Kuluttajansuojalaki: maksutapojen esittämisjärjestys verkkokaupassa

1.10.2023 voimaan astuvat muutokset kuluttajansuojalainsäädännössä koskevat maksutapojen esittämisjärjestystä ja ovat herättäneet kiinnostusta verkkokauppiaiden keskuudessa. Tässä artikkelissa tarkastelemme kuluttajansuojalain muutoksia koskien maksutapojen esittämisjärjestystä, niiden taustalla olevia syitä sekä niiden vaikutuksia verkkokauppiaisiin.

Miksi lakimuutos tehdään?

Kuluttajansuojalain muutokset koskien maksutapojen esittämisjärjestystä ovat seurausta laajemmasta kuluttajansuojalainsäädännön uudistuksesta, joka pyrkii parantamaan kuluttajien oikeuksia ja turvallisuutta verkkokauppiaiden tarjoamissa palveluissa. Lakimuutoksilla pyritään erityisesti selkeyttämään ja helpottamaan kuluttajien päätöksentekoa maksutapojen valinnassa.

Uudistuksen tarkoituksena on taata, että kuluttajat saavat selkeää ja helposti ymmärrettävää tietoa maksutapojen kustannuksista ja ehdoista. Tämä auttaa kuluttajia tekemään tietoisempia päätöksiä ja vähentää riskiä epäselvyyksistä maksutapojen käytössä.

Lakimuutos hyödyttää myös verkkokauppiasta

Vaikka lakimuutokset saattavat vaikuttaa verkkokauppiaan näkökulmasta aluksi lisävaatimuksilta on niillä myös useita etuja Selkeästi esitetyt maksutavat voivat nimittäin lisätä kuluttajien luottamusta verkkokauppaa kohtaan. Kun kuluttajat tietävät tarkalleen, mitä maksutapoja on tarjolla ja miten niiden käyttö on hinnoiteltu, tuntevat asiakkaat olonsa turvallisemmaksi tehdessään ostoksia verkkokaupassa.

Lisäksi selkeät tiedot maksutapojen ehdoista voivat vähentää väärinkäsityksiä ja konflikteja asiakkaiden kanssa. Lakimuutokset voivat näin auttaa vähentämään mahdollisia yhteydenottoja tai palautetta, jotka johtuvat maksutapojen epäselvyydestä. Kolmanneksi, lakimuutos voi tuoda kotimaiselle verkkokauppiaalle kilpailuetua. Ne, jotka tarjoavat selkeät ja kilpailukykyiset maksutavat, voivat houkutella enemmän asiakkaita ja saada heidät myös pysymään asiakkaana pidempään.

kuluttajasuojalaki_muutokset

Verkkokauppiaan toimenpiteet lakimuutoksen edessä

Verkkokauppiaiden on noudatettava uusia säännöksiä ja mukautettava verkkokauppansa maksutapoja vastaavasti. Alla on joitakin keskeisiä toimenpiteitä, joita verkkokauppiaiden on tehtävä.

Laki edellyttää, että mikään maksutapa ei ole oletusvalintana. Lain tavoitteena on, että asiakas tekee maksutavasta aktiivisen valinnan, sillä sen on todettu johtavat paremmin harkittuihin ratkaisuihin. 

Kun käytät verkkokaupassasi Vilkkaan kumppaneiden tarjoamia maksupalveluita, valitsee asiakas aina haluamansa maksutavan vasta maksupalvelutarjoajan valinnoissa. Lain asettaman vaatimuksen siis täytät, kun käytät Vilkkaan kumppaneiden tarjoamia maksupalveluita.

Maksutapavalikko tulee jatkossa esittää asiakkaalle siten, että:

  1. Luotottomat vaihtoehdot kuten verkkomaksut tai vain debit-ominaisuuden sisältämät maksukortit ovat ensimmäisinä.
  2. Luottomahdollisuuden sisältämät vaihtoehdot, kuten yhdistetty pankki- ja luottokortti tai luoton mahdollistavat maksusovellukset kuten MobilePay tai ApplePay ovat toisena, ja
  3. Luotolliset vaihtoehdot, kuten lasku tai jonkinlainen “maksa myöhemmin” -vaihtoehto on esitetty viimeisenä.

Miten maksutapojen järjestys muutetaan verkkokaupassa?

Maksupalvelut, kuten Klarna Checkout ja Paytrail vastaavat palvelunsa sisältä löytyvien maksutapojen järjestämisestä, joten kauppias ei järjestä niitä itse kaupan hallinnasta. Jos kaupastasi löytyy useita maksutapoja ja/tai maksupalveluita, niin järjestä maksutavat yllä olevien säännöksien mukaisesti.

Vilkas Now kaupan hallinnassa kohdan Asetukset > Maksu alaosassa löydät kauppaan lisäämäsi maksutavat. Siellä voit helposti raahaamalla järjestellä maksutavat sopivan järjestykseen. Voit myös muuttaa lajittelujärjestyksen numeroita haluamallasi tavalla. Muista tallentaa muutokset.

Vilkas Suite kaupan hallinnassa, kohdassa Asetukset > Maksu löydät vastaavasti kauppaan lisätyt maksutavat ja voit muuttaa näiden järjestystä muuttamalla lajittelujärjestyksen numeroita haluamallasi tavalla. Muista tallentaa!

Vahva tunnistautuminen kuluttaja-asiakkaan luotottamisen edellytyksenä

Mikäli olet valinnut tunnetun ja luotettavan maksupalvelutarjoajan Vilkkaan kumppaneista, hoituu luotollisen maksutavan valinneen asiakkaan vahva tunnistautuminen heidän toimestaan maksamisen yhteydessä. Lakimuutos nimittäin edellyttää vahvan tunnistautumisen tapahtuvan nykyistä tiheämmin. Jos lähetät asiakkaallesi laskun palvelusta sen tuottamisen jälkeen (esim. catering-palvelut), ei vahvaa tunnistautumista tarvita. Samoin sitä ei edellytetä, jos asiakas maksaa tilauksen noudon yhteydessä myymälässä tai kotiinkuljetuksen yhteydessä käteisellä.

Kuluttajaluottojen korkokattoa lasketaan

Samassa yhteydessä, 1.10.2023 alkaen kuluttajaluottojen korkokatto laskee nykyisestä 20 prosentista 15 prosenttiin. Uuden säännöksen mukaan elinkeinonharjoittaja voi kuitenkin jatkossa lisätä 15 prosentin päälle korkolain mukaisen viitekoron. Mikäli viitekorko nousee yli 5 prosenttiin, ei sopimuksen mukainen luoton korko kuitenkaan saa ylittää 20 prosenttia. Näin pyritään osaltaan vaikuttamaan luoton ottajien ylivelkaantumiseen.

Varmista muutokset voimaan 1.10.2023 alkaen

Verkkokauppiaan on varmistettava, että maksutavat esitetään selkeästi ja että ne ovat helposti löydettävissä kun lakimuutos astuu voimaan 1.10.2023. Maksutapojen kustannukset ja ehdot on esitettävä niin, että kuluttajat voivat helposti vertailla niitä. Kokonaisuudessaan kuluttajansuojalain muutokset koskien maksutapojen esittämisjärjestystä ovat suunnattuja sekä kuluttajien että verkkokauppiaiden eduksi. Ne parantavat kuluttajien oikeuksia ja auttavat luomaan luottamusta verkkokauppojen ja kuluttajien välille. 

Takaisin

Saattaisit olla kiinnostunut myös näistä

Kolme työkalua toimivan mainoksen rakentamiseen

Sisällön tuottaminen on ensisijainen markkinoinnin toimenpide, joka auttaa sivustoasi löytymään...

Verkkokaupan sisällön tuottaminen - etusivun ratkaiseva rooli

Verkkokaupan menestys ei riipu vain tuotevalikoimasta tai vankasta tekniikasta. Kilpailun ollessa...

Verkkokaupan data - hyödynnä raportteja suoraan konepellin alta

Tiedon kerääminen verkkokaupasta on aiheena ajankohtainen ja ansaitseekin saamansa huomion....