Tuki - Vilkas Now
- Now »
- markkinointi »
- Googlen palveluiden yleiskuvaus
Etsitkö Vilkas Suite tukea?
Vilkas Suite tukeenGooglen palveluiden yleiskuvaus
Googlen palveluista moni liittyy verkkokaupankäyntiin, joten niistä kannattaa olla tietoinen mitä palveluita on tarjolla ja mitä niillä voi tehdä. Alla kuvattuna lyhyesti oleellisimpia verkkokauppaan liittyviä Googlen palveluita.
Google Analytics
Tällä palvelulla voit seurata verkkokaupan kävijöitä yleisellä tasolla esimerkiksi sitä, että kuinka paljon ihmisiä käy verkkokaupan sivuilla, mistä he tulevat, millä laitteilla ne sivuja katsovat ja moniko niistä tekee ostoksia. Google Analytics kannattaa yleensä ottaa käyttöön heti kaupan avaamisen yhteydessä, jotta se alkaa keräämään kävijätietoja kaupasta heti alusta lähtien.
Lue lisää ohjesivusta Google Analytics 4 seuranta Google Tag Managerin kautta
Google Search Console
Tämän palvelun tiedoista näet sen minkälaisilla hakusanoilla ihmiset päätyvät verkkokauppaan Googlen hausta ja miten Google on indeksoinut sivuja. Tämä palvelu kannattaa ottaa käytöön myös heti kaupan avaamisen yhteydessä ja sinen voi lisätä myös kaupan sivukartan, jolla saa varmistettua, että Google löytää kaikki kaupan yksittäiset sivut varmasti.
Lue lisää ohjesivusta Google Search Console
Google Merchant Center
Tämän palvelun avulla voit hallita miten verkkokaupan tuotevalikoima näkyy Googlessa. Palveluun voidaan kopioida verkkokaupasta tuotetietoja. Tämän saa tehtyä siten, että kaupassa rakennetaan Google Shopping tuoteportaali eli tuotesyöte. Google Shopping liitynnässä kaupan puolella annetaan erilaisia asetuksia ja kauppa kerää tiettyjä tuotetietoja ja rakentaa tiedoston, jota voi ulkopuolinen palvelu käydä lukemassa. Sitten Google Merchant Centerissä tämän voi lisätä uutena tuotesyötteenä ja määritellä sen asetuksissa mistä se löytyy ja miten sitä voi lukea.
Lue lisää ohjesivulta Shopping mainokset Googlessa: käyttöönotto
Google Tag Manager
Tämä on ns. tagienhallintajärjetelmä. Sinne voidaan rakentaa erilaisia koodinpätkiä eli tageja ja niitä voidaan sitten eri tilanteissa liipaista (triggeröidä). Palvelulla voi lisätä hyvin monipuolisesti erilaisia seurantoja ja muita koodeja sivuille ilman, että ne muokataan sivustoon itseensä. Sen sijaan ne ovat tallennettuna Google Tag Managerin asetuksissa ja pyörivät sieltä. Google Tag Manageria käytetään yleensä pääosin verkkokaupan markkinoinnin seurantaan liittyen, mutta sen kautta voidaan lisätä myös vaikka chattipalvelun koodi verkkokaupan sivuille.
Lue lisää ohjesivulta Google Tag Manager