lärt oss om Billackering.eu" diskuterades hur allt började med generell information om det nuvarande läget. I den andra delen gick vi igenom datasystem och utmaningar med internationalisering. Med hjälp av uppmuntran från insikten “Oj – man kan faktiskt sälja billack utomlands på nätet, men det kräver bra datasystem” har vi också fått bevittna marknadsföringsutmaningar. Marknadsföring är vanligtvis den mest utmanande punkten vad det gäller e-handel och något som man också måste spendera tillräckligt med tid och resurser på. Den första grundregeln är att det inte finns några färdiga modeller, utan varje handlare måste hitta sitt eget succérecept för marknadsföring.
Nu ska vi titta noggrannare på vilket recept som har hjälpt Billackering.eu att klara sig på marknaden och hur man kan dela in webbutikens marknadsföring i olika delområden.
UTOMSTÅENDE MEDIA MED KONSEKVENT ARBETE
Utomstående media är något man måste arbeta för att förtjäna och kanske det viktigaste hjälpmedlet för marknadsföringen av Billackering. Detta betyder bl.a. produktrecensioner, recensioner om vår tjänst och våra produkter på diskussionsforum och i andra sammanhang samt uppdateringar i sociala medier, länkar och delning. Nuförtiden tror folk knappt längre på försäljare och deras säljargument. Man trodde på min pappa när han träffade sina kunder på lackeringsverkstan, men han har redan gått i pension så vi har varit tvungna att hitta nya medel för att få kundernas förtroende.
Vi har lärt oss att det är dubbelt så sannolikt att kunder bestämmer sig för att köpa en produkt på grund av rekommendationer från andra kunder än på grund av en betald annons. Kundernas rekommendationer är baserade på erfarenhet de har fått från sakkunnig personal, bra produkter samt ordentlig kundtjänst. Tillsammans bygger alla dessa faktorer upp företagets rykte som expert på sitt område.
Organisk synlighet på sökmotorer är en annan media som man måste arbeta för att få och Billackering.eu har lyckats bra med det. På organisk sökning med våra viktigaste sökord är vi nummer ett i Finland, Sverige och snart också i Danmark. För att nå detta krävs uthållighet, regelbundet arbete samt analysering. Vad som har hjälpt oss mycket är att vi var ute i god tid. Med mycket konkurrens för sökord är det svårt för en ny handlare att stiga uppåt i resultaten när det gäller naturliga sökresultat. Man behöver dock inte bli lamslagen av detta utan istället bli motiverad att fixa en sak åt gången. En bra utgångspunkt är att ha sin webshop på en fungerande, sökmotorvänlig plattform.
EGEN MEDIA ÄR MARKNADSFÖRINGENS BAS
Varje handlare behöver egen media. Det kan vara webbutiken, blogginlägg, bilder, videor, rapporter, nyhetsbrev, undersökningar eller publikationer. Billackerings viktigaste media har varit webbutiken där man strävar efter att nå kunder genom olika kanaler. Vilka uppfattningar man får om kvaliteten på webbutikens produkter och tjänster påverkas av innehållets kvalitet och betydelse. Vilket innehåll som helst hjälper inte försäljningen om det inte är motiverat både från avsändarens och mottagarens synpunkt. Detta förutsätter en bra förståelse för målgrupper, verksamhetsområde, utvecklingsriktning och möjligheter.
I egna medier är ett unikt säljarargument (USP) ännu viktigare. De måste vara baserade på avsändarens och mottagarens gemensamma intressen, vilket förutsätter att man har bra kunskaper om målgruppers intressen. För oss har det varit ganska lätt att känna till vår målgrupp tack vare ett litet kundsegment. Våra kunder är hobbylackare men också professionella billackerare. Billackering.eu:s konsumenter vill ha en ny yta eller lagning av yta på sin bil på ett sakkunnigt, tryggt, snabbt och förmånligt sätt. Till proffslackerare är vår USP lite annorlunda, men lätt att känna igen. Ett bra exempel på lyckad egen media, vars USP (Unique Selling Point) är inriktad till utövare, är vår Billackeringsmanual. Under åren har manualen laddats ned nästan 10 000 gånger - det är en av våra bästsäljare som stöder Billackering.eu:s expertis.
KÖPT MEDIA STÖDER ANDRA MEDIER
Att använda köpt media är ett säkert sätt att få riktig synlighet för en webshop. Köpt media är utrymme i medier och mediasynlighet som man köper med pengar eller med andra medel. Utan köpt media är det inte alltid möjligt att vara närvarande på nätet och att skilja sig från mängden. För att få synlighet för din egen media kan det vara så att du måste köpa medier för att få tillräckligt med trafik till din webbutik. Köpt media för Billackering.eu har mestadels varit reklam i tidningar och radio, Google Ads och Facebook samt sponsringsavtal. I början kunde traditionella billackerare eller utövare inte ens tänka sig att skaffa billack på nätet så vi har varit tvungna att ‘’lära’’ dem detta koncept. Det har vanligtvis skett via traditionella medier som många lite mer gammalmodiga kunder fortfarande konsumerar. För detta har t.ex. tidning- och radioreklam samt sponsring varit användbara medier. Konsumentbeteendet är i kontinuerlig förändring. Det har varit glädjande att notera den här betydande förändringen när det gäller köp av billack under de senaste tio åren.
KUNDTRÄFFAR SOM MARKNADSFÖRINGENS KÄRNA
Det finns oändligt med alternativ för produkter och tjänster på nätet. När handeln mer och mer flyttas ut på nätet är det lätt att tro att det inte behövs lika mycket umgänge med kunderna jämfört med de traditionella fysiska butikerna. Det stämmer nog, men man kan skilja sig från konkurrenter till det bättre genom att också ge personlig kundservice via telefon, i butik och t.ex. på mässa. En klok e-handlare tar nytta av sin goda kundservice som konkurrensfördel jämfört med andra handlare. Det är med en god och multikanal, personlig kundservice som man faktiskt kommer långt på marknaden nuförtiden. Kunderna upplever ofta dålig kundservice som en av de svagaste länkarna när det gäller e-handel, det är där som det finns en stor möjlighet. Speciellt mot utländska konkurrenter är kundservice på det lokala spåket slagträ nummer ett.
Den fysiska butikens betydelse på Billackerings marknadsföring samt dess ekonomiska påverkan är ännu under analys. Vi öppnade ett uthämtningslager i Vanda, Finland under våren 2018 så det är ännu för tidigt att dra ekonomiska slutsatser. När det gäller kundservice är fördelarna obestridliga. Vi får dagligen positiv feedback från kunder om utmärkt expertis och tjänstvillighet. Detta hjälper till med djungeltrum-effekten, alltså muntlig marknadsföring. Detta är studerat att vara mycket mer effektivt än handlarens egen övertalning och löften. För e-handlare är nöjda kunder den bästa tänkbara marknadsföringen som också återkommer till butiken. NPS (nyckeltal i kundlojalitet) av Billackering är 80, vilket är ett jättebra nyckeltal! Marknadsföring från en missnöjd kund sprider sig tråkigt nog effektivt till tio gånger fler.
Till slut kanske det bästa rådet om e-handelsmarknadsföring som vi här på Billackering.eu har lärt oss: håll kunder nöjda och ge dem de verktyg de behöver för att sprida ut detta glädjebudskap.
Skriven av Markku Korkiakoski
Markku är VD för Vilkas Group och har 22 års erfarenhet av e-handelsbranschen. Utöver sina hektiska vd-uppgifter har han erfarenhet av flera olika nätbutiker sedan 2005.