Tuhannet suomalaiset käyttävät erilaisia sosiaalisen median palveluja päivittäin. Verkkokaupoille tämä on merkittävä mahdollisuus tavoittaa uusia asiakkaita ja tehdä heistä kanta-asiakkaita. Verkossa olevat sosiaalisen median sivut ovat lisäksi varsin kustannustehokas markkinointi- ja tiedotuskanava.
Sosiaalisen median avulla ihmiset voivat hakea tietoa jostain hyvin yksityiskohtaisesta teemasta. Samoin palveluihin kokoontuvat ryhmät voivat keskittyä aivan marginaaliseen aiheeseen. Tämän ansiosta myös kauppias voi segmentoida kohderyhmänsä hyvin tarkkaan.
Ilmaista mainosta
Sosiaalisen median kanavat ovat pääosin ilmaisia niin kuluttajille kuin kauppiaillekin, mikä madaltaa kynnystä ryhtyä markkinoimaan niissä. Ainoa panostus markkinointiin on siihen käytetty aika. Ja luonnollisesti sosiaalisen median markkinointiinkin löytyy palveluntarjoajia, jotka hoitavat korvausta vastaan näkyvyyttäsi eri palveluissa.
Merkittävä syy sosiaalisen median palveluissa näkymiseen on jo sen hakukonenäkyvyyttä nostava vaikutus.
Mitä palveluja on tarjolla?
Erilaisia kanavia on kymmeniä tai satoja. Ennenkuin ryhdyt markkinoimaan verkkokauppaasi valitsemassasi palvelussa tutustu siihen ensin käyttäjänä. On tärkeää tietää, mikä on sopivaa ja mikä sopimatonta käytöstä. Räikeä mainostus ja liiallinen esiintyminen kääntyy itseään vastaan. Toisaalta tuotteillasi voi olla ihmisiä jotka vilpittömästi fanittaa tuotettasi ja näin suosittelee sitä omille kontakteilleen. Tämä onkin sosiaalisen median ydin: niin hyvät kuin huonotkin uutiset leviävät nopeasti käyttäjältä toiselle.
Facebook on monelle suomalaiselle tuttu, mikä on tietysti tärkeä asia omaa kanavaa mietittäessä. Facebookissa voidaan ryhtyä kaupan tai tuotteen faniksi, jolloin kauppias voi tiedottaa uutisia tuotteista ja palveluistaan. Kun yksi ihminen ryhtyy faniksi, näkyy tämä myös kaikille hänen kontakteilleen ja tieto leviää.
Miten verkkokauppa voi hyödyntää sosiaalista mediaa käytännössä?
Ehkä tärkein asia mitä sosiaalisen median käyttämisellä voit saavuttaa on saada kanta-asiakkaita. Kun asiakkaasi voivat seurata toimintaasi ja samoin sinä voit seurata mitä kaupastasi puhutaan (ja reagoit tarvittaessa siihen) on kauppasi luonnollinen valinta ostopäätöksen hetkellä.
Tiedottamisen aiheita on esimerkiksi
- Tapahtumat, joihin osallistut
- Alennuskampanjat ja tarjoukset
- Uutuustuotteet
- Muut uutiset ja tiedotettavat asiat
Kannattaa myös huomioida omassa viestinnässä jos kauppaasi, tuotteesi tai toimialasi viitataan kiinnostavissa blogeissa tai uutisissa. Ja muista kertoa myös jos kirjoitat omaa blogia. Alennuskupongit ovat hyviä koukuttajia.
Mieti myös kuinka usein kirjoitat sosiaalisessa mediassa. Älä kirjoita useammin kuin kerran viikossa (paitsi korkeintaan erityistapauksessa) koska asiakkaille voi tulla nopeasti kyllästyminen viesteihisi. On kuitenkin hyvä olla näkyvissä vähintään parin kuukauden välein, että toimintasi ei näytä kuolleelta.
Ole rehellinen ja avoin
Koska puhutaan juuri sosiaalisesta mediasta, kuuluu siihen se, että sana on vapaa myös asiakkaillesi. Tämä kannattaa hyödyntää palautekanavana. Reagoi nopeasti ja avoimesti myös kielteisiin palautteisiin.