Toimitusjohtajan terveiset
Markun terveiset kauppiaille
Oletpa haaveillut omasta verkkokaupasta sitten vuosia tai viikkoja, tärkein neuvoni on lähteä liikkeelle ja ottaa ensimmäinen askel kohti omaa unelmaa. Olen itse ollut alalla vuodesta 1992 ja nähnyt todellisia menestystarinoita, kun omasta verkkokaupasta haaveilu on muuttunut toiminnaksi.
Verkkokaupassa olevat riskit ovat merkittävästi pienemmät kuin monessa muussa liiketoiminnassa. Verkkokauppa ei esimerkiksi vaadi fyysistä myyntipaikkaa eikä sitten aiheuta vuokrakuluja. Yhden ainoan totuuden sijaan verkkokaupassa on monta erilaista tapaa onnistua. Kokeilunhalusta on aina hyötyä; jos yksi tapa ei toimi, aina voi kokeilla uusia keinoja palvella asiakkaita paremmin, kasvattaa verkkokaupan valikoimaa tai tehdä vaikuttavampaa markkinointia.
Mieti, mitä juuri sinä voit antaa asiakkaille verkossa. Toimi rohkeasti ja määrätietoisesti tavoite mielessä. Kiirehtiä ei kuitenkaan tarvitse, maltilla ja pala kerrallaan rakentaen on hyvä toimintatapa. Voit vaurastua maltillisestikin, jos niin haluat. Markkinointiin panostaminen on kuitenkin tärkeää, mutta vielä oleellisempaa on huolehtia asiakassuhteista. Kannattaa miettiä oman toiminnan vahvuuksia; oletko se juuri sinä, jolla on kilpailijoita kattavampi valikoima, paras asiakaspalvelu tai edullisimmat hinnat? Verkkokauppaa on mahdollista pyörittää myös oman työn ohessa ja jos menestystä alkaa syntyä, oma liiketoiminta antaa mahdollisuuden vapauteen ja itsenäiseen työntekoon.
Monikanavaisuus ja tulevaisuuden markkinapaikat
Mobiliteetti eli monikanavaisuus tuli vahvaksi osaksi verkkokauppiaiden arkea muutama vuosi sitten. Monikanavaisuudella tarkoitetaan yksinkertaisesti sitä, että tietokoneiden lisäksi asiakkaat käyttävät entistä enemmän kännyköitä ja tabletteja ostosten tekoon. Moni verkkokauppias on nähnyt myös sen, että kilpailun sijaan kivijalkamyymälä ja verkkokauppa tukevat toisiaan. Vuodesta 2017 alkaen myös logistiikkaoperaattorit ovat solmineet verkkokauppojen kanssa samanlaiset sopimukset kuin aiemmin maksuoperaattorien kanssa. Yhdellä sopimuksella voi tehdä yhteistyötä kaikkien logistiikkaoperaattorien kanssa, mikä parantaa asiakkaan saamaa palvelua entisestään.
Verkkokauppakehityksen seuraava askel on uusien markkinapaikkojen synty. Kun etsii Keski-Euroopassa ja USA:ssa nettihaulla tuotteita, valtaosa hakutuloksista ohjaa esimerkiksi Amazoniin, koska verkkokauppiaat myyvät myös Amazonin kautta. Pohjoismaista Ruotsi on jo saanut Amazonin varaston ja ennustan markkinapaikkojen, kuten Amazon, vahvistavan asemiaan lähitulevaisuudessa myös täällä meillä Suomessa. Kehotan seuraamaan tätäkin trendiä avoimin mielin, sillä markkinapaikan ja oman verkko-osoitteen alla olevan verkkokaupan kohdalla on näkyvissä sama trendi kuin kivijalkamyymälän ja verkkokaupan välillä; ne eivät sulje toisiaan pois vaan täydentävät toistensa näkyvyyttä ja markkinointia.
Somekanavat ovat tärkeitä, mutta verkkokauppa tarvitsee oman kotipesän
Sosiaalisen median kanavat ovat muuttaneet huikeasti myös monen verkkokauppiaan elämää. Niiden välityksellä on helppo kasvattaa tietoisuutta omasta verkkokaupasta, lisätä myyntiä, hoitaa asiakassuhteita ja verkostoitua muiden alan toimijoiden kanssa. On kuitenkin tärkeää ymmärtää, että somekanavat ovat vahva apuri, mutta niiden varaan ei kannata tuudittautua. Tänään suosittu somekanava ei ole välttämättä sitä tulevaisuudessa. Algoritmimuutokset voivat keikauttaa näkyvyyden yhdessä yössä. Verkko-osoitteen alla olevassa verkkokaupassa tapahtuu oleellisin asia eli konkreettinen kaupanteko ostajan ja myyjän välillä. Omassa verkkokaupassa on myös lähes rajattomat mahdollisuudet esitellä tuotteita, kertoa hintatiedoista sekä maksu- ja – lähetysvaihtoehdoista. Aktiivisuus somekanavissa on ehdoton plussa, mutta ne eivät koskaan korvaa omaa kauppapaikkaa.
Intuitiivista palvelua on helppo käyttää yksinkin, mutta monipuolista apua löytyy suomen kielellä
Alusta lähtien meille on ollut tärkeää tarjota verkkokauppa siinä muodossa, että jokainen yli 2 000 verkkokauppiaastamme iästä ja sukupuolesta riippumatta osaa sitä käyttää. Koodislangia puhumme vain keskenämme; asiakkaiden kanssa keskustelemme selkeästi; suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.
Vilkkaan verkkokauppapalvelu on intuitiivinen ja helppokäyttöinen. Jos asiakkaana tarvitset omaan verkkokauppaasi räätälöityjä toiminnallisuuksia ja erikoisintegraatioita, meillä on osaajia myös niiden koodaamiseen. Lisäksi tarjoamme apua asiakastuen, sähköpostin ja puhelimen välityksellä eli missään kohtaa et jää mahdollisine haasteinesi yksin.
Toimivassa verkkokauppa-alustassa korostuvat turvallisuus ja vaivattomuus
Vilkas tekee jatkuvaa työtä verkkoympäristön turvallisuuden ja toimivuuden eteen. Emme käytä turvattomia teknologioita emmekä tee kompromisseja tietoturvan, kapasiteetin emmekä varmuuskopioinnin suhteen.
Yrityksen perustajana ja toimitusjohtajana pidän verkkokauppa-asiakkaidemme menestystä kaikkein tärkeimpänä asiana. Vilkkaan verkkokauppa-alustassa on tällä hetkellä toistasataa laajennusta, joiden avulla jokainen asiakkaamme saa rakennettua omasta verkkokaupastaan parhaan mahdollisen. Vastaamme laajennusten ylläpidosta, kehittämisestä ja päivittämisestä. Omalta osaltamme varmistamme siis, että verkkokauppa voi palvella asiakkaitaan ympäri vuorokauden vuoden jokaisena päivänä.
Koulutuksistamme tukea verkkokaupan perustamiseen ja ylläpitoon
Järjestämme asiakkaillemme avoimia koulutuksia ja webinaareja erilaisista verkkokaupan perustamiseen ja ylläpitoon liittyvistä teemoista.
Kannustamme kaikkia verkkokauppiaita rakentamaan varman tekniikan pohjalle, sillä business voi kasvaa yllättävän hyvinkin. Kasvuspurteissa täytyy voida kehittää liiketoimintaa eikä alkaa hoitaa kaatuvaa verkkokauppaa. Alustamme läpi on mennyt miljoonia tilaisuuksia eli historiamme, näyttömme ja referenssimme kestävät vertailun.