I webbutiken kan man skapa kupongkoder som kunden kan använda för att få en rabatt som definierats i kupongkampanjen. Med kupongkampanjer kan man t.ex. skapa en generell rabattkod som kan användas i sociala medier för att locka nya kunder. Eller så kan man t.ex. skapa personliga koder som kan användas för att behålla existerande kunder genom att erbjuda en rabatt via t.ex. ett nyhetsbrev.
Du kan skapa en ny kupongkampanj på sidan Marknadsföring > Kuponger genom att fylla i ID, namn och valuta för kampanjen på plusraden. Klicka sedan på "Spara" och kampanjen kommer då upp i listan där du kan klicka på ID:t för att ställa in mer detaljerade inställningar.
I kupongkampanjens inställningar kan du fylla i namnet för kampanjen på alla butikens språk. Namnet visas i varukorgen när kupongen används.
I den nedre vänstra delen av kupongkampanjens inställningar ställer du in vilken slags rabatt det handlar om. Du kan välja ett visst värde, en procentrabatt eller fri frakt. Man kan även fylla i ett minimumvärde för beställningar, rabattkoden fungerar då bara för beställningar med ett värde över den gränsen.
I den nedre högra delen av kupongkampanjens inställningar kan man ställa in följande:
- Kupongkodens längd: den här inställningen bestämmer hur många tecken koderna ska ha och används bara om man vill generera koderna automatiskt.
- Tidsram: här ställer man in mellan vilka datum/tider kupongkampanjen gäller.
- Antal giltiga kupongkoder: den här inställningen kan man använda om man t.ex. vill göra en kampanj där endast de första 100 kunderna får rabatten med en generell rabattkod. Annars lämnar man fältet tomt.
- Inlösen förbrukar kupongkoden: här ställer man in om koderna är engångskoder eller om man vill att koden ska kunna användas flera gånger. Om man ska erbjuda en generell rabattkod som kan användas av flera kunder så ska inställningen vara "Nej".
På fliken "Giltighet" kan man begränsa kampanjen till att gälla för specifika produkter, betalsätt och leveranssätt. Genom att klicka på "Tilldela villkor" kan man lägga till begränsningarna för kampanjen. Som standard gäller kupongkoderna för alla produkter, alla betalsätt och alla leveranssätt.
På fliken "Kupongkoder" ställer man in för vilka kupongkoder kunden får rabatten. Man kan manuellt fylla i egna koder genom att skriva in koden i plusraden och klicka på "Spara". Man kan ävan skapa slumpmässiga koder automatiskt genom att fylla i hur många koder man vill skapa och klicka på "Generera koder automatiskt". Koderna skapas då med så många tecken man valt i inställningen "Kupongkodens längd".
Tips: Eftersom stora och små bokstäver ses som olika saker i kupongkoderna så kan det vara en bra idé att fylla i flera versioner av koden när man vill använda en generell kod. Oftast kanske man använder koden med alla stora bokstäver, men utöver det kan man även lägga till koden med alla små bokstäver samt en med stor första bokstav. Olika kunder skriver koden på olika sätt och genom att lägga till alla versioner gör man det enklare för alla kunder att använda koden och drar samtidigt ned på frågor till kundsupporten.
När kampanjen är skapad och inom giltig tidsram så visas ett fält för kunderna i varukorgen där man fyller i kupongkoden.
Här finns även mer information om andra sätt att erbjuda rabatt: https://www.vilkasgroup.se/support/rabattkampanjer
sökord: koder, kuponger, rabatt, rea, kampanj, marknadsföring