Kotimainen ympäristökalustaja, vuonna 1945 perustettu Lehtovuori, katsoo vahvasti tulevaisuuteen ja on asettanut kovat kasvutavoitteet. Näitä tavoitteita lähdettiin toteuttamaan eri liiketoiminnan aloilla. Verkkokaupan kasvun osalta se tarkoitti kilpailutusta tarpeeseen soveltuvasta verkkokauppakumppanista, joka pystyisi toteuttamaan kolmen verkkokaupan kokonaisuuden omine tarpeineen sekä verkkokaupan, joka skaalautuu kasvun mukana.
Tekninen puoli oli oleellinen, haluttiin saada kolme sivua hallittavaksi yhdestä paikasta ja niistä yksi toimisi osittain verkkokauppana ja kaksi verkkosivumaisina tuotekatalogeina. Toteaa Lehtovuoren markkinointipäällikkö Helena Yli-Kerttula.
PrestaShop Multistore ratkaisuna kolmen kaupan hallinnassa
Tarjousten läpikäymisen jälkeen Vilkkaan ratkaisu vaikutti Lehtovuoren mielestä parhaalta kokonaisuudelta. Pohjalla oli vuosien yhteistyö ja kokemus yhteistyön sujuvuudesta, sen koettiin helpottavan valintaa. Tämän lisäksi Vilkkaalla oli myös kustannustehokas ratkaisu.
Vilkas ratkaisi Lehtovuoren tarpeen PrestaShopin multistore yhdistelmäverkkokaupalla, jossa kolme eri verkkokauppaa saadaan samalle alustalle. Lehtovuori.fi-verkkokaupasta pystyy perinteisesti ostamaan tiettyjä Lehtovuoren tuotteita. Finbin.fi-verkkokaupassa asiakas pystyy kasaamaan tarjouspyyntöä varten haluamansa ominaisuudet tuotteeseen, kuten pyörätelineen värin tai kiinnitystavan. Finbin.se-verkkokauppamme on verkkosivu ja tuotekatalogityyppinen ratkaisu.
Kuten Helena totesi, oleellista oli saada sivustot yhden hallintaliittymän taakse. Kun tähän meiltä löytyi ratkaisu, oli helppoa jatkaa keskustelua muista kehittämistarpeista. Lehtovuori on hieno yritys, joka tekee tärkeätä työtä mm. ympäristön hyväksi. Kasvua haetaan kansainvälisiltä markkinoilta ja tässä Vilkas on Lehtovuoren apuna verkkoliiketoiminta- ja teknologiakumppanina, toteaa Vilkkaan operatiivinen johtaja Timo Korvenoja.
Verkkokaupat julkaistiin kahdessa osassa, ensimmäinen osa vuoden 2021 alussa ja lehtovuori.fi kesäkuussa 2021. Lehtovuori on tyytyväinen Vilkkaan verkkokauppoihin. Kaikkia verkkokauppoja on kehitetty ja kehitystyö jatkuu edelleen. Verkkokauppojen kehitystyö edellyttää teknisten toimenpiteiden lisäksi myös verkkokaupan sisällön kehittämistä. Lehtovuoren verkkokauppoja on rikastettu mm. yrityksestä ja vastuullisuudesta kertovilla tarinoilla, tuotteiden huoltamista käsittelevillä sisällöillä sekä tuotteiden materiaalitietojen päivittämisellä.
Lehtovuoren verkkokaupoista finbin.fi on tehty erityisesti B2B myynnin tarpeisiin ja helpottamaan myynnin työtä. Verkkokaupassa asiakas voi koota tuotteen erilaisin ominaisuuksin, viedä sen ostoskoriin ja pyytää tuotteesta tarjouksen valituilla ominaisuuksilla. Tämä valinta oli tarpeen ratkaisumyynnissä, sillä tarjousta varten tarvitaan aina asiantuntijan apua ominaisuuksien kanssa.
Verkkokaupan kautta tarjouspyyntöjä tulee nyt kivasti, erilaiset tiedustelut ovat myös lisääntyneet. Asiakaskuntamme on todella laaja, esim. arkkitehdit ja suunnittelijat, isännöitsijät, kuntien ja seurakuntien puutarhurit, kiinteistöpäälliköt. He tarvitsevat päätösten tueksi tuotetietoa, jotta voivat lisätä tuotteitamme suunnitelmiin. Kuvailee Yli-Kerttula.
Asiakas voi valita tarjouspyyntöön verkkokaupasta näppärästi mm. tuotteen värit ja ominaisuudet, onko tuote seinään tuleva vai vapaana seisova, värit, pintakäsittelyt ym. Yli-Kerttulan mielestä tämä on helpottanut merkittävästi myös asiakaspalvelun työtä, jos vertaa pelkkään verkkosivuun.
Tämän lisäksi Lehtovuorella on tuotteita, jotka on helppoa ostaa itsenäisesti lehtovuori.fi verkkokaupasta.
Kolmen verkkokaupan yhteinen alusta säästää resursseja arjessa
Lehtovuoren tuotevalikoima on osin maakohtainen. On tuotteita, joista osa on esimerkiksi myynnissä vain Suomessa, mutta ei Ruotsissa. Käytännössä tämä on toteutettu siten, että Suomelle ja Ruotsille on omat kaupat, joiden hallinta toteutetaan kätevästi yhdistelmäverkkokaupan avulla.
Tuote lisätään all shops -valikosta kaikkiin tai tarvittaessa vain yhteen kauppaan. Tämän jälkeen valikosta mennään maakohtaisiin kauppoihin, lisätään käännökset ja tuote aktivoidaan. Toiminnon avulla tuotteen voi lisätä valmiiksi ja julkaista vasta myöhemmin. Tuotetiedon muuttuessa, tieto vaihdetaan yhteen kohtaan ja se muuttuu kaikkiin samalla päivittäessä. Kuvailee tyytyväinen Yli-Kerttula.
Yhdistelmäverkkokauppa tuo synergiaetuja, joiden avulla verkkokauppojen kehittäminen on resurssitehokkaampaa. Lehtovuoren verkkokaupat eivät ole identtisiä keskenään, vaan ne on muokattu kohderyhmän tarpeiden mukaan.
Kokeilimme esimerkiksi yhdessä verkkokaupoista yläpalkkiin uutta yhteydenottotapaa. Ja kun se toimi hyvin, se oli helppo kopioida muihinkin. Ruotsin myyntiorganisaatiosta tulee kivasti ideoita, joita voimme käyttää myös muissa kaupoissa. Vinkkaa Yli-Kerttula.
Verkkokauppa skaalautuu kasvun mukana
Lehtovuorella on kasvutavoitteet ja kasvua onkin ollut viime vuosina. Ylöjärven tehtaalla on laajennettu tiloja ja mm. maalauslinja on uusittu sekä investoitu uuteen laserleikkauskoneeseen. Lehtovuoren suunnitteluosasto, tuotanto sekä myynti ovat kaikki Ylöjärvellä samassa osoitteessa. Samoissa tiloissa toimiminen mahdollistaa uusien tuotteiden kehittämisen asiakastarpeiden mukaan helposti ja nopeasti.
Lehtovuori seuraa aktiivisesti myös digitaalisen kaupan kehittymistä, miten verkkokaupat B2B maailmassa kasvavat ja he haluavat olla tuossa kehityksessä mukana. Esimerkiksi tuotteiden ajaminen PDM-järjestelmään on työn alla. Tämän osuuden valmistuttua tuotetietojärjestelmä integroidaan verkkokauppaan.
Lehtovuori panostaa jälleenmyyjiin Euroopassa
Suomessa Lehtovuori on tunnettu brändi kotimaisena ympäristökalustajana eri kaupungeissa, mutta Ruotsissa ei vielä niinkään. Siellä lähdetään kehittämään ja vahvistamaan yrityksen brändiä. Lehtovuori on asettanut kovat kasvutavoitteet ja kasvua lähdetäänkin hakemaan vahvemmin kansainvälisiltä markkinoilta. Ruotsin sisaryhtiön ja markkinan lisäksi kasvua haetaan muualtakin Euroopasta. Lehtovuori etsii koko ajan uusia jälleenmyyjiä, jotka täyttävät tietyt vaatimukset. Hyviä suhteita omaavia jälleenmyyjiä on etsitty mm. Saksan messuilta. Jälleenmyyjiä on nyt noin 20.
Vilkkaan verkkokauppa-alusta mahdollistaa jälleenmyyjien myyntiverkoston palveluiden rakentamisen verkkokauppaan, asiakkaan tarpeisiin räätälöity ratkaisu rakentuu asiantuntijoidemme käsissä asiantuntevasti. Jälleenmyyjien verkkokaupan avulla voidaan luoda maittain omanlaiset vaatimukset täyttävä palvelu.
Usein eri maissa myös tuotteiden vaatimukset voivat poiketa toisistaan, jolloin verkkokauppaan tarvitaan mm. maakohtaisia tuote- ja hintatietoja. Toteaa Yli-Kerttula.
Lehtovuori työllistää tällä hetkellä noin 60 henkilöä ja toimii Ylöjärvellä, jossa kaikki tuotteet tehdään. Lehtovuorella on myös tytäryhtiö Ruotsissa. Ylöjärven tehtaalla suunnitellaan ja valmistetaan perinteisiä ulkokalusteita, kuten pyörätelineitä ja roska-astioita. Tuotekehitys kohdistuu nyt älyratkaisuihin, kuten innovaatioon nimeltä City Solar. City Solar on älyroska-astia, jossa aurinkovoimalla puristetaan jätteet pieneen tilaan. Tämä säästää mm. tyhjennyskustannuksissa. Lehtovuoren tuotteet ovat myös Avainlippu-tuotteita.
Vilkas toteuttaa yli 20 vuoden ammattitaidolla toimivat ja kehittyvät verkkokaupat asiakkaan tarpeisiin. Kerromme mielellämme lisää mm. Prestan multishopista, miten voit yhdistää kolme verkkokauppaasi hallittavaksi yhdestä paikasta.