Enligt de nya konsumentdirektiven måste webbutiker fr.o.m. den 13 juni 2014 erbjuda ett standardformulär som kunderna kan använda vid utövandet av ångerrätten och retur av produkter. Formuläret kan erbjudas antingen online eller på papper.
I Vilkas webbutiker finns en funktion som kan användas för att ge kunden möjlighet att direkt i butiken fylla i ett formulär vid utövande av ångerrätt. Webbutiken kan själva bestämma hur de vill ta emot ett besked om ångerrätten så länge det finns tydliga instruktioner om detta för kunden.
Kunden kan använda returformuläret på tre olika sätt
- Registrerade kunder loggar in i butikens "Mitt konto", öppnar beställningen de vill ångra från beställningshistoriken och klickar på länken "Returformulär". I formuläret finns då förifyllt kundens uppgifter och beställningsinformation. Kunden kan då välja vilka produkter som ska returneras.
- Oregistrerade kunder kan beställa ett returformulär via e-post genom att fylla i sin e-postadress och beställningsnummer. Genom att sedan klicka på länken som skickas via e-post kommer kunden till ett likadant förifyllt formulär som en registrerad kund får.
- Om kunden inte har kvar beställningsnumret eller glömt sin e-postadress kan man använda ett tomt formulär där man fyller i de egna uppgifterna samt datumet man beställde och vilka produkter man returnerar eller om man returnerar hela ordern.
I webbutikens administration hamnar de inskickade formulären på sidan Beställningar > Returer. När en kund skickar in ett formulär kan man även välja att skicka tillbaka en bekräftelse till kunden samt en kopia till webbutikens e-postadress.
Användarinstruktioner
För att använda den här funktionen går du till sidan Inställningar > Returinställningar. Du kan här även välja att lägga till en länk till returformuläret direkt i orderbekräftelsen, detta försäkrar att kunden får informationen om hur de utövar ångerrätten tillsammans med beställningen.
En länk till returformuläret kan även läggas till som ett element i layouten på sidan Design > Avancerad design. Välj "Infoga sidelement" där du vill ha länken och välj elementet från ämnesområdet "Varukorg och beställning".
E-postmeddelandena aktiveras på sidan Inställningar > E-postutskick. När kunden beställer ett förifyllt returformulär skickas e-postmeddelandet "Returformulär för bekräftad användare" som då innehåller länken till formuläret. När en kund skickar in ett returformulär kan man skicka tillbaka en "Returbekräftelse". Man kan även välja att få en kopia på returbekräftelsen skickad till webbutikens e-postadress för att få information om när en kund skickat in ett returformulär.
Mottagna returformulär
Utöver att man kan få ett e-postmeddelande så kan man även se de inskickade returformulären på sidan Beställningar > Returer. Man kan där updatera statusen för returerna. Returernas status används bara internt i webbutikens administration. Ett inskickat returformulär betyder inte att orginalbeställningen ändras eller att produktens lagernivå uppdateras. Beställningen kan ändras genom att klicka på beställningsnumret i returen.
Information om ångerrätten i köpvillkoren
Information om ångerrätten måste enligt lagen ges tydligt i webbutikens villkor. Konsumentverket har gett ut en mall som kan användas för att informera om ångerrätten.
Läs mer om returer: