Suite Active ja Pro kaupoissa on mahdollista myydä tiedostoja, jotka asiakas voi ladata tilauksen tai maksun jälkeen. Tiedostojen myyntiä varten luodaan tuote, johon tiedostot liitetään. Tehtyään tilauksen asiakas saa tilausvahvistussivulla ja -sähköpostisssa linkin tiedoston latausta varten.
Luodaan tuote myytävälle tiedostolle
Uusi tuote luodaan valitsemalla kaupan hallinnassa päävalikosta Tuotteet > Uusi > Ladattava tuote
- Tuotteelle annetaan sen asetuksiin normaalisti tuotenumero, nimi, hinta ja muut tarvittavat tiedot.
- Tämän jälkeen tuotteen asetuksissa kohdassa Ladattavat tiedostot ladataan tuotteeseen kuuluvat tiedostot. Tiedostot voi olla kaupan palvelimella, tai ulkopuolisella palvelimella. Mikäli käytetään kaupan omaa palvelinta, on yksittäisen tiedoston maksimikoko 100 MB.
- Tiedostoille voidaan asettaa aikarajoitus, kuinka kauan tiedosto on ladattavissa tilauksen jälkeen. Mikäli kenttä jätetään tyhjäksi, ei aikarajaa ole.
- Tiedostolle voidaan asettaa latausten maksimimäärä, kuinka monta kertaa se voidaan ladata tilausta kohden. Mikäli kenttä jätetään tyhjäksi, ei latausmäärää rajoiteta. (Latausmäärää ei kannata rajoittaa liian tiukaksi esim. yhteen, koska tällöin asiakkaalla voi tulla ongelmia, jos hänen nettiyhteys pätkii tai asiakas tuplaklikkailee latauslinkkiä.)
Tiedoston ostaminen
Tuote tilataan kaupasta normaalisti ja maksetaan käytössä olevilla maksutavoilla.
Tilausvahvistuksen jälkeen asiakas saa linkin ostamiinsa tiedostoihin. Linkki näkyy myös tilausvahvistussähköpostissa. Jos asiakas on rekisteröitynyt kauppaan, voi hän myös myöhemmin kirjautua selaamaan omia tilauksia ja ladata tiedoston, mikäli latausmäärä- tai aikarajoitus ei ole umpeutunut.
Tiedostokaupan turvallisuus
- Asiakas ei näe tiedoston todellista osoitetta, vaan linkki osoittaa kaupan palvelimelle, joka tarkistaa tilauksen voimassaolon. Tämän jälkeen palvelin ohjaa asiakkaan tiedostoon. Tämän ansiosta kerran ostettua latauslinkkiä ei voi levittää toimivana muille. Eli jos tiedosto on ladattu ulkopuoliselle palvelimelle kuten esimerkiksi Google Driveen, Dropboxin, One Driveen, niin asiakkaalle ei mene alkuperäisen sijainnin linkki vaan kaupan tekemä erillinen linkki, joten alkuperäistä sijaintia ei asiakas näe.
- Tiedostokauppa ei tee myytäviin tiedostoihin kopiosuojausta (DRM). Eli tiedostot ovat myynnin jälkeen normaalisti asiakkaan käytettävissä.