Tuki - Vilkas Now
- Now »
- logistiikka »
- Shipit
Etsitkö Vilkas Suite tukea?
Vilkas Suite tukeenShipit
Shipit liityntä löytyy ominaisuutena Now S, Now M, Now L sekä Now XL -kaupoista.
Vilkas Now verkkokaupoista löytyy integraatio Shipitin järjestelmään, jonka avulla on mahdollista hakea ja tulostaa pakettikortit tilauksille suoraan verkkokaupasta.
Shipitin avulla saat yhdellä sopimuksella kaikki asiakkaasi suosimat kuljetuspalvelut, niin kotimaan- kuin ulkomaankauppaan. Laajan Kuljetusyhtiö-valikoiman avulla yhdistät suosituimmat toimitustavat, kuten mm. Postin, Matkahuollon, UPS:n, DB Schenkerin ym. palvelut. Samalla saat käyttöösi myös koko Suomen kattavimman noutopiste- sekä pakettiautomaattiverkoston kotimaassa ja ulkomaille. Tarkemmin löydät tietoa heidän verkkosivuiltaan www.shipit.fi.
Palvelun käyttöönotto / rekisteröityminen
Tässä kappaleessa kuvaus palvelun rekisteröinnistä. Yksittäisen toimitustavan lisäämisestä tarkemmin alempana kohdassa Toimitustavan lisääminen.
Shipitin palvelun saat käyttöösi, kun kaupan hallinnassa kohdassa Asetukset > Toimitus lisäät uuden toimitustavan ja valitset sille logistiikkakumppaniksi "Shipit". Sen jälkeen voidaan valita haluttu toimitustavan tyyppi, joka määrittelee miten toimitustavan hinta määräytyy ja toimitustavalle annetaan nimi.
Toimitustavan asetuksissa Asetukset-välilehdellä määritellään normaalit toimitustavan hinnan asetukset. Nämä ovat erilaiset eri tyypin toimitustavoilla. Sen lisäksi asetuksista löytyy linkki Shipitin integraation käsittelyasetuksiin.
Ensimmäistä kertaa tullessa käsittelyasetuksiin annetaan palvelun käyttöönottoon tarvittavat tiedot, jotka lähetetään Shipitille. Integraatioon tulee tällöin automaattisesti rajapintatunnukset. Jos on jo olemassa tunnukset Shipit järjestelmään, niin silloin voi tietojen lähettämisen ohittaa linkistä "Minulla on jo sopimus". Jotta saat ensimmäisen pakettisi helposti matkaan, varmistathan, että sinulla on jo maksusuhde Shipitille luotuna. Lue lisää Shipitin maksutavoista täältä.
Lopuksi toimitustavan Yleinen välilehdellä valitaan Oletustoimitustyyppi eli Shipitin palvelu mitä kaupan toimitustapa vastaa. Sen lisäksi samalla sivulla voi asettaa toimitustavan näkyviin kauppaan. Sen saa tehtyä myös toimitustapojen listassa kohdassa Asetukset > Toimitus.
Huom! Vain Now M, Now L ja Now XL kaupoissa on mahdollista määritellä maantieteellisiä alueita ja rajoittaa eri alueille tiettyjä toimitustapoja.
Toimitustavan lisääminen
Voit lisätä Shipitin toimitustyypeistä kaikki haluamasi palvelut erillisinä toimitustapoina kauppaasi. Tällöin ne näkyy valintoina asiakkaille ja niille on mahdollista määritellä omat hinnat.
Kun lisäät uutta toimitustapaa kauppaan, niin muista aina valita Shipit toimituspalveluntarjoajaksi.
Yksittäisen toimitustavan asetuksissa Yleinen-välilehdellä valitaan mitä palvelua kyseinen toimitustava vastaa Shipitin päästä. Esim. Postipaketti toimitustapa normaalisti vastaa Shipitin palvelua "Posti: Postipaketti".
Kun kauppaan on tehty ja asetettu näkyviin haluamasi Shipitin palveluita vastaavat toimitustavat, niin asiakas saa tilatessaan valittua näistä haluamansa toimitustavan ja mahdollisen noutopisteen.
Pakettikortin tulostaminen
Kun asiakas on tehnyt tilauksen kauppaan toimitustavalla, jossa Shipit on logistiikkakumppanina, niin tilaukselle määräytyy, että toimitus menee Shipitin kautta ja sille muodostuu oletuksena Shipit-toimitustilauksen tosite. Tällöin yksittäistä tilausta käsitellessä tilauksen Yleinen välilehdellä on oikeassa reunassa linkki Hae pakettikortti, jolla voi hakea ja tulostaa pakettikortin. Jos asiakas ei ole tilatessa valinnut Shipitin toimitustapaa kaupassa, niin kohta Toimitus kautta ei ole valittuna ja Tositteet kohdasta ei löydy Shipitin toimitustilausta.
Tilauksen Yleinen sivulla voi vaihtaa tilauksen logistiikkakumppaniksi Shipit ja sen jälkeen Tositteet välilehdellä voi lisätä uuden Shipitin toimitustilauksen, jolla saa haettua pakettikortin.
Shipitin tositteen avaamalla löytyy valinnat toimitustyypille ja muille toimitukseen tarvittaville tiedoille. Ne voi tositteen tiedoista tarkistaa ja halutessaan muuttaa ennenkuin Shipitiltä hakee tilaukselle pakettikortit. Yksittäiselle toimitustilaukselle voi hakea pakettikortit Shipitiltä sen alareunan napeista.
Useamman kortin tulostaminen samanaikasesti (massatulostus)
Toinen tapa hakea pakettikortit Shipitiltä löytyy kaupan hallinnassa päävalikosta kohdasta Tilaukset > Toimitukset > Shipit. Tänne tulee kootusti kaikki käsittelemättömät toimitustilaukset. Voit valita listasta kaikki kerralla ja napsauttaa Käynnistä toimitustilaus nappia, jolloin saat haettua ja tulostettua kaikki uudet pakettikortit kerralla. Listasta voit myös poistaa turhia toimitustilauksia. Lähetetyt toimitustilaukset näkyvät toimitushistoriassa.
Seurantakoodien lähettäminen
Shipit integraatio käyttää sähköpostitapahtumaa "Tilauksen tila - Toimituksessa" lähettämään seurantakoodit asiakkaalle. Kaupan hallinnassa asetukset löytyvät kohdasta Asetukset > Sähköpostitapahtumat > Tilauksen tila. Siellä kannattaa varmistaa, että "Tilauksen tila - Toimituksessa" sähköpostitapahtuma on merkitty aktiiviseksi.
Kun pakettikortit on tehty ja sitten tilauksen tila asetetaan "Toimituksessa"-tilaan, niin tämän sähköpostin yhteydessä asiakkaalle menee samalla seurantakoodit.
Shipit integraation FAQ
K: Miten muokkaan tulostamaani pakettikorttia?
V: Et voi enää muokata pakettikorttia, jonka olet hakenut logistiikkapalvelusta. Voit kuitenkin lisätä tilaukselle uuden toimitustilauksen tositteen, jossa voit muokata tarvittavat tiedot ja hakea sillä sitten uuden pakettikortin.
K: Miten saan rajattua noutopisteitä siten, että asiakas voi valita vain isoille tuotteille soveltuvat noutopisteet?
V: Shipitin palvelun rajapinnassa ei ole mahdollisuutta suodattaa noutopisteitä niiden ominaisuuksien perusteella. Tällaisessa tapauksessa voi olla parempi ottaa noutopisteiden valinta pois päältä, jotta asiakas ei luule, että saa paketin toimituksen pakettiautomaattiin.
Lue myös Shipitin verkkokauppiaiden usein kysytyt kysymykset täältä