Pakettikaupan palvelulla saat useamman logistiikkayrityksen toimitusvaihtoehdot yhdellä sopimuksella. Vilkkaan verkkokauppoihin on rakennettu integraatio, jonka avulla tiedonsiirto verkkokaupan ja Pakettikaupan välillä onnistuu automaattisesti. Tarkemmin tietoa Pakettikaupasta palveluna löydät heidän verkkosivuiltaan www.pakettikauppa.fi.
Huom! Vain Express-paketti (2102) ja kotiinkuljetus (2104) tukevat monipakettilähetyksiä. Muilla toimitustyypeillä jos tilaukselle tulee useampi paketti toimitettavaksi, täytyy tehdä erilliset toimitustilaukset ja niillä hakea pakettikortit.
Käyttöönotto
Huomioithan, että Pakettikauppa on ilmoittanut lopettavansa palvelun tarjoamisen ja palvelu sulkeutuu 31.5.2024. Suosittelemme, ettei palvelua oteta enää uuteen käyttöön tämän päivämäärän lähestyessä.
Lue lisää Pakettikaupan vaihtamisesta toiseen palveluun tästä tukiartikkelista: https://www.vilkas.fi/tuki/suite/toimenpiteet-pakettikaupan-vaihtamiseksi
Tässä linkki Shipittiin joka on vastaavanlainen palvelu www.vilkas.fi/tuki/suite/shipit
Pakettikaupan integraatiota varten tarvitsee tehdä kauppaan uudet toimitustavat kohdassa Asetukset > Toimitus. Uusille toimitustavoille valitaan logistiikkakumppaniksi Pakettikauppa. Toimitustavan tyypin saa valita normaalisti.
Toimitustavan asetuksissa Asetukset-välilehdellä määritellään normaalit toimitustavan hinnan asetukset. Nämä ovat erilaiset eri tyypin toimitustavoilla. Sen lisäksi asetuksista löytyy linkki Pakettikaupan integraation käsittelyasetuksiin.
Ensimmäistä kertaa tullessa käsittelyasetuksiin annetaan palvelun käyttöönottoon tarvittavat tiedot, jotka lähetetään Pakettikaupalle. Integraatioon tulee tällöin automaattisesti rajapintatunnukset, mutta palvelua ei saa vielä käytettyä ennen kuin Pakettikaupan sopimusasiat on viimeistelty. Pakettikauppa lähettää näistä tarkempaa tietoa sähköpostilla.
Jotta palvelu lähtee toimimaan, niin Pakettikaupan omassa hallinnassa tarvitsee tehdä seuraavat asiat
- Vahvista sopimus sähköisellä allekirjoituksella
- Valitse maksutapa miten maksat lähetykset Pakettikaupalle
Tämän jälkeen käsittelyasetuksia voi muokata ja nämä tiedot päivittyvät samalla automaattisesti Pakettikaupalle. Näistä asetuksista löytyy myös asetus sille montako noutopistettä näytetään noutopisteiden hausta asiakkaalle. Isojen kaupunkien keskustassa oletus voi olla liian pieni, että kaikki asiakkaan postinumeron noutopisteet näkyvät, joten sitä voi tarvittaessa kasvattaa esim. arvoon 9 tai 12.
Käyttö
Kauppaan voi lisätä Pakettikaupan toimitustyypeistä kaikki halutut palvelut erillisinä toimitustapoina kauppaan. Tällöin ne näkyy erillisinä valintoina asiakkaille ja niille on mahdollista määritellä omat hinnat.
Yksittäisen toimitustavan asetuksissa Yleinen-välilehdellä valitaan mitä palvelua kyseinen toimitustava vastaa Pakettikaupan päästä. Esim. Postipaketti toimitustapa normaalisti vastaa Pakettikaupan palvelua "Posti - Postipaketti".
Lisätyt toimitustavat näkyvät asiakaspuolella Klarna Checkoutin maksulomakkeen yläpuolella alasvetovalikkona.
Jos käytetään vaiheittaista ostoprosessia, niin valinnat näkyvät siinä kuvan mukaisesti isompina laatikoina.
Vaihtoehtoinen käyttötapa
Jos asiakkaalle halutaan antaa vapaasti valittavaksi mikä tahansa noutopisteistä, voidaan tehdä myös yksi yleinen toimitustapa ja jättää siinä toimitustyypin määrittely tekemättä. Kun tälle toimitustavalle sallitaan noutopisteiden valinta, asiakas voi etsiä kaikkien palveluntarjoajien noutopisteistä mieleisintään.
Asetuksissa jätetään toimitustyyppi valitsematta ja sallitaan noutopisteet.
Asiakkaalle Klarna Checkoutin maksulomakkeessa näkyy valinnat alasvetovalikkona.
Vaiheittaisessa ostoprosessissa valinnat näkyvät isompina laatikoina.
Pakettikortin tulostaminen
Kun asiakas on tehnyt tilauksen kauppaan, oletusasetuksilla tilaukselle määräytyy, että toimitus menee Pakettikaupan kautta, ja sille muodostuu automaattisesti Pakettikauppa-toimitustilaus sen Tositteet-välilehdelle. Tällöin yksittäistä tilausta käsitellessä tilauksen Yleinen-välilehdellä on oikeassa reunassa linkki "hae pakettikortti", jolla voi hakea ja tulostaa pakettikortin. Jos asiakas ei tilatessa ole valinnut Pakettikaupan toimitustapaa kaupassa, kohta "toimitus kautta" ei ole valittuna ja Tositteet-kohdasta ei löydy Pakettikaupan toimitustilausta. Tällöin voi valita, että toimitus menee Pakettikaupan kautta ja Tositteet-välilehdellä voi lisätä Pakettikaupan tositteen. Tositteeseen tarvitsee lisätä puuttuvat tiedot ja sen jälkeen sillä saa haettua pakettikortin.
Kyseisen tositteen avaamalla löytyy valinnat toimitustyypille ja muille toimitukseen tarvittaville tiedoille. Ne voi tositteen tiedoista tarkistaa ja halutessaan muuttaa ennen kuin Pakettikaupalta hakee tilaukselle pakettikortit. Yksittäiselle toimitustilaukselle voi hakea pakettikortit sen alareunan napeista.
Toinen tapa luoda toimitustilaus on kohdassa Tilaukset > Toimitukset valita uudet toimitustilaukset ja valita "Käynnistä toimitustilaus", jolloin saadaan toimitustilausten mukaiset pakettikortit Pakettikaupalta. Lähetetyt toimitustilaukset näkyvät toimitushistoriassa.
Pakettikaupan hallinta
Käyttöönoton yhterydessä täytyy vahvistaa sopimus Pakettikaupan hallinnassa ja valita maksutapa millä toimitukset maksetaan. Palveluun voi joko ladata rahaa, liittää kortin tai pyyttää laskutusta. Käytössä kun toimitukselle haetaan pakettilaput, niin Pakettikauppa lisää toimituksen arvioidun kustannuksen. Sen jälkeen kun tieto toimituksen todellisista kustannuksista tulee logistiikkapalveluntarjoajalta Pakettikaupalle, niin Pakettikauppa tasoittaa mahdolliset erot arvioitujen kustannuksien kanssa.
Toimituksien tarkemmat tiedot ja arvioidut ja toteutuneet hinnat näkee Pakettikaupan omasta hallinnasta.
Seurantakoodien lähettäminen
Pakettikauppa integraatio käyttää sähköpostitapahtumaa "Tilauksen tila - Toimituksessa" lähettämään seurantakoodit asiakkaalle. Kaupan hallinnassa asetukset löytyvät kohdasta Asetukset > Sähköpostitapahtumat > Tilauksen tila. Siellä kannattaa varmistaa, että "Tilauksen tila - Toimituksessa" sähköpostitapahtuma on merkitty aktiiviseksi.
Kun pakettikortit on tehty ja sitten tilauksen tila asetetaan "Toimituksessa"-tilaan, niin tämän sähköpostin yhteydessä asiakkaalle menee samalla seurantakoodit.
FAQ
K: Tein oman suoran sopimuksen logistiikkayhtiön kanssa. Voinko käyttää sitä Pakettikaupan integraation kanssa.
V: Kyllä. Pakettikaupan palvelussa on mahdollista lisätä omia sopisnumeroita niille palveluille, joiden osalta haluat käyttää omaa suoraa sopimusta. https://www.pakettikauppa.fi/ohje/miten-saan-oman-sopimuksen-kayttoon/
K: Yritän tulostaa kaupassa pakettikorttia, mutta Pakettikauppa palauttaa virheen
"Code: 240 :Message: Insufficient balance". Mitä se tarkoittaa?
V: Tämä Pakettikaupan ilmoitus kertoo, että Pakettikaupan hallinnassa ei ole joko valittu maksutapaa millä lähetykset maksetaan tai jos Pakettikauppaan on ladattu rahaa toimituksia varten, niin se voi olla loppunut ja täytyisi siirtää lisää.