Huomaa
Tämä on vanhentunut versio PayPal maksutavasta. Jos olet jo lisännyt tämän kauppaasi, voit jatkaa sen käyttöä normaalisti. Kannattaa kuitenkin harkita uudemman PayPal-kassa maksutavan käyttöä. Jos olet lisäämässä uutta PayPal-maksutapaa, niin vain uudempi PayPal-kassa maksutapa on käytettävissä. Lue lisää PayPal-kassasta artikkelissa PayPal-kassa (PayPal Checkout).
PayPal on suosittu kansainvälinen maksutapa. Lista missä maissa PayPal on käytössä löytyy täältä. Verkkokaupassa löytyy suora integraatio heidän maksupalveluunsa. Sillä voi halutessaan lisätä myös PayPal Express Checkout -napin ostoskoriin, jolla voi ohittaa normaalin ostoprosessin ja nopeuttaa asiakkaan maksamista tai sitten sitä voi käyttää perinteisemmin vaiheittaisessa ostoprosessissa.
Kauppiaan taustahallinnassa kohdassa Asetukset > Maksu voi lisätä Paypalin maksutavan uutena maksutapana valitsemalla maksutavan tyypiksi PayPalin. Kun maksutavan on lisännyt, niin sen pitäisi näkyä maksutapojen listassa. Sen asetukset saa avattua tästä listasta maksutapaa napsauttamalla.
PayPal käyttöönotto
PayPalin maksutavan asetuksissa täytyy PayPalin rajapinnan sovellusliittymän tunnuksia. Nämä saa seuraamalla kohta kohdalta asetussivun yläosassa olevia ohjeita ja kopioimalla sieltä saadut tiedot sitten alla oleviin kenttiin. Näiden tietojen lisäksi on käyttötilan asetuksissa mahdollista valita halutaanko käyttää Express Checkouttia eli ostoprosessin ohitusta vai käytetäänkö PayPalia perinteisempänä maksutapana ostoprosessissa.
PayPal API tunnustiedot saa kohdan 2 linkin kautta. Sieltä saa kopioitua tunnukset suoraan kyseiseisiin kenttiin.
PayPalin asetuksissa nämä tunnukset löytyvät tarkemmin alla olevassa kuvassa merkityssä kohdassa. (Jos kysytään, että käytätkö palveluntarjoajaa integraatiossa vai teetkö itse, niin täytyy valita, että tekee itse, että pääsee kopioimaan alla olevat tunnukset.)
Jos maksutavan asetuksissa olevan linkin kautta ei API-avaimia löydy helpposti, niin niiden pitäisi löytyä PayPalin hallinnassa tällaisesta polusta: Profile > Profile & Settings > My selling Tools > API access > Update > Custom checkout experience > Manage API credentials.
Puhelinnumero pakolliseksi
Oletuksena puhelinnumero ei ole pakollinen tieto PayPalissa, mutta sen voi haltuessaan asettaa pakolliseksi seuraavasti.
- Kirjaudu PayPaliin osoitteesta http://www.paypal.fi (tai .com)
- Napsauta oikeasta yläkulmasta tunnustasi ja valitse Tilin asetukset (Account settings)
- Valitse Verkkosivumaksut (Website payments) vasemmasta reunasta.
- Napsauta kohdassa Verkkosivuston asetukset (Website Preferences) olevaa Päivitä (Update) -linkkiä
- Tällä sivulla on alempana kohta Yhteyspuhelinnumero (Contact telephone number), jossa voi määritellä puhelinnumeron pakolliseksi.
PayPal FAQ
Kauppaani tulee osa tilaksista ilman "maksettu" tilaa. Mitä se tarkoittaa?
PayPal palvelu lähettää kauppaan tiedon onnistuneesta maksusta, jolloin tilauksen "maksettu" tila menee päälle automaattisesti. Eli jos "maksettu" tieto puuttuu tilaukselta, niin asiakas ei ole joko maksanut tilausta tai sitten tieto maksusta ei ole syystä tai toisesta tullut kauppaan asti.
Mitä minun kannattaa tehdä jos kauppaan tulee maksamattomia tilauksia?
Maksamattomat tilaukset kannattaa tarkistaa maksupalvelusta, että onko ne oikeasti maksamattomia vai ei ja sitten kuitata hylätyksi päivän parin päästä jos maksua ei näy maksupalvelussa.
Voinko estää, että kauppaan tulisi vain maksetut tilaukset?
Kyllä. Kaupan hallinnassa kohdassa Asetukset > Maksu > [avaa PayPal] > Yleinen löytyy asetus "Tilaus muodostuu: ennen maksua / maksun jälkeen". Jos valitset, että tilaukset muodostuu vasta maksun jälkeen, niin maksamattomia tilauksia ei tule enää kauppaan muuta kuin poikkeustapauksissa.