VERKKOKAUPPIAAN SANASTO
Tähän sanastoon olemme koonneet erityisesti verkkokauppiaille hyödyllisiä termejä.
Verkkokauppatermit liittyvät niin markkinointiin, verkkokauppa-alaan, tietotekniikkaan kuin Vilkkaaseenkin. Sanaston tarkoituksena on helpottaa verkkokauppiaan arkea, sillä helppokäyttöiseen sanastoon on koottu suuri määrä termejä, jotka jokaisen sähköistä kaupankäyntiä harjoittavan tulisi tietää.
Sanastoa voit hyödyntää myös selatessasi verkossa blogeja ja artikkeleita verkkokaupan kehittämiseen kuin markkinoinnin parantamiseenkin liittyen. Yleishyödylliset termit toistuvat kautta verkkokauppa-alan.
Opiskelun iloa toivottaa Vilkas!
Mikäli haluat ladata sanaston itsellesi PDF-muodossa ja tallentaa sen myöhempää käyttö varten, täytä lomake ja saat linkin sähköpostiisi.
A
A/B-testaus = A/B-testaus tarkoittaa vertailua, jossa on tavoitteena löytää kahdesta esimerkiksi verkkosivun tai mainoskampanjan versiosta parempi vaihtoehto. Vertailun perusteella on mahdollista havaita tilastollisia eroja ja saada selville, kumpi kahdesta versiosta on yritykselle kannattavampi vaihtoehto.
Affiliate-verkosto = Katso kumppanuusverkosto.
AI, Artificial Intelligence = Katso tekoäly.
Algoritmi = Algoritmilla viitataan tietokonemaailmassa listaan ohjeita, joita tietokone noudattaa. Tietokone noudattaa algoritmeja täsmällisesti riippumatta siitä, onko algoritmissa virheitä.
Alennus, Alennuskoodi = katso myös kuponki. Asiakas voi verkkokaupan ostoskorissa löytyvään kenttään syöttää kauppiaan määrittelemän alennuskoodin, jolla saa tietyn edun. Etu voi olla esimerkiksi prosenttialennus tilauksen kokonaissummasta tai ilmainen toimitus.
Analytiikka = Analytiikalla viitataan verkkosivuston mittaamiseen siihen tarkoitetulla työkalulla, kuten esimerkiksi Google Analyticsilla. Kun asiakas vierailee verkkokaupassasi, käy eri sivuilla, klikkailee kuvia ja katsoo videoita, kaikista tapahtumista kertyy dataa käyttämääsi analytiikkatyökaluun. Dataa on mahdollista mitata ja tehdä mittausten perusteella päätelmiä esimerkiksi siitä, mitä verkkokaupan sisältöjä kannattaisi parantaa.
Arvolupaus = Arvolupauksella viitataan sananmukaisesti lupaukseen arvosta, jonka yrityksen palvelu tai tuote antaa asiakkaalle. Lisäämällä verkkokauppaan arvolupauksen on mahdollista lisätä asiakkaan silmissä verkkokaupan ja yrityksen luotettavuutta. Arvolupauksessa on hyvä kertoa kolme asiaa: mikä tuote tai palvelu on kyseessä, kenelle tuote tai palvelu on suunnattu ja mitä arvoa ne tuottavat.
Esimerkki arvolupauksesta: “Vilkas Now on nätti, vikkelä, helppokäyttöinen ja moderni verkkokauppa-alusta sinulle, joka haluat avata kuluttajille suunnatun verkkokaupan nopeasti ja helposti. Vilkas Now tarjoaa helpon ja selkeän käyttäjäkokemuksen sekä sinulle että asiakkaallesi.“
Asiakashankinta = Asiakashankinta tarkoittaa kirjaimellisesti prosessia, jossa yritykselle hankitaan uusia asiakkuuksia. Uusien asiakkaiden hankkiminen on yritystoiminnan kannalta yksi tärkeimmistä aktiviteeteista.
Asiakaskokemus = Asiakaskokemuksella viitataan kaikkiin tietyn asiakkaan kohtaamisiin yrityksen kanssa siitä hetkestä lähtien, kun asiakas ensimmäisen kerran kiinnostuu yrityksestä. Asiakaskokemus voi olla fyysinen, digitaalinen tai molempia. Kaikki kohtaamiset vaikuttavat kokonaisuutena siihen, minkälainen kokemus asiakkaalle muodostuu yrityksestä. Kokemus perustuu pääosin tunteelle yrityksen luotettavuudesta, kiinnostavuudesta ja turvallisuudesta.
Asiakaslähtöisyys = Yritysten, organisaatioiden ja työntekijöiden lähestymistapa, jossa etusijalle laitetaan asiakas ja hänen tarpeensa.
Avoin lähdekoodi = Katso myös lähdekoodi. Avoin lähdekoodi on yksi tapa kehittää ja jakaa tietokoneohjelmistoja. Avointa lähdekoodia saa käyttää, kopioida, muunnella vapaasti ja ilman lisenssimaksuja.
B
B2B = Business-to-business tarkoittaa kauppaa tai markkinointia, joka on suunnattu toisille yrityksille.
B2C = Business-to-consumer tarkoittaa kauppaa tai markkinointia, joka on suunnattu kuluttajille.
Back office = katso myös front office. Back officella tarkoitetaan niitä yrityksen toimintoja, jotka tukevat asiakasrajapinnassa työskenteleviä palveluita, kuten myyntiä ja markkinointia.
Banneri= Bannereilla tarkoitetaan esimerkiksi verkkokaupassa suorakaiteen muotoisia mainoksia.
Big Data = Big datalla viitataan valtaviin, järjestämättömiin ja eri lähteistä peräisin oleviin datavolyymeihin.
Black Friday = Yhdysvalloista lähtöisin oleva maailmanlaajuinen kulutukselle pyhitetty päivä. Black Fridayta vietetään kiitospäivän jälkeen, marraskuun neljännen torstain jälkeisenä päivänä. Yhdysvalloissa Black Fridayta pidetään yleisesti kauppojen joulusesongin avauspäivänä, ja se on kaupoille vuoden suurin yksittäinen ostospäivä, jolloin tuotteita myydään alennettuun hintaan.
Bugi = katso ohjelmointivirhe.
C
C2C = Consumer-to-consumer on termi, jolla viitataan kuluttajien välillä tapahtuvaan vertaiskauppaan. Useimmiten kaupankäynti tapahtuu verkkopalveluiden, kuten esimerkiksi tori.fi ja Facebook Marketplace, tai kirpputorien kautta.
Chat = Chat on yleistermi internetpalveluille, joiden avulla on mahdollista keskustella toisten ihmisten kanssa reaaliaikaisesti internetin välityksellä.
Chatpalvelu = Verkkosivustoille on mahdollista lisätä chatpalveluita, joiden avulla voi vastata vierailijoiden kysymyksiin reaaliaikaisesti. Vastaaja voi olla joko oikea ihminen tai chatbot-robotti. Chatpalvelua tarjoaa esimerkiksi tawk.to.
CPC = Eli Cost Per Click tarkoittaa hinnoittelumallia, jossa hinta määräytyy mainoksen klikkausten perusteella. Mallia käytetään esimerkiksi hakukonemainonnassa. Termi viittaa hintaan, jonka mainostaja maksaa yhdestä klikkauksesta, jolla vierailija päätyy verkkosivustolle.
CPM = Eli Cost Per Mille on hinnoittelumalli, jossa mainostaja maksaa tuhannesta mainoksen katselukerrasta Googlen Display-verkostossa. Katso myös näyttökerta ja Display-mainonta.
CTR = Eli Click-through Rate tarkoittaa klikkaussuhdetta. CTR on verkkomainonnan toimivuuden mittaamisen tapa, joka kertoo, kuinka moni mainoksen nähneistä on myös klikannut mainosta. Suhde lasketaan jakamalla mainoksen klikkausten määrä mainoksen näyttökertojen määrällä.
Cyber Monday = Cyber Monday on Black Fridayn tapaan Yhdysvalloista lähtöisin oleva alennuspäivä, jota vietetään kiitospäivän jälkeisenä maanantaina. Alkujaan Cyber Mondayn ideana oli ohjata kuluttajia verkkokauppoihin, nykyään Cyber Mondayna myydään tuotteita ja palveluita jopa Black Fridaytakin isommilla alennuksilla.
D
Digitaalinen kaupankäynti = Katso sähköinen kaupankäynti.
Digitaalinen markkinointi = Digitaalisella markkinoinnilla tarkoitetaan kaikkia niitä markkinoinnin tapoja, jotka toteutetaan sähköisesti. Digitaaliseen markkinointiin kuuluvat esimerkiksi sosiaalisen median markkinointi, hakukoneoptimointi- ja markkinointi sekä sähköpostimarkkinointi.
Display-mainonta = Display-mainonnalla tarkoitetaan niitä mainoksia, joita Google tarjoaa display-verkoston kautta Googlen hakutulosten ulkopuolella. Verkoston mainoksia näytetään miljoonilla eri verkkosivustoilla, myös Suomessa.
Domain = Myös verkkotunnus. Domain eli verkkotunnus tarkoittaa verkkokaupan osoitetta, joka sijoitetaan selaimen URL-kenttään, jotta vierailija pääsee vierailemaan sivustolla.
E
Editori = Alusta, jossa voidaan muokata esimerkiksi verkkokaupan ulkoasua, teemaa ja lakisivuja, lisätä tuotteita ja hallinnoida kuvia. Editoriin pääsee kirjautumalla MyVilkkaaseen, painamalla “Kaupan ylläpitoon” ja valitsemalla “Editori”.
ePages = ePages on pilvipalvelupohjainen verkkokaupparatkaisu, jonka päälle Vilkas Now ja Vilkas Suite on rakennettu.
ERP = Enterprise resource system. Katso toiminnanohjausjärjestelmä.
F
Facebook = Facebook on yksi suurimmista sosiaalisen median alustoista. Palvelussa on mahdollista kasvattaa verkostoa lisäämällä omaan profiiliin kaveriksi toisia käyttäjiä. Palvelussa on mahdollista jakaa omia ajatuksia, mielipiteitä, kuvia, videoita ja artikkeleita; julkaisut näkyvät asetuksista riippuen vain niille kavereille, jotka ovat hyväksyneet kaveripyynnön. Yritys omistaa myös Instagramin.
Facebook Business Manager = Facebook Business Manager on Facebookin mainostyökalu, jossa on mahdollista luoda kampanjoita ja mainoksia Facebookiin ja Instagramiin.
Facebook-pikseli = Facebook-pikseli on analytiikassa käytettävä pieni koodi, jonka avulla on mahdollista mitata sosiaalisen median mainonnan tehokkuutta oppimalla asiakkaiden käyttäytymisestä verkkosivuilla. Lisäämällä verkkosivuille Facebook-pikselin, on mahdollista linkittää verkkosivusto sosiaalisen median mainoksiin.
Front office = Front office on nimitys sille osalle yritystä, joka on yhteydessä asiakkaaseen, kuten esimerkiksi markkinointi, myynti ja tuki. Katso myös back office.
G
GDPR = Katso yleinen tietosuoja-asetus.
Google = Maailman suosituin hakukone.
Google Ads = Googlen työkalu, jolla voi tuottaa ja hallita hakusanamainontaa Googlen hakukoneessa.
Google Analytics = Verkkosivustojen kävijäseurantaan tarkoitettu ilmainen tietokoneohjelma, jota käytetään verkkoselaimessa.
Google Data Studio = Tietokoneohjelma, jota käytetään verkkoselaimessa ja jonka avulla voi luoda datasta visualisointeja, kuten esimerkiksi taulukoita ja infograafeja.
Google Optimize = Työkalu, jolla voidaan tehdä Google Analyticsia monipuolisempaa ja syvällisempää tutkimusta verkkosivuston toiminnasta, esimerkiksi A/B-testausta.
Google Search Console = Googlen ilmainen palvelu, jonka avulla voit monitoroida verkkosivustosi näkyvyyttä Googlen hakutuloksissa.
Google Tag Manager = Google Tag Managerissa on mahdollista määrittää tageja, jotka oikein asennettuna verkkosivustoilla auttavat esimerkiksi sivuston analytiikan keräämisessä, uudelleenmarkkinoinnissa ja konversioseurannassa.
Google Workspace = Workspace sisältää eri Googlen työskentelyyn liittyviä palveluita, kuten esimerkiksi Gmailin, Googlen kalenterin ja Google Driven.
H
Hakukonemarkkinointi = Hakukonemarkkinointi (myös SEM eli Search Engine Marketing) on verkossa tapahtuvaa maksettua mainontaa. Hakukonemarkkinoinnin tavoitteena on houkutella kävijöitä verkkosivuille ja siten kasvattaa yrityksen myyntiä ja asiakaskuntaa.
Hakukoneoptimointi = Hakukoneoptimoinnilla (myös SEO eli Search Engine Optimisation) tarkoitetaan niitä toimia, joiden avulla on pyrkimys parantaa joko yksittäisen verkkosivun tai jopa kokonaisen verkkosivuston sijoituksia hakukoneiden hakutuloksissa.
I
Instagram = Instagram on noin kymmenen vuotta sitten avattu sosiaalisen median alusta, jossa käyttäjät jakavat kuvia toisille käyttäjille. Facebook osti Instagramin vuonna 2012.
Integraatio = Eri alustoilla tai tekniikoilla suunniteltujen järjestelmien tai ohjelmistojen liittämistä yhteen siten, että nämä ohjelmistot tai järjestelmät toimivat yhdessä tai keskustelevat luontevasti keskenään.
J
K
Kampanja = Kampanja on markkinoinnin käsite, johon kuuluvat ne toimenpiteet, joiden avulla pyritään saavuttamaan tietty tavoite, kuten esimerkiksi asiakaskunnan kasvattaminen tai myynnin lisääminen.
Kaupan taso = Kauppatyypeillä (Vilkas Suite ja Vilkas Now) on eri kaupan tasoja, jotka määrittelevät käytettävissä olevien ominaisuuksien määrän. Kaupan tasot Vilkas Suitessa ovat Starter, Mini, Active ja Pro ja Vilkas Now’ssa S, M, L ja XL.
Kassan konversio = Kassan konversio tarkoittaa tilausprosessin konversioprosenttia, eli sitä, kuinka moni ostoskoriin tuotteita keränneistä ja tilausprosessiin edenneistä todella tekee tilauksen loppuun saakka.
Kilpailija-analyysi = Kilpailija-analyysi tarkoittaa yrityksen kilpailijoiden määrittelyä ja kilpailijoiden toimintatapojen, markkinoinnin ja hintatason kartoittamista oman yrityksen toiminnan kehittämiseksi.
Kokeilukauppa = Myös triali. Kokeilukauppa on verkkokaupan kokeiluversio, jota voit testata 30 päivän ajan maksutta ja ilman sitoumuksia.
Konversio = Konversio on mitattava toimenpide, jonka kävijä suorittaa verkkosivustolla. Konversioita voivat olla esimerkiksi yhteydenottolomakkeen täyttäminen, videon katselu tai tuotteen lisääminen ostoskoriin.
Konversio-optimointi = Konversio-optimointi tarkoittaa toimenpiteitä, joiden avulla verkkosivustosta rakennetaan sellainen, että vierailijat toteuttaisivat mahdollisimman paljon etukäteen määriteltyjä konversioita.
KPI = Key Performance Indicator. KPIt ovat suorituskyvyn mittareita, joita seuraamalla voidaan tarkastella yrityksen suoriutumista kohti määriteltyjä tavoitteita.
Kuponki = Kuponkikoodit tai alennuskoodit tarkoittavat koodeja, joita käyttämällä asiakkaat saavat verkkokaupassa tietyn edun, kuten esimerkiksi euromääräisen alennuksen, prosenttialennuksen tai ilmaisen toimituksen.
Kumppanuusmarkkinointi = Markkinoinnin keino, jolla yrityksen kumppani ohjaa esimerkiksi oman verkkosivustonsa tai bloginsa kautta yhteistyökumppanin palveluiden ääreen. Yleensä mikäli sivuston vierailija ostaa mainostajan tuotteen tai palvelun, kumppani saa tietyn korvauksen myynnistä.
Kumppanuusverkosto = Kumppanuusmarkkinoinnissa on yleensä mukana useampia osapuolia; minimissään osapuolia on kolme, eli mainostaja, julkaisija ja asiakas. Usein mukana on näiden lisäksi vielä neljäskin osapuoli eli kumppanuusverkosto. Verkoston rooli on toimia välittäjänä julkaisijan ja mainostajan välissä.
L
Laskeutumissivu, “ländäri” = Laskeutumissivu eli ländäri on verkkosivuston sivu, jolle kävijä saapuu esimerkiksi mainosta klikatessa.
Layout = Layout on tapa, jolla verkkosivuston eri osaset on aseteltu sivulle, kuten esimerkiksi kuvien, tekstin tai valikoiden sijainnit.
Laskutuskausi = Laskutuskaudella tarkoitetaan sitä aikaväliä, jolta tietty lasku on määräytynyt.
Liidi = Liidi on yksittäinen ihminen tai yritys, joka on osoittanut olevansa kiinnostunut yrityksen tuotteesta tai palvelusta antamalla omat yhteystietonsa. Markkinointiin ja myyntiin liittyvä termi.
Liidien generointi = Liidien generointi tarkoittaa yrityksestä kiinnostuneiden henkilöiden ja yritysten hankintaa ja näiden muuttamista asiakkaiksi esimerkiksi tehokkaan ja kiinnostavan markkinoinnin avulla.
LinkedIn = Sosiaalisen median alusta, jossa pääpaino on ammatillisella verkostoitumisella ja työnhaulla.
Logistiikkapalvelu = Logistiikkapalveluita tarjoavat yritykset ovat vastuussa tuotteiden toimittamisesta asiakkaalle. Logistiikkapalveluita tarjoavia yrityksiä ovat esimerkiksi Posti ja Matkahuolto.
Lähdekoodi = Lähdekoodi on käytännössä tietokoneohjelmien käsikirjoitus, joka tarkoittaa ohjelmoinnissa tietokoneohjelman tekstimuotoista kuvausta, joka on kirjoitettu ohjelmointikielellä.
M
MailChimp = Uutiskirje- ja markkinointityökalu.
Maksupalveluntarjoaja = Maksupalveluntarjoajien avulla verkkokauppaan saa lisättyä eri maksutapoja. Jotta kauppias saa lisättyä maksutavan verkkokauppaan, tulee kauppiaan solmia sopimus maksupalveluntarjoajien kanssa, joita ovat esimerkiksi Klarna ja Paytrail.
Maksutapa = Erilaisia maksutapoja verkkokaupassa ovat esimerkiksi korttimaksu, verkkopankkimaksu ja sähköposti- tai e-lasku.
Markkinapaikka = Markkinapaikka on paikka, johon myyjät ja ostajat kokoontuvat tekemään kauppaa. Esimerkiksi pörssi on eräänlainen markkinapaikka.
Metakuvaus = Metakuvauksella tarkoitetaan lyhyttä tekstiä, joka näkyy esimerkiksi Googlen hakutuloksissa sivun nimen alapuolella.
Mobiilinäkymä = Mobiilinäkymällä tarkoitetaan sitä, miltä verkkokauppasi näyttää mobiililaitteen ruudulla.
Mobiilioptimoitu näkymä = Mobiilioptimoitu näkymä tarkoittaa sitä, että verkkokauppa on rakennettu näyttämään hyvältä ja mielekkäältä myös mobiililaitteen ruudulla. Katso myös responsiivisuus.
MyVilkas = MyVilkas on Vilkkaan käyttämä laskutusjärjestelmä, jonka kautta pääsee myös verkkokaupan taustahallintaan. MyVilkas-järjestelmä korvasi aiemmin kaupan taustahallinnasta löytyneen Kaupan tiedot -nimisen valikon toiminnot.
Myyntisuppilo = Myyntisuppilolla tarkoitetaan tiettyjä toimenpiteitä, joilla havainnoidaan yrityksen toimia asiakkaan polulla ensimmäisestä kontaktista yrityksen kanssa siihen asti, kunnes kaupat on tehty. Mitä täsmällisemmin myyntisuppilo on rakennettu, sitä enemmän potentiaalisia asiakkaita yritys saa muutettua varsinaisiksi asiakkaiksi.
N
Nettikauppa = Katso verkkokauppa.
Näyttökerta = Näyttökerta tarkoittaa sitä, kuinka monta kertaa esimerkiksi Facebook-mainosta on näytetty mainokseen valitulle kohderyhmälle.
O
Ohjelmointi = Ohjelmointi tarkoittaa sitä, että tietokoneohjelmalle kirjoitetaan toimintaohjeita ohjelmointikielellä.
Ohjelmointivirhe = Ohjelmointivirhe (puhekielessä bugi) tarkoittaa tietokoneohjelman lähdekoodissa olevaa virhettä, jonka vuoksi tietokoneohjelma ei toimi oikein.
Orgaaninen liikenne = Orgaaninen liikenne tarkoittaa kävijöitä, jotka saapuvat verkkosivustolle maksutta, eli ei esimerkiksi maksullisen mainonnan kautta.
Ostoaie = Ostoaie tarkoittaa sitä, että asiakas suunnittelee ostavansa tietyn tuotteen tai palvelun.
Ostopolku = Ostopolku on asiakkaan kulkema tie potentiaalisesta asiakkaasta liidiksi, liidistä asiakkaaksi ja asiakkaasta lojaaliksi asiakkaaksi.
Ostoskori = Verkkokaupan osa, johon asiakas voi lisätä tuotteita, jotka sitten kassalla ostetaan.
P
Pelastetaan kauppa -kampanja = Pelastetaan kauppa -kampanja on Vilkkaan maaliskuussa 2020 lanseeraama kampanja, jonka ansiosta yli 500 kivijalkakauppiasta autettiin perustamaan verkkokauppa. Tämän lisäksi perustettiin Pelastaan kauppa -portaali, jonka tarkoituksena on koota kaikki kotimaiset verkkokaupat saman katon alle ja saattaa kuluttajat kotimaisen kaupan pariin.
Prestashop = Verkkokauppa-alusta, jonka päälle Vilkas Go -verkkokaupat eli kokonaan asiakkaan tarpeisiin räätälöidyt verkkokaupat rakennetaan.
Q
R
Remarketing = Myös retargeting. Remarketing tarkoittaa uudelleenmarkkinointia. Kun liidi on vieraillut verkkokaupassasi ja esimerkiksi katsellut tiettyä tuotetta, voidaan uudelleenmarkkinoinnin avulla saada asiakas suorittamaan ostos loppuun.
Responsiivisuus = Responsiivisuus tarkoittaa sitä, että verkkosivusto on rakennettu näyttämään miellyttävältä ja toimimaan hyvin erilaisilla näytöillä, kuten esimerkiksi tietokoneen, puhelimen tai tabletin ruudulla.
Retargeting = Katso remarketing.
Räätälöity verkkokauppa = Vilkas tarjoaa verkkokaupparatkaisua myös suurempien yritysten tarpeisiin. Mikäli Vilkas Now ja Suite eivät toiminnallisuuksiltaan riitä yrityksen tarpeisiin, on mahdollista myös räätälöidä verkkokauppa kokonaan asiakkaan toiveita vastaavaksi. Räätälöidyt Vilkas Go -verkkokaupat toteutetaan Prestashopin avulla.
S
SaaS = Software as a Service eli SaaS tarkoittaa ohjelmiston hankkimista palveluna, eli käyttäjän ei tarvitse asentaa mitään tai ostaa lisenssiä. Vilkas Now ja Vilkas Suite toimivat SaaS-ohjelmistoina.
Saldo = MyVilkas-tilillä jokaisella käyttäjällä on saldo. MyVilkkaan luomat laskut ovat ennakkolaskelmia tulevien päiväveloituksien suuruudesta. Laskut ovatkin siis käytännössä MyVilkas-tilin saldolatauksia, joiden pyrkimys on pitää tilin saldo plussan puolella. Kun käyttäjä on maksanut laskun, MyVilkas-tilin saldoon kirjataan maksettu summa, josta päivittäin vähennetään jokaisen käytössä olevan palvelun päiväkohtainen hinta.
SEM = Katso hakukonemarkkinointi.
SEO = Katso hakukoneoptimointi.
Sopimuskausi = Ajanjakso, jolloin sopimus on voimassa. Sopimuskauden pituutta on mahdollista muuttaa.
Sosiaalinen media = Sosiaalisella medialla eli somella ei ole vakiintunutta määritelmää, mutta yleisesti sosiaalisella medialla viitataan niihin sovelluksiin ja palveluihin, joissa käyttäjät viestivät ja tuottavat sisältöä toisilleen verkkovälitteisesti. Suosittuja sosiaalisen median alustoja ovat esimerkiksi Facebook, Instagram, LinkedIn ja Twitter.
Sosiaalisen median markkinointi = Sosiaalisen median markkinointi on markkinointia ja mainontaa, jota tehdään sosiaalisessa mediassa.
SSL-suojaus = SSL-sertifikaatti on verkkosivuston salausjärjestelmä, jonka avulla verkkosivuston kävijän ja palvelimen välinen yhteys salataan. Salauksen ansiosta sivustolle annettuja tietoja, kuten esimerkiksi luottokorttitietoja, ei pääse kukaan ulkopuolinen katsomaan. SSL tulee sanoista Secure Sockets Layer. Kun suojaus on päällä, verkkosivuston osoite alkaa tunnuksella https://. Vilkkaan verkkokaupat on automaattisesti suojattu SSL-suojauksella.
Storefront = Käytetään myös lyhennettä SF. Storefrontilla viitataan kaupan asiakaspuoleen eli siihen verkkokaupan näkymään, jonka asiakkaasi näkevät.
Sähköinen kaupankäynti = Sähköinen kaupankäynti on verkkovälitteistä tuotteiden ja palveluiden kauppaa. Esimerkiksi verkkokaupat ovat olennainen osa sähköistä kaupankäyntiä.
Sähköpostimarkkinointi = Sähköpostimarkkinointi on sähköpostin välityksellä tehtävää markkinointia, kuten esimerkiksi uutiskirjeet ja muut asiakasviestintään liittyvät markkinointiviestit. Sähköpostimarkkinointia kannattaa tehostaa hyödyntämällä sähköpostimarkkinoinnin työkaluja, kuten esimerkiksi MailChimpiä.
T
Tagi = Tagi tulee englannin sanasta tag ja tarkoittaa lyhyttä koodia, joka sijoitetaan verkkosivuston lähdekoodiin. Koodit eivät näy sivuston vierailijalle ja ne yleensä keräävät ja lähettävät tietoja kävijän selaimelle.
Teema = Verkkokaupan tyylitiedosto eli teema määrittelee sen, miltä verkkokauppasi näyttää. Jokainen teema tarjoaa tiettyjä tyylielementtejä, kuten fontit, ja määrittelee sen, miten sisältö on järjestetty sivulla. Teemoja on mahdollista vaihtaa.
Tekoäly = Tekoälyllä viitataan koneiden mahdollisuuksiin hyödyntää perinteisesti inhimillisiksi miellettyjä taitoja, kuten esimerkiksi päättely, oppiminen ja uuden luominen.
Tietoturva = Tietoturva tarkoittaa tiedon, erilaisten järjestelmien, tietoliikenteen ja palveluiden suojaamista.
Toiminnanohjausjärjestelmä = ERP, englanniksi enterprise resource system. Toiminnanohjausjärjestelmä on tietojärjestelmä, joka yhdistää yrityksen eri toimintoja, kuten esimerkiksi tuotannon, varastonhallinnan, jakelun, kirjanpidon ja laskutuksen.
Toimintakehote = eng. Call to action. Toimintakehote on esimerkiksi mainoksissa käytetty keino, jolla kehotetaan asiakasta toimimaan tietyllä tavalla, esimerkiksi “Osta nyt” tai “Lue lisää”.
Toistuvaismaksut eli toistuvaissuoritus = Toistuvaismaksu on säännöllisin väliajoin samalle saajalle maksettava rahamäärä.
Triali = ks. kokeilukauppa
Tuotekuvaus = Tuotekuvauksella tarkoitetaan verkkokaupassa tekstiä, jossa tarjotaan tuotteen yhteydessä lisätietoa tuotteesta. Tuotekuvaukseen voi sisältyä esimerkiksi käyttöohjeita tai informaatiota tuotteen materiaaleista.
Tuotenosto = Tuotenostot ovat yleensä verkkokaupan etusivulta löytyviä esittelyjä niistä tuotteista, joita verkkokauppias erityisesti haluaa tietyllä hetkellä esitellä.
Tuoteportaali = Verkkokauppa voidaan lisätä erilaisiin tuoteportaaleihin, joissa verkkokaupan tuotteet saavat lisänäkyvyyttä. Tavallisesti tuoteportaalista asiakas siirtyy verkkokauppaan viimeiselemään tilauksen, mutta joissain tuoteportaaleissa tilaus tehdään ulkopuolisessa palvelussa, ja vain tieto tilauksesta välitetään verkkokauppaan.
U
Ulkoasu = Verkkokaupan ulkoasulla viitataan siihen, miltä verkkokauppa näyttää vierailijalle. Ulkoasuun vaikuttavat esimerkiksi teema eli tyylitiedosto: sisällön sijoittelu sivulla, kuvat ja valitut fontit.
URL-osoite = URL-osoite tarkoittaa verkkosivuston osoitetta ja se näkyy esimerkiksi selaimen URL-kentässä.
Uutiskirje = Uutiskirje on tietyin väliajoin, esimerkiksi kerran tai kaksi kuukaudessa, lähetettävä sähköpostimarkkinoinnin muoto, jossa asiakkaille voidaan kertoa esimerkiksi yrityksen ajankohtaisista asioista tai tarjouksista.
V
Verkkokauppa = Verkkokauppa on Internetin välityksellä toimiva kauppa.
Verkkokauppa-alusta = Verkkokauppa-alustalla viitataan erilaisiin verkkokaupparatkaisuihin, joilla verkkokauppa voidaan toteuttaa.
Verkkokauppaindeksi = Vilkas Group julkaisee neljästi vuodessa verkkokauppaindeksin, joka kuvaa verkkokaupankäynnin kehitystä Suomessa. Verkkokauppaindeksin tausta-aineisto on kerätty Vilkas Groupin asiakkaiden verkkokaupoista vuoden 2006 alusta alkaen. Indeksin kehitys antaa poikkeuksellisen todellisen kuvan verkkokaupankäynnin tilasta Suomessa.
Verkkosivu = Myös web-sivu, www-sivu tai yleiskielessä nettisivu. Verkkosivulla tarkoitetaan hypertekstidokumenttia, joka löytyy Internetistä.
Vilkas Go = Vilkas Go on yksi Vilkkaan tuotteista, jolla viitataan kokonaan asiakkaan tarpeisiin räätälöityyn verkkokauppaan, joka toteutetaan Prestashopilla.
Vilkas Now = Vilkas Now on nätti, vikkelä, helppokäyttöinen ja moderni verkkokauppa-alusta sinulle, joka haluat avata kuluttajille suunnatun verkkokaupan nopeasti ja helposti. Vilkas Now sopii niin verkkokauppakonkareille kuin ensimmäistä kauppaansa avaavalle. Kaupan muokkaaminen käy kätevästi intuitiivisella drag and drop -menetelmällä.
Vilkas Suite = Vilkas Suite on laaja ja monipuolinen verkkokauppa-alusta, jonka muokkausmahdollisuudet ovat lukemattomat. Voit tehdä kaupasta itse tai Vilkkaan tai kolmannen osapuolen kanssa niin ulkoasultaan kuin toiminnallisuuksiltaankin juuri sinun yrityksesi tarpeisiin vastaavan. Alusta sopii mainiosti sekä kuluttaja- että B2B-myyntiin.
Vilkas Verkkoapteekki = Vilkas tarjoaa apteekkien käyttöön monipuolista ja laadukasta verkkoapteekkiratkaisua. Vilkas-verkkoapteekki on kotimaisille Fimean hyväksymille apteekeille suunnattu verkkoapteekkipalvelu, joka integroituu tarvittaessa myös apteekin omaan apteekkijärjestelmään.
W
Webinaari = Verkkovälitteisesti järjestettävä virtuaalinen tapahtuma, verkkoseminaari tai koulutus.
Web design = Web design tarkoittaa verkkosivujen suunnittelua.
Www = World wide web viittaa Internet-verkon sisällä toimivaan, hajautettuun hypertekstijärjestelmään. Tätä hypertekstiä luetaan selaimella, kuten sinäkin luet tätä tekstiä selaimeltasi juuri nyt. Selain hakee verkkosivuiksi kutsuttuja dokumentteja web-palvelimilta ja esittää ne selaajalle näyttöpäätteellä.
X
Y
Yleinen tietosuoja-asetus = Yleinen tietosuoja-asetus on laki, joka säätelee henkilötietojen käsittelyä. Lakia alettiin soveltaa kaikissa EU-maissa keväällä 2018. Tietosuoja-asetuksen ansiosta henkilöllä on parempi suoja henkilötiedoille ja enemmän keinoja hallita tietojen käsittelyä.
Ylläpito = Ylläpito tarkoittaa järjestelmän toimivuuden varmistamista ja järjestelmästä huolehtimista tai organisaatiota, joka on vastuussa järjestelmän toimivuudesta.
Z
Å
Ä
Ö