Verkkokaupoissa löytyy integraatio Mailchimp-järjestelmään, jolla voi tehdä uutiskirjeitä ja sähköpostien automaatiota. Mailchimp on ilmainen käyttää 500 uutiskirjeen tilaajaan ja yhteen audienceen asti, jonka jälkeen Mailchimp maksaa heidän hinnastonsa mukaisesti: https://mailchimp.com/pricing/
Alkuvalmistelut ja huomiot
Sinulla tarvitsee olla Mailchimp-tili ottaaksesi integraation käyttöön. Jos käytössäsi on uusi ilmainen Mailchimp tili, niin Mailchimpin oletetuksena muodostama default audience täytyy poistaa, että integraation käyttöönotossa voidaan luoda uusi Mailchimpin audience. Tämä johtuu siitä syystä, että ilmaisessa Mailchimpissa on maksimissaan yksi Audience. Mailchimpin maksullisessa versiossa voi olla useita Audienceja, jolloin uusi Audience on mahdollista lisätä toisen rinnalle.
Käyttöönotto
- Siirry kaupan hallinnassa kohtaan Markkinointi > Mailchimp
- Seuraa sivulla olevaa kohta kohdalta ohjetta
Normaalissa käyttöönotossa Mailchimppiin luodaan automaattisesti uusi Audience ja kauppa liitetään siihen. Mailchimpin asetuksista tarvitaan käyttöönottoa varten API-avain, joka tulee kaupan asetukseen API-key (kohta 1)
Kauppa yhdistyy Mailchimppiin sivustona (site). Lisää tietoa Mailchimpin Siteista löydät täältä: https://mailchimp.com/help/about-connected-sites/
Jos uuden Audiencen luominen ei onnistu tai sitä ei haluta tehdä. Voi Mailchimpissa Audiencen tiedoista kopioida myös manuaalisesti Audience ID:n kaupan asetuksiin kohtaan Kaupan listan id (kohta 1)
Kun API-avain kohdassa 1 on tallennettu ja asetus Aktiivinen kohdassa 2 on asetettu Kyllä, niin integraatio on toiminnassa. Näiden lisäksi on valinnaisia asetuksia kohdassa 3.
- API Key: Tähän kenttään täytyy tallentaa Mailchimpista saatu API-avain.
- Kaupan listan id: Tähän kohtaan tulee Mailchimpin Audiencen ID. Tämä täytetään automaattisesti, jos uusi Audience saadaan luotua Mailchimppiin.
- Aktiivinen: Tällä asetuksella saat integraation päälle ja pois.
- Synkronoi uutiskirjeet: Voit valita siirtyykö kaupan uutiskirjeiden tilaukset Mailchimpiin.
- Synkronoi kuponkikampanjat: Voit valita siirretäänkö verkkokaupan kuponkikampanjat ja kuponkikoodit Mailchimpiin.
- Pakota Opt-in Tila: Voit valita, että Mailchimpiin lisätyille vastaanottajille menee Opt-In tila päälle eli ne siirtyy sinne uutiskirjeen tilaajina. Omille aktiivisille asiakkailleen voi periaatteessa lähettää viestejä, joten tämä on yksi vaihtoehto, että siirtää kaikki asiakkaiden tiedot tilaajina Mailchimppiin.
GDPR-markkinointisuostumus
Kaupan hallinnassa kohdassa Markkinointi > Tietosuojasuostumus GDPR on asetus Markkinoinnin yleiselle suostumukselle, jota voidaan käyttää myös Mailchimpin markkinointiluvan kysymiseen. Käytännössä asiakkaiden tiedot siirtyvät Mailchimppiin kontakteina elleivät he anna lupaa markkinointiin. Jos asiakas antaa markkinointiluvan, niin tiedot siirtyvät Mailchimppiin uutiskirjeen tilaajina (opt-in).
Keskeytynyt ostoskori ja tilaustiedot
- Kun kaupassa syntyy ostoskori ja sillä on osoitetiedot olemassa, niin tästä lähtee tiedot Mailchimpiin. Tämä tapahtuu tämän rajapinnan kautta, josta löytyy lisätietoa täältä.
- Kaupasta siirtyvät myös tuotetiedot samalla Mailchimpiin, jota löytyy lisätietoa täältä.
- Kun ostoskori muuttuu tilaukseksi, niin cart poistetaan Mailchimpistä ja lisätään order. Tästä löydät lisätietoa täältä.
Hylätyn ostoskorin viestin saa automatisoitua Mailchimpin asetuksissa kohdassa Automate > Email > Ecommerce > Turn on abandoned cart email seuraamalla Mailchimpin ohjeita.
Tuotetietojen siirtäminen Mailchimppiin
Tuotetiedot siirtyvät ostoskorin tietojen mukana automaattisesti, mutta sen lisäksi on mahdollista kohdassa Tuotteet > Tuotteet valita haluttu tuotteet ja yläreunan työkaluista napsauttaa Vie > Sync to MailChimp. Tällöin valittujen tuotteiden tiedot päivitetään Mailchimppiin.
Uutiskirjekampanjoiden synkronointi
Tilaajasta muodostuu uutiskirjeen tilaaja normaalisti kun hän antaa ylempänä mainitun GDPR markkinointiluvan, mutta jos sen sijaan halutaan synkronoida ePagesin "newslettercampaign" ja "newsletteraddressee" tiedot, niin se on myös mahdollista.
- Jos tämä asetus on päällä, niin sähköpostikampanja objectista tulee Mailchimpiin uusi lista. Teknisempää lisätietoa tiedonsiirrosta löydät täältä.
- Uudet uutiskirjeen tilaajat lisätään listalle. Teknisempää lisätietoa tiedonsiirrosta löydät täältä.
Koska ePagesissa ei ole erikseen "etunimi" ja "sukunimi" kenttiä uutiskirjeiden tilaajien tiedoissa, niin listaan luodaan "FULLNAME" mergefield, johon ePagesin newsletteradressee menee name tieto.