Nosto är en marknadsföringstjänst för e-butiker. Med tjänsten kan du visa produkter av intresse för återkommande kunder i din butik eller skicka e-post till kunder som lämnar mitt i beställningsprocessen.
Lägg till Nostotjänsten i butiken
- Registrera dig hos Nosto på sidan Marknadsföring > Nosto > Registrering.
- Fyll i och kontrollera informationen i formuläret och kryssa i "Jag har läst och godkänner de allmänna villkoren"
- Klicka på "Registrera" - du får då ett meddelande att Nosto har skickat inloggningsinstruktioner till din e-postadress.
- Bekräfta registreringen genom att följa instruktionerna i e-postmeddelandet.
Nostoinställningar i butikens administrationssidor - Allmänt
När registreringen är klar aktiveras Nostos datainsamling automatiskt (Allmänt > Aktivera datainsamling > Ja). Elementen blir dock inte synliga direkt för butikens kunder, men Nosto börjar direkt att samla in information till elementen.
Nostoinställningar i butikens administrationssidor - Element
På sidan "Element" finns färdiga Nostoelement som du kan ställa in att visa för butikens kunder. Det finns även separata element för kunder som använder sin mobil för att se butiken. Det kan löna sig att använda elementen på flera olika ställen för att aktivera kunderna till att titta och köpa mer.
Efter varje element finns ett textfält med en färdig kod (dessa visas när du klickar på "Visa Nostos html-taggar") för respektive element. Elementens kod berättar vilket innehåll som visas för kunderna i butiken. Motsvarande kod finns i Nostos egna adminpanel.
Obs! Även fast elementet är inställt på "Ja" så visas det inte än för kunderna i butiken. Elementet aktiveras som synligt från Nostos egen adminpanel, men det lönar sig inte att göra detta förns 7-14 dagar efter att elementet aktiverades i butiken.
Nostos adminpanel
Logga in på Nostos adminpanel genom att fylla i din e-postadress och lösenord på my.nosto.com och klicka på det skapade kontot (Account).
På sidan Dashboard kan du se vad som händer i din butik just nu. Där visas bland annat hur många kunder som befinner sig i din butik, hur många som har produkter i varukorgen osv.
På sidan Campaigns > Recommendation slots finns de skapade elementen. Elementens namn är samma som de är på butikens addministrationssida Marknadsföring > Nosto > Element (t ex id="nosto-vilkas-basket1"). Klicka på elementets namn för att få se mer detaljerad information.
- Om du vill ändra vilken information som visas för elementet byter du till ett annat alternativ från drop down-menyn "Type".
- Om du vill ändra hur elementet presenteras byter du till ett annat alternativ från drop down-menyn "Recommendation templates" (t ex NostoVilkasHotdealsSlim).
- Förändringarna görs i butiken med några minuters fördröjning.
När du vill aktivera Nostoelementet som synligt för butikens kunder väljer du Account > Recommendation visible > Yes.
Med denna grundläggande informationen är du redan en bra bit på vägen med Nosto.
Nosto och delat SSL
I butikerna används ett delat SSL-certifikat som använder adressen "secure.vilkasgroup.com" för säker anslutning (Butiker som flyttades från Ballou använder istället adressen "secure-eshop.se"). Den adressen måste läggas till i Nostos inställningar under Settings > Account settings > Other hosts used by the site så att information om beställningar skickas till Nosto.