Vilkas Suite tuki ja ohjeet
- Suite »
- logistiikka »
- PostNord
Etsitkö Vilkas Now tukea?
Vilkas Now tukeenPostNord
Vilkas Suite verkkokapoista löytyy integraatio PostNordin järjestelmään, jonka avulla on mahdollista hakea ja tulostaa pakettikortit tilauksille suoraan verkkokaupasta.
PostNord on Pohjoismaiden alueella tarjottavien logistiikka- ja viestintäratkaisujen johtava toimittaja.
PostNord lupaa tehdä arjestasi helpompaa paketti- ja logistiikkapalveluillaaan Ruotsissa, Tanskassa, Norjassa ja Suomessa. Tarkemmin löydät tietoa heidän verkkosivuiltaan www.postnord.fi/tietoa-postnordista.
Käyttöönotto
PostNordin toimitustavan saat käyttöösi, kun kaupan hallinnassa kohdassa Asetukset > Toimitus lisäät uuden toimitustavan ja valitset sille logistiikkakumppaniksi "PostNord". Sen jälkeen voidaan valita haluttu toimitustavan tyyppi, joka määrittelee miten toimitustavan hinta määräytyy ja toimitustavalle annetaan nimi.
Toimitustavan asetuksissa Asetukset-välilehdellä määritellään normaalit toimitustavan hinnan asetukset. Nämä ovat erilaiset eri tyypin toimitustavoilla. Sen lisäksi asetuksista löytyy linkki PostNordin integraation käsittelyasetuksiin.
Ensimmäistä kertaa tullessa käsittelyasetuksiin annetaan palvelun käyttöönottoon tarvittavat tiedot.
Huom! Vain Pro- ja Enterprise-kaupoissa on mahdollista luoda maantieteellisiä alueita ja rajoittaa eri alueille tiettyjä toimitustapoja.
Käyttö
Voit lisätä PostNordin toimitustyypeistä kaikki haluamasi palvelut erillisinä toimitustapoina kauppaasi. Tällöin ne näkyy valintoina asiakkaille ja niille on mahdollista määritellä omat hinnat.
Kun kauppaan on tehty ja asetettu näkyviin eri PostNordin palveluita vastaavat toimitustavat, niin asiakas saa valittua haluamansa toimitustavan ja mahdollisen noutopisteen.
Jos käytetään vaiheittaista ostoprosessia, niin valinnat näkyvät siinä alla olevan kuvan mukaisesti isompina laatikoina.
Pakettikortin tulostaminen
Kun asiakas on tehnyt tilauksen kauppaan toimitustavalla, jossa PostNord on logistiikkakumppanina, niin tilaukselle määräytyy, että toimitus menee PostNord kautta ja sille muodostuu oletuksena PostNord-toimitustilauksen tosite. Tällöin yksittäistä tilausta käsitellessä tilauksen "Yleinen" välilehdellä on oikeassa reunassa linkki "Hae pakettikortti", jolla voi hakea ja tulostaa pakettikortin. Jos asiakas ei ole tilatessa valinnut Postnordin toimitustapaa kaupassa, niin kohta "Toimitus kautta" ei ole valittuna ja "Tositteet" kohdasta ei löydy PostNordin toimitustilausta.
Tilauksen "Yleinen" sivulla voi vaihtaa tilauksen logistiikkakumppaniksi "PostNord" ja sen jälkeen "Tositteet" välilehdellä voi lisätä uuden PostNordin toimitustilauksen, jolla saa haettua pakettikortin.
PostNordin tositteen avaamalla löytyy valinnat toimitustyypille ja muille toimitukseen tarvittaville tiedoille. Ne voi tositteen tiedoista tarkistaa ja halutessaan muuttaa ennenkuin PostNordilta hakee tilaukselle pakettikortit. Yksittäiselle toimitustilaukselle voi hakea pakettikortit PostNordilta sen alareunan napeista.
Useamman kortin tulostaminen samanaikasesti (massatulostus)
Toinen tapa luoda toimitustilaus on kohdassa Tilaukset > Toimitukset > PostNord
valitse uudet toimitustilaukset ja valitse "Käynnistä toimitustilaus", jolloin saadaan toimitustilausten mukaiset pakettikortit PostNordilta. Lähetetyt toimitustilaukset näkyvät toimitushistoriassa.
Seurantakoodien lähettäminen
PostNord integraatio käyttää sähköpostitapahtumaa "Tilauksen tila - Toimituksessa" lähettämään seurantakoodit asiakkaalle. Kaupan hallinnassa asetukset löytyvät kohdasta Asetukset > Sähköpostitapahtumat > Tilauksen tila. Siellä kannattaa varmistaa, että "Tilauksen tila - Toimituksessa" sähköpostitapahtuma on merkitty aktiiviseksi.
Kun pakettikortit on tehty ja sitten tilauksen tila asetetaan "Toimituksessa"-tilaan, niin tämän sähköpostin yhteydessä asiakkaalle menee samalla seurantakoodit.
Lämpökontrolloitu lähettäminen
Tuotteilta löytyy kenttä "Lämpökontrolloitu", jonka avuilla on mahdollista ohjata Postnordin noutopistehaun toimintaa verkkokaupassa. Jos toimitustavan noutopistehaussa on sallittu ulkoautomaatit, palautetaan ulkoautomaatit muiden mukana. Kuitenkin, jos ostoskorissa on tuollainen lämpökontrolloitu tuote, jätetään ulkoautomaatit pois noutopisteistä. Kun taustahallinnassa haetaan pakettikortti tilaukselle, tulee silloin tositteelle automaattisesti päälle valinta "Not to outdoor parcel locker (M7)".
PostNord integraation FAQ
K: Miten muokkaan tulostamaani pakettikorttia?
V: Et voi enää muokata pakettikorttia, jonka olet hakenut logistiikkapalvelusta. Voit kuitenkin lisätä tilaukselle uuden toimitustilauksen tositteen, jossa voit muokata tarvittavat tiedot ja hakea sillä sitten uuden pakettikortin.
K: Asiakas oli yhteydessä ja kertoi, että ei ollut löytänyt omaa noutopistetään? Mikä on vikana?
V: Voit halutessasi muuttaa haettujen noutopisteiden määrää Kohdassa Asetukset > Tomitukset > Logistiikkakumppani: Postnord. Asiakas voi myös napsauttaa "näytä lisää" linkkiä hakeakseen lisää noutopisteitä, jos kaikki noutopisteet eivät jollain postinumeroalueella näy kerralla.