Du kan använda landsspecifika leveranssätt med hjälp av "Regioner"-funktionen. Du kan ställa in leveransområden (som t ex norden, EU-länder, länder utanför EU) och koppla leveranssätten så att de endast finns tillgängliga i specifika områden.
Ställ in regionerna och anslut länder
Skapa först regionerna på sidan Inställningar > Landsinställningar > Regioner. Ange ett namn på regionen, t ex EU och spara. Klicka på det nya namnet för att öppna och välja de länder du vill ha i den här regionen och spara.
Koppla leveransmetoder till regionerna
När du har ställt in de olika regionerna kan du öppna leveranssättet som du vill använda på sidan Inställningar > Leverans. Om du inte har skapat något leveranssätt än så kan du även göra det nu. Välj den region som du skapade från drop-down-menyn för "Tillåt användning av följande leveransadresser" och spara. När detta är gjort finns leveranssättet endast tillgängligt att välja när kundens leveransadress finns i något av de länder du lagt till för regionen.
Obs! För att detta ska fungera måste kunden kunna välja land för leveransadressen. Detta ställs in som synligt och obligatoriskt på sidan Inställningar > Varukorgsinställningar > Registrering. För att lägga till fler eller ta bort länder går du till sidan Inställningar > Landsinställningar > Länder.