Verkkokauppa-indeksi
Vilkas Group julkaisee neljästi vuodessa verkkokauppaindeksin, joka kuvaa verkkokaupankäynnin kehitystä Suomessa. Verkkokauppaindeksin tausta-aineisto kerätään Vilkas Groupin asiakkaiden verkkokaupoista vuoden 2006 alusta alkaen.
2024 Q3:
Verkkokauppa kasvuun kahden vuoden syöksykierteen jälkeen: ”Talouden nousu on nyt totta”
Verkkokaupan jyrkkä alamäki on viimein ohi. Noin 2000 suomalaisen verkkokaupan todellista myyntiä seuraava Verkkokauppaindeksi kertoo, että verkkokaupan euromääräinen myynti on nyt 7 prosentin kasvussa. ”Verkkokauppaindeksi on myös koko talouden mittari.
Mikä on verkkokauppaindeksi?
Vilkas Group julkaisee neljästi vuodessa verkkokauppaindeksin, joka kuvaa verkkokaupankäynnin kehitystä Suomessa. Verkkokauppaindeksin tausta-aineisto kerätään Vilkas Groupin asiakkaiden verkkokaupoista vuoden 2006 alusta alkaen. Verkkokauppaindeksi on samalla laaja otanta asiakkaiden verkkokäyttäytymistä, jonka taustalla on kvartaaleittain satoja tuhansia loppuasiakkaiden generoimia transaktioita. Indeksin kehitys antaa poikkeuksellisen todellisen kuvan verkkokaupankäynnin tilasta Suomessa.
Miksi verkkokauppaindeksi?
Suomalaisen verkkokaupankäynnin kehityksen ja tilan faktatiedolle on selkeä tarve vähäisen saatavilla olevan tiedon vuoksi. Verkkokauppaindeksi avaa ainutlaatuista, todellisiin lukuihin perustuvaa dataa sekä kauppiaiden että suomalaisen yhteiskunnan hyödynnettäväksi laajastikin. Vilkas Groupin tärkein ohjenuora on auttaa verkkokauppiaita menestymään ja mikä olisikaan parempi mittari meille kaikille kuin Verkkokauppaindeksi.
Top 10 kategoriaa verkkokauppaindeksissä:
Verkkokauppaindeksi on hyödyllinen mittari, jonka avulla pystytään arvioimaan kotimaisen verkkokaupan kehityksen lisäksi koko kaupan alan kehitystä Suomessa.
Vilkkaan kauppiaiden profiili edustaa hyvää keskimääräistä otantaa eri kategorioita, sekä B2C/B2B kauppoja.
Kategoria; | %-osuus |
1. Apparel & Accessories | 19% |
2. Home & Garden | 17% |
3. Health & Beauty | 10% |
4. Sporting Goods | 8% |
5. Vehicles & Parts | 7% |
6. Arts & Entertainment | 6% |
7. Food, Beverages & Tobacco | 5% |
8. Animals & Pet Supplies | 4% |
9. Hardware | 4% |
10. Electronics | 4% |
Miten verkkokauppaindeksi lasketaan?
Verkkokauppaindeksi = [(0,8*Myynnin arvoindeksi) + (1,2*Tilausmääräindeksi) + (Tilauskoon keskiarvoindeksi)] / 3
Tarkasteltavia asioita Verkkokauppaindeksissä ovat:
- verkkokaupan myynnin muutos (eurot),
- myyntikertojen muutos (tehtyjen tilausten määrä)
- sekä keskimääräisen tilauksen arvo.
Verkkokauppaindeksin mittauskohde ja tavoitteet
Verkkokauppaindeksi on verkkokauppaliiketoiminnan menestystä ja aktiivisuutta mittava indeksi. Indeksi perustuu todellisiin lukuihin Vilkas Groupin asiakaskunnasta ja otanta edustaa lähes kolmasosaa kaikista kotimaan verkkokaupoista.
Lisäksi indeksi kuvaa asiakkaan ostokäyttäytymistä verkossa tarkasti, todellisiin lukuihin perustuen. Indeksiä kehitetään yhä monipuolisemmaksi ja tarjoamme jatkossa verkkokauppiaille sekä suomalaiseen talouskeskusteluun yhä merkityksellisempää tietoa verkkokaupankäynnin kehityksestä.
Seuraa verkkokauppaindeksin kehitystä (2021 eteenpäin)
2023 Q2 "Verkkokauppa romahti neljänneksen: "Kotimainen ostovoima kriisissä"
2023 Q1 "Verkkokauppa putosi jyrkästi alkuvuonna"
2022 Q4 "Verkkokauppa kulutusjuhlista järkihintoihin"
2022 Q3 "Kaikkien aikojen paras myynti!"
2022 Q2 "Ilmasto voittaa, kun bensan hinta vie ostokset verkkoon"
2022 Q1 "Suomalaiset tekivät maaliskuussa ennätyssuuria verkko-ostoksia"
2021 Q4 "Yhä isommat ostokset tehdään verkossa, joka on nyt avain myös kivijalkaan"
2021 Q2 "Verkossa myydään nyt hitusen vähemmän, mutta reippaasti isommalla rahalla"
2021 Q1 "Koronavuosi räjäytti verkkokaupan jopa 70% kasvuun"
Kaipaatko lisää tietoa verkkokauppaindeksistä?
noora.kahra@vilkas.fi tai 050 536 4620.
Verkkokauppaindeksistä Tällä sivulla näytettävä aineisto verkkokauppaindeksistä on vapaasti hyödynnettävissä. Muista asiallinen lähdeviittaus mainitsemalla aina Vilkas Group Oy:n nimi tiedon lähteenä.