Digitaalisten tuotteiden myynti verkkokaupassa

Liiketoimintaansa laajentamista miettiville tai uusia tulovirtoja hakeville verkkokauppiaille digitaalisten tuotteiden myynti verkossa on houkutteleva mahdollisuus.

Digitaalisilla tuotteilla tarkoitamme tässä kirjoituksessa tiedostoja, joita voivat olla esimerkiksi e-kirjat, valokuvat, videot, äänitiedostot, suunnittelumallit, oppaat tai paljon muuta. 

Vilkas_dituotteiden_myynti

Digitaalisten tuotteiden myymisen houkuttelevuus onkin ymmärrettävää, sillä tarjoaahan se useita etuja verkkokauppiaille:

  • Asiakkaille on tarjolla laajempi valikoima tuotteita ilman varastonhallinnan ja toimituslogistiikan haasteita, puhumattakaan maahantuonnin välivaiheista tai verkkokaupan inventaarion työläydestä.
  • Digitaalisia tuotteita on helppo skaalata, sillä niiden tuotanto- ja toimituskustannukset ovat lähes olemattomat. Kun tuotat kerran hyvän sisällön jonka voi laittaa tiedostomuotoon myyntiin, on tuotanto tämän jälkeen monistettavissa käytännössä loputtomiin.
  • Asiakkaan näkökulmasta digitaaliset tuotteet ovat helposti ladattavissa ja heti käytettävissä, ilman pitkiä toimitusaikoja tai ylimääräisiä toimituskuluja. Digituotteiden myynti voikin auttaa parantamaan asiakastyytyväisyyttä.

Digituotteiden myynnin haasteita ja ratkaisuja

Digituotteiden myyntiin ei kuitenkaan kannata rynnätä suin päin, sillä haasteita voi ilmaantua siinä missä fyysisten tuotteidenkin myynnin kohdalla. Haasteet digitaalisten tuotteiden myyntiin liittyvät usein niiden toimitukseen ja turvallisuuteen. 

Ostajat haluavat ladata tiedostot heti maksun jälkeen, ja samalla myyjän on voitava luottaa, että tuotteita ei jaeta luvattomasti eteenpäin. Yhtenä ratkaisuna tähän ovat suojatut latauslinkit, jotka varmistavat, että tiedostot ovat saatavilla vain oikeille ostajille esimerkiksi rajoitetun ajan.

Myyjänä voit ladata tiedoston ulkopuoliseen palveluun, kuten Googlen Driveen, Dropboxiin tai muuhun yleiseen ja käytännölliseen tiedostojen jakamiseen tarkoitettuun palveluun. Tiedoston ostaja puolestaan ei käytännössä saa linkkiä itse tiedostoon, vaan verkkokaupan muodostaman linkin palvelimelle jossa tiedosto sijaitsee. Näin varmistetaan, että kerran ostettua linkkiä ei voi jakaa toimivana eteenpäin.

Lisäksi, mikäli verkkokaupassa on mahdollisuus rekisteröitymiseen, voi rekisteröitynyt asiakas kirjautua myöhemminkin selaamaan omia tilauksia ja ladata tiedoston, mikäli latausmäärä- tai aikarajoitus ei ole umpeutunut.

On hyvä huomata, että Vilkkaan verkkokaupparatkaisussa tiedostokauppa ei tee myytäviin tiedostoihin kopiosuojausta (DRM), eli tiedostot ovat ostotapahtuman ja toimituksen jälkeen normaalisti asiakkaan käytettävissä.

vilkas-digitaalisten-tuotteiden-myynti

Verkkokauppa on luonnollinen valinta digitaalisten tuotteiden myyntiin

Tiedostoja voi myydä verkossa siten, että digitaalisten tuotteiden toimitus tehdään kuten fyysistenkin tuotteiden kohdalla - eli lähettämällä latauslinkin asiakkaalle manuaalisesti oston jälkeen. Räätälöitävällä verkkokaupparatkaisulla voit kuitenkin automatisoida tilausten käsittelyn, jolloin sinun ei erikseen tarvitse huolehtia tiedostojen latauslinkkien lähettämisestä asiakkaille manuaalisesti.

Verkkokauppa-alustan käyttäminen tuo etua myös siten, että voit seurata digitaalisten tuotteiden myyntiä Vilkkaan analytiikkatyökalujen avulla. Saatavan tiedon avulla voit kehittää liiketoimintaasi monipuoliseti, jolloin voidaan saada aikaan positiivista kehitystä johdonmukaisesti.

Inspiroidu: verkossa myytäviä digituotteita 

E-kirjat ja ladattavat oppaat: E-kirjat ja oppaat ovat suosittuja digitaalisia tuotteita, joita voidaan myydä laajalle yleisölle. Esimerkiksi ruokakirjat, matkailuoppaat ja urasuunnittelukirjat ovat erittäin kysyttyjä tuotteita. Näiden tuotteiden luominen ja myynti onnistuu Vilkkaan verkkokauppapohjalla, jossa voit luoda selkeät tuotekuvaukset, hintatiedot ja latauslinkit suoraan tuotesivulle.

Suunnittelumallit ja tulosteet tai printit: Graafista suunnitteluosaamista voi myydä digitaalisten suunnittelumallien avulla. Niitä ovat erilaiset logomallit, käyntikorttimallit ja esimerkiksi seinätaide. Näitä tuotteita asiakas voi helposti ladata ja tulostaa itse ja käyttää eri projekteissa.

Äänitiedostot ja musiikki: Oletko musiikin asiantunteva ystävä, muusikko tai äänisuunnittelija? Vot myydä musiikkia, ääniefektejä ja ääniraitoja. Nämä tuotteet ovat kysyttyjä podcastien, videoiden ja muiden multimediaprojektien tekijöiden keskuudessa.

Koulutusmateriaalit: Koulutusmateriaalit itseopiskeluun ja online-kursseille ovat työkalu osaamisen kasvattamiseen ja itsensä kehittämiseen, mikä onkin jatkuvasti kasvava ala. Esimerkiksi joogaopettajat, ohjelmointikurssien tarjoajat tai hyvinvointivalmentajat sekä yrityskonsultit voivat luoda ja myydä digitaalisia kursseja ja materiaaleja. E-learning-markkinoiden arvioidaan kasvavan merkittävästi, ja digitaalisten kurssien myynti on kannattava tapa tavoittaa myös globaali yleisö.

Miten Vilkas voi auttaa digituotteiden myynnissä

Vilkas tarjoaa kattavan ratkaisun digitaalisten tuotteiden myyntiin, mukaan lukien:

  • Turvalliset latauslinkit: Varmistavat, että lataus on mahdollista vain ostajille tietyn ajan.
  • Helppo ja turvallinen tilausten maksu: Valmiit liitynnät suosituimpiin maksupalveluihin nopean ja turvallisen maksun asiakkaalle sekä maksujen tilityksen kauppiaalle.
  • Käyttäjäystävällinen verkkokauppa-alusta: Vilkkaan alustoja on helppo hallinnoida ja päivittää tuotekuvauksia, hintoja ja saatavuutta.

Vilkas tekee digitaalisten tuotteiden myynnistä vaivatonta ja turvallista, antaen kauppiaille mahdollisuuden keskittyä liiketoiminnan kasvattamiseen ja asiakaskokemuksen parantamiseen. Digitaalisten tuotteiden myynnin laajentaminen verkkokauppaan voi avata uusia tulovirtoja ja kasvattaa asiakaskuntaa tehokkaasti.

Lisätietoa löydät Vilkkaan tukisivuilta tästä.

Takaisin

Saattaisit olla kiinnostunut myös näistä

Black Friday tulee jälleen: Näillä vinkeillä hiot verkkokaupan kuntoon

Päivät kylmenevät ja illat pimenevät. Vaikka syksy saattaakin tuntua ikävältä lämpimän ja...

Tiedätkö, miksi asiakas ostaa juuri sinun verkkokaupastasi?

Verkkokaupan ulkoasun päivittäminen on usein yksi ensimmäisistä asioista, joita verkkokauppias...

Vilkas lanseerasi uuden digitaalisen mainonnan palvelun