Förutom att vara VD för Vilkas Group så är jag även CTO för Billackering.eu. När jag nämner detta så får jag ofta frågor om hur det går för oss där.
Därför tänkte jag berätta lite för er om vår e-handelsresa och hur det går för oss. Det hela började för ungefär 10 år sedan. Min pappa var en traditionell handlare inom billackeringsbranschen, vars tid och pengar sinade i samband med allt resande för att möta sina kunder. När han närmade sig 60 började detta även bli allt för krävande. Samtidigt lanserade Vilkas Finlands första prisvärda och lättanvända e-handelstjänst. Då passade jag på att föreslå för min pappa att han skulle kunna sälja billack på nätet. I början skrattade han åt mitt förslag: "Ingen kommer någonsin att köpa billack på Internet. Det verkar som det där med e-handel har gått dig över huvudet." Men vid något tillfälle, säkert av medömkan, så gick han med på att prova på det här med e-handel och sedan dess har det rullat på.
Vi har under de här tio åren uppnått en ganska stabil position inom billackeringsbranschen i Finland, Sverige och Danmark. Vår omsättning har överstigit en miljon euro, där 30% kommer från Sverige och 10% från Danmark. Samtidigt har vi också expanderat vår verksamhet fysiskt. Vi tror på det här med multikanal och att det ger oss möjligheten att ge våra kunder en bättre upplevelse. Förutom vårt lager i Uleåborg har vi också öppnat ett till lager och upphämtningsställe i Vanda, utanför Helsingfors under våren 2018 för att kunna betjäna våra kunder i huvudstadsregionen bättre. Omsättningen via våra fysiska butiker ligger fortfarande under 20%, men ökar raskt genom att kunderna hittar till det mer traditionella sättet att handla och få service på det viset igen. Min pappa hade aldrig kunnat tänka sig att hans smått sinande affärsresor fulla av avgaser, skulle bli en anmärkningsvärd och internationell affärsverksamhet via nätet. Verksamheten sysselsätter under säsongen som mest åtta experter inom billackering. Nuförtiden lever min pappa ett lyckligt och välförtjänt pensionärsliv och min bror Kari Korkiakoski är VD för bolaget.
Vad kan vi då lära oss av detta? Enligt mig finns det tre tydliga lärdomar:
- Man ska aldrig säga: "aldrig".
- Man kan komma långt genom att specialisera sig.
- Man kan enklare gå över från nätet till en fysisk butik, men att göra tvärtom kan vara väldigt utmanande.
Det finns så mycket mer jag skulle vilja berätta om. I nästa del av blogginläggen om Billackering.eu så går jag igenom mer om hur vi har installerat våra datasystem. Det som är mest intressant är antagligen det, hur man bygger en skalbar miljö som stöder internationalisering och multikanal, utan att behöva kompromissa med kundservicen.