Kaupassa on mahdollista myydä samoja tuotteita eri asiakkaille eri hinnoilla. Sitä varten täytyy asiakkaat luokitella eri asiakasryhmiin ja jokaista ryhmää varten tehdä hinnasto, jossa määritellään poikkeavat hinnat.
Tee halutut asiakasryhmät kohdassa Asiakkaat > Asiakasryhmät. Jos teet rekisteröityneille asiakkaille oman ryhmän, voidaan rekisteröityvät asiakkaat liittää automaattisesti tähän ryhmään.
Tee kohdassa Tuotteet > Hinnastot kaikille normaaleista hinnoista poikkeaville hinnoille oma hinnastonsa. Muista asettaa hinnastoille tarpeeksi pitkät voimassaoloajat.
Hinnastojen asetuksissa voit määritellä, mitä asiakasryhmiä ja/tai yksittäisiä asiakkaita hinnaston hinnat koskevat. Asiakasryhmät liitetään välilehdellä Asiakasryhmät ja yksittäiset asiakkaat voidaan liittää välilehdellä Asiakkaat.
Samalla kannattaa tarkistaa, että poikkeavat hinnat lasketaan näkyviin jo tuotesivuilla eikä vasta ostoskorisivulla. Tähän asetus löytyy kohdasta Tuotteet > Hinnastot > Lisäasetukset.
Jälleenmyyjien täytyy rekisteröityä normaalisti kaupan asiakaspuolelta tai kauppias voi suoraan kohdassa Asiakkaat > Asiakkaat luoda uuden asiakkaan ja tälle käyttäjätilin. Tämän jälkeen kyseinen asiakas voidaan siirtää haluttuun asiakasryhmään.
Hinnastojen hintojen määritteleminen
Hinnastojen tuotekohtaiset hinnat määritellään tuotteen asetuksissa välilehdellä Hinnat. Siellä hinnat määritellään hinnastoittain ja aina kappaletta kohti. Ensin täytyy valita alasvetovalikosta, mitä hinnastoja ollaan muuttamassa, ja sitten määritellä kappalemäärä ja sitä koskeva hinta. Normaalisti yhden kappaleen hinta määritellään siis "1 kpl/bulkkihinta".
Tuotteen myyminen vain tietyille asiakkaille
Jos jotain tuotteita ei ole myynnissä kuin tietylle asiakasryhmälle, tuotteen normaali listahinta jätetään tyhjäksi ja tuotteelle määritetään halutulle asiakasryhmän hinnastolle hinta. Tällöin tuotteella ei ole normaalia hintaa eikä sitä voi ostaa, ellei kuulu kyseiseen asiakasryhmään, jolle hinta on määritelty. Tuotteen listahinta määritellään tuotteen asetuksissa välilehdellä Yleinen.
Yleinen koko ostoskorin alennus
Jos halutaan antaa tietylle asiakasryhmälle yleisen alennuksen, joka koskee koko ostoskoria, etkä alentaa erikseen jokaisen yksittäisen tuotteen hintaa, tämän saa määriteltyä hinnaston asetuksissa kohdassa Tuotteet > Hinnastot > [avaa hinnasto] > Ostoskorin alennus.
Alennuksen voi tosiaan antaa heti 0 € ostoksista lähtien tai tehdä ostoksen kokoon perustuvan alennuksen. Esim. alla olevassa kuvassa on määritelty, että asiakas saa 50 € ostoksesta 5 % alennusta ja 100 € ostoksesta 10 % alennusta.
kuva tässä
Hinnastojen FAQ
K: Tein kahdelle tuotteelle hinnastot ja määrittelin niille hinnat, mutta kauppa ei anna asettaa toista hinnastoa voimaan asiakasryhmälle. Mikä menee väärin?
V: Yhdelle asiakasryhmälle / asiakkaalle voi olla vain yksi hinnasto voimassa kerralla, joten kaikki hinnat pitäisi määritellä yhden hinnaston sisälle. Samaan hinnastoon voi määritellä ostoskorin allenukset ja tuotekohtaiset poikkeavat hinnat.
K: Voinko tehdä hinnastoilla alennuskampanjoita ajastetusti?
V: Voit periaatteessa tehdä ajastettuja alennuskampanjoita hinnastoilla, mutta koska hinnaston hinnat ovat enemmänkin tiettyjen asiakkaiden poikkeavia hintoja, niin alennetut hinnat eivät näy samaan tapaan alennettuina, kuten jos alennukset tehtäisiin esim. tuoteryhmäalennuksella.