Verkkokaupan perustaminen - tuen vinkit hyvään perustaan
Teksti on päivitetty huhtikuussa 2023.
Verkkokaupan perustaminen voi vaikuttaa isolta haasteelta, mutta yleensä aloittamisessa isoin työ on hyvän liikeidean keksimisessä, tukkureiden löytämisessä, kilpailija-arvioinnissa ja sitä kautta hinnoittelussa. Tutustu myös verkkokauppiaiden käyttämään sanastoon.
Kun tarvittavat pohjustukset ja ajatukset ovat selvillä, niin itse kaupan rakentaminen on usein hyvin suoraviivaista.
Vilkas Now verkkokaupan perustamisen voi tiivistää lyhyesti seuraaviin vaiheisiin
- Kaupan kokeilujakson aloittaminen
- Kaupan tärkeimpien tietojen ja tuotteiden lisääminen
- Kaupasta sopimuksen tekeminen
- Domainin asettaminen
- Kaupan asiakaspuolen avaaminen
- Kaupanteko ja kaupan jatkuva kehittäminen
Jos kaupan avaamisen ajatukset ovat selkeitä, niin kaupan saa usein hyvin nopeasti sellaiseen kuntoon, että sen voi julkaista ja avata asiakkaille. Kauppaa voi ja tuleekin avaamisen jälkeen edelleen jatkokehittää ja muokata vapaasti.
Usein uudet kauppiaat avaavat verkkokaupan noin parin viikon jälkeen kaupan kokeilujakson avaamisesta.
Vaikka voisi ajatella, että kaupan nopealla avaamisella häviää hyvää ilmaista rakennusaikaa 30 päivän kokeilujaksolta, niin kaupan nopeassa avaamisessa on itseasiassa suuria etuja. Kun teet sopimuksen kaupasta, voit alkaa tekemään kauppaa. Mutta lisäksi, mitä aiemmin kaupan saa julkiseksi, sitä aiemmin esimerkiksi Googlen hakukone pääsee kaupan sivuja lukemaan ja indeksoimaan. Tämä tarkoittaa, että kauppasi tulee paremmin esiin asiakkaiden Google-hakujen yhteydessä.
Yleensä nettisivujen indeksoitumista saa odottaa useampia viikkoja, joten kauppa kannattaa avata hyvissä ajoin. Verkkokaupan avaaminen nopeasti vaikuttaa siis suoraan kauppasi näkyvyyteen mahdollisille asiakkaille.
Verkkokaupan avaamisen vaiheet lyhyesti kuvattuna
- Kaupan kokeilujakson aloittaminen
Verkkokaupan kokeilujakson saat aloitettua kätevästi suoraan vilkas.fi verkkosivuilta klikkaamalla "avaa kauppa" -painiketta. Tällöin sinulle muodostuu Myvilkas-tili, josta näet hankkimasi palvelun ja etusivulla näkyy, että olet avannut verkkokaupan kokeilujaksolla. - Kaupan tärkeimpien tietojen ja tuotteiden lisääminen
Oleellisimmat rakenteet kaupassa ovat selkeä etusivu, josta käy ilmi heti, että kyseessä on verkkokauppa. Sen lisäksi kauppaan kannattaa lisätä muutamia oleellisimpia tuotteita ja valita haluttu logistiikan ja maksamisen palvelu. Kun asiakas voi ostaa kaupasta tuotteen, valita miten tuote toimitetaan ja maksamaan tuotteen, niin käytännössä kauppa on jo toiminnassa. Toki tämän lisäksi kannattaa tuotteille miettiä ryhmittely sopiviin tuoteryhmiin sekä tuoteryhmille oleellinen rakenne. Olemme koonneet parhaat käytänteet verkkokaupan perustamiseen sekä yhteen kirjoitukseen että videotallenteeseen, joihin molempiin kannattaa käydä tutustumassa. - Kaupasta sopimuksen tekeminen
Ennen kuin kaupasta voi virallisesti myydä mitään, niin verkkokaupasta täytyy tehdä sopimus, jolloin kokeilujakso loppuu. Sopimus kannattaa tehdä heti kun olet valmis julkaisemaan kaupan. - Domainin asettaminen
Normaalisti kaupalle halutaan oma domain. Sen voi hankkia ja varata jo hyvissä ajoin, mutta kaupalle domainin saa asetettua vasta kun siitä on tehnyt sopimuksen. Jos hankit domainin muulta palveluntarjoajalta kuin Vilkkaalta, niin löydät tukisivuiltamme tarkemmat ohjeet sen asettamiseksi kaupalle käyttöön. - Kaupan asiakaspuolen avaaminen
Kun kaupassa on tuotteita, toimivat toimitus- ja maksutavat sekä kauppa on toiminnassa sillä osoitteella mikä sille lopullisesti halutaan, kannattaa kaupan asiakaspuoli avata. Tämä ei vielä tarkoita, että ihmiset ryntäävät kauppaasi. Tästä voit kuitenkin aloittaa asiakkaiden hankinnan markkinoinnilla sekä muulla myymiseen liittyvällä työllä. Kun kaupan asiakaspuoli on auki ja kaupalla on sen lopullinen osoite käytössä, kannattaa ottaa käyttöön myös Google Search Console ja Google Analytics. Näiden palveluiden avulla saat käyttöösi tietoa kaupassa kävijöistä, minkä perusteella pääset arvioimaan mihin suuntaan kaupan kehitystä kannattaa viedä. - Kaupanteko ja kaupan jatkuva kehittäminen
Kun kauppa on saatu onnellisesti auki, on hyvä ymmärtää, ettei työ missään nimessä lopu siihen. Verkkokauppa vaatii verkkokauppiaan. Tie kohti menestyvää verkkokauppaa käy jatkuvan kehitystyön kautta. Opi asiakkailtasi ja tarvittaessa kehitä tuotevalikoimaasi heitä paremmin palvelevaksi. Silloin saat sitoutuneita asiakkaita, jotka kertovat verkkokaupastasi myös muille ja toimivat näin suosittelijoinasi. Viilaile verkkokauppasi tuotetekstejä ja hanki tai ota itse laadukkaita selkeitä tuotekuvia. Kehitä maksu- ja toimitustapojasi asiakkaitasi parhaiten palvelevaan suuntaan. Vilkas Now sisältää valmiit liityntäpinnat monipuoliseen valikoimaan. - Verkkokaupan markkinointi
Viimeinen vinkkimme on panostaa verkkokaupan markkinointiin. Vaikka kauppasi olisi kuinka tyylikäs ja tuotteet upeita, jos asiakas ei tiedä kauppasi olemassaolosta, kehitystoimesi eivät saa toivomaasi vastakaikua asiakasvirran muodossa.
Verkkokauppiaskin on yrittäjä
Verkkokaupan avaamiseksi sinun tulee myös avata itsellesi y-tunnus. Voit perustaa yrityksesi esimerkiksi OPn kevytyrittäjä-palvelun kautta tai YTJ:n kautta toiminimen. Apua saat kotikaupunkisi kehitysyhtiöltä tai kansallisesta palvelusta Yritys-Suomesta.
Verkkokauppiaaksi ja yrittäjäksi voi tulla monella tapaa. Myös syyt ja tavoitteet voivat olla hyvin erilaisia. Pohtimalla näihin kysymyksiin vastauksia, pääset jo hyvälle tielle kohti verkkokauppiaaksi tulemista.
Lue lisää verkkokaupan perustamisesta
Kirjoittaja Markus Lehtinen
Markus on Vilkkaan tuen päällikkö ja verkkokauppias, mikä tekee Markuksesta verkkoliiketoiminnan rautaisen asiantuntijan. Moniosaajana Markus pureutuu verkkokauppiaille tärkeisiin ja ajankohtaisiin teemoihin aina kauppiaan näkökulmasta, jakaen tietoa kollegalta kollegalle.