Ett av Vilkas Groups viktigaste mål i utvecklingen av sin e-handelslösning är att ge butikerna en så bra synlighet i sökmotorerna som möjligt och det har visat sig att våra kunders e-butiker snabbt kommer upp bland de första i sökresultaten, och det med en inte allt för stor arbetsinsats. Detta tack vare att de mest vanliga tekniska lösningarna för sökmotoroptimering (SEO) har automatiserats. Här nedan redogörs de viktigaste verktygen för hur er butik kan få bättre synlighet i sökmotorer. I Mini-, Active- och Pro-butikerna finns även en assistent för sökmotoroptimering som ger tips om hur du kan förbättra din SEO.
Tekniska lösningar för sökmotoroptimering
ePages tillhandahåller färdiga lösningar för sökmotoroptimering:
- SEO-vänlig hierarki
- XML-webbplatsöversikt
- Meta ”keywords” och ”description”
- HTML-webbplatsöversikt
- Canonical-url-adresser
- Mikrodata för produktbetyg
- Tydliga url-adresser för sökmotorerna
- Anslutningar till sociala medier
- Redigerbara title-taggar
- Assistent för sökmotoroptimeringen
- Automatiska alt-taggar för produktbilderna
- Statsistik från butiken i Google Analytics
Vad påverkar e-butikens synlighet i sökmotorerna?
All optimering för synlighet i sökmotorerna är ett arbete på lång sikt och det är viktigt med en omsorgsfull planering av hur denna optimering genomförs.
Adressen
Webbplatsens domännamn är en avgörande faktor för hur högt upp butiken kommer i sökmotorer. Om en kund gör en sökning med ett sökord som även finns i webbutikens domännamn. Då hamnar butiken högt upp i sökresultaten. Så om du är i startgroparna med din webbutik så lönar det sig att riktigt fundera på valet av domännamn.
Webbutiken skapar automatiskt lättlästa url-adresser utifrån produktnamnet. Det går även att enkelt ändra dessa korta url-adresser för respektive sida. I den XML-webbplatsöversikt som automatiskt skapats används sidornas korta url-adresser och det är dessa som indexeras bl a av Google. I sidornas html-kod skapas även en canonical-url-länk till den korta url-adressen.
Title-tag
Sidans title-tag, dvs. rubriken på sidan som syns i övre balken på webbläsarfönstret, inverkar mycket på sökresultaten. Title-taggen för rubriken på butikens startsida bildas av webbplatsens namn och slogan som sparas på sidan Inställningar > Allmänna inställningar. Infoga i dessa fält (i synnerhet i slogan) text, som innehåller eventuella sökord.
Exempel:
På de underliggande sidorna innehåller title-taggen produktens/kategorins namn samt butikens namn. Om du önskar kan du enkelt redigera titeln på respektive sida:
Håll sidans rubrik kort, övre gräns för en title-tag i Google är 65 tecken och de ord som därefter följer kommer inte med.
Använd inte specialtecken i titeln utan använd bara text.
Meta description- och keywords-taggar
En meta description-tag visas i Googles sökresultat, under länken, i form av en beskrivande text som är två rader lång. Webbutiken skapar automatiskt en meta description-tag av den korta beskrivningen av produkten eller kategorin.
Exempel:
För varje kategori och produkt skriv en kort och koncis beskrivning i fältet "Beskrivning", en som fungerar såväl för dem som bläddrar bland butikens produkter och för dem som söker produkter via t ex Google.
Meta keywords är en annan tag som skapas av de sökord som matas in för respektive produkt och kategori. Dessa sökord har dock rätt liten inverkan på synligheten i sökmotorer.
En meta description-tag för butikens startsida kan du skapa på sidan Innehåll/Kategorier > Databladsvy > Allmänt i fältet ”Sammanfattning för sökmotorer”.
Registrering hos Google
Meddela Google om den nya e-butiken på sidan Marknadsföring > Sökmotoroptimering (SEO) > XML-webbplatsöversikt genom att sända XML-webbplatsöversikten till Google. Det här behöver du bara göra en gång och du kan göra det omedelbart när butiken har öppnats för allmänheten.
Innehåll som håller hög kvaliet ger bättre synlighet i sökmotorerna
En viktig faktor är naturligtvis innehållet. När webbplatsöversikten visar ett förstklassigt, relevant och intressant innehåll, får den med tiden många besökare och detta ökar ytterligare synligheten i sökmotorerna.
I fältet "Lång beskrivning" skriver du för produkterna och kategorierna texter som beskriver dem. I dessa texter är det viktigt att ta med sökord som kunderna kan tänkas använda när de söker på internet. Fundera på vilka sökord potentiella kunder kan tänkas använda och försök få med dem i innehållet på sidan.
Länkar
Länkar från andra webbsidor till din butik förbättrar synligheten i sökmotorerna. Ju fler länkar som pekar från andra riktiga webbsidor till din butik, desto bättre. Bloggar, diskussionsforum och webbplatser som behandlar din bransch är förträffliga platser för länkar till butiken. De sociala mediernas betydelse växer. Därför är det, med tanke på sökmotoroptimeringen, också viktigt att hålla sig framme i de sociala medierna och lägga in länkar därifrån till webbutiken.
Även länkar från butiken i riktning utåt är i viss mån nyttiga att ha. Det är exempelvis bra med länkar till de som tillverkar produkterna, som du säljer, och även andra intressanta länkar som kunderna kan tänkas vilja besöka. Kom bara ihåg att ställa in länkarna så att de öppnas i ett nytt fönster.
Undvik det här
- Använd inte samma beskrivande texter för olika produkter – Om många sidor har samma innehåll konkurrerar de sinsemellan om synligheten i sökmotorerna. Det samma gäller om du använder den beskrivande text som tillverkaren tillhandahåller, den återfinns sannolikt på många andra sidor och konkurrerar då med e-butikens sidor om synligheten i sökmotorerna. Skriv alltså en egen text för varje sida.
- Erbjud inte sökord som inte finns i innehållet på sidan - Sätt således inte in i din title-tag ”Lady Gaga” om sidan innehåller och beskriver barnkläder. Sådant har negativ inverkan.
- Försök inte lura sökmotorerna genom att infoga ”osynlig text” - Infoga inte sökord med samma färg som bakgrundsfärgen eller med ytterst liten font i texten. Också dessa försök blir identifierade.
- Infoga inte fler än tre sökord per sida - Sökmotorerna genomskådar försök att manipulera sökresultaten för mycket och reducerar synligheten i sådana situationer.
Tänk på html-koden
Trots att det inte krävs kunskaper i att behärska html-språket är det bra att kontrollera den kod texteditorn skapar. Om du redigerar textens utseende mycket kan det hända att texteditorn skapar onödigt mycket html-kod. Försök undvika att bearbeta texten med texteditorn och använd i stället de fonter och storlekar, som definieras med designverktyget (i menyn under "Design"). Speciellt text som klippts in från word med copy/paste kan skapa onödigt många html-taggar. En stor mängd html-koder i förhållande till själva texten försämrar sökmotoroptimeringen av sidan.
När du skapar rubriker för en textsida, använd alternativen för rubriker vid redigeringen med texteditorn och definiera rubrikerna så som du vill ha dem med designverktyget. Då skapas html-taggar där rubrikerna ingår (h1-, h2- och h3-taggar). Texter som har skrivits in i dessa specifika taggar för rubrik återfinns bättre än vanlig brödtext i sökmotorerna, m.a.o. det lönar sig att lägga till potentiella sökord i rubrikerna.