I webbutikerna finns en integration med Mailchimp för nyhetsbrev och automatisering av e-post. Mailchimp är kostnadsfritt att använda upp till 2000 prenumeranter och efter det betalar man enligt Mailchimps prislista: https://mailchimp.com/pricing/
Komma igång och saker att tänka på
Du måste vara registrerad hos Mailchimp för att kunna använda integrationen. Om du använder ett nytt kostnadsfritt Mailchimp-konto så skapas automatiskt en audience och denna måste raderas för att integrationen ska kunna skapa en ny audience. Detta eftersom det kostnadsfria kontot hos Mailchimp endast tillåter att man har en audience. Om du redan använder Mailchimp, alltså att du inte kan radera din audience så behöver du uppgradera ditt Mailchimp-konto så att du kan lägga till flera audiences eller skapa ett nytt Mailchimp-konto som du kan använda för butiken.
Användarinstruktioner
I webbutikens administration på sidan Marknadsföring > Mailchimp behöver du en API-nykel från Mailchimp för att kunna använda integrationen. För integrationen skapas en ny "Site" i Mailchimp. Mer information om Siter finns här: https://mailchimp.com/help/about-connected-sites/
På sidan Marknadsföring > Mailchimp finns inställningar för integrationen. När API key (1) är sparat och Aktiv (2) är på så börjar integrationen att fungera. Utöver detta finns alternativa inställningar (3).
- API Key: I det här fältet måste man spara API-nykeln från Mailchimp.
- Butikens List id: Här ser du list-id:t för din audience i Mailchimp. Den här inställningen kan inte ändras.
- Aktiv: Ja/Nej: Med den här inställningen kan du aktivera eller avaktivera integrationen med Mailchimp.
- Synkronisera nyhetsbreven: Ja/Nej: Du kan välja om du vill att prenumeranter på butikens nyhetsbrev ska skickas till Mailchimp.
- Sync coupon campaigns: Ja/Nej: Du kan välja om du vill att butikens kupongkampanjer och kupongkoder ska skickas till Mailchimp.
- Tvinga Opt-in status: Ja/Nej: Du kan välja om de mottagare som läggs till i Mailchimp får Opt-In-statusen på.
GDPR-marknadsföringssamtycke
I butikens administration på sidan Inställningar > Varukorgsinställningar finns en inställning för allmänt godkännande av marknadsföring som används för tillstånd av marknadsföring för Mailchimp. I praktiken överförs kundinformationen till Mailchimp som en kontakt, såvida de inte ger tillstånd för marknadsföring. Om kunden ger tillstånd för marknadsföring så överförs informationen till Mailchimp som en prenumerant på nyhetsbrev (opt-in).
Avbruten varukorg
När det skapas en varukorg i butiken OCH där finns adressuppgifter, så skickas detta till Mailchimp. Detta sker med hjälp av det här gränssnittet
https://developer.mailchimp.com/documentation/mailchimp/reference/ecommerce/stores/carts/
Produktinformation överförs också från butiken till Mailchimp
https://developer.mailchimp.com/documentation/mailchimp/reference/ecommerce/stores/products/
När en varukorg blir till en beställning så tas "cart" bort från Mailchimp och blir istället en "order"
https://developer.mailchimp.com/documentation/mailchimp/reference/ecommerce/orders/
Synkronisera nyhetsbrevskampanjer
Det går också att synkronisera informationen för ePages "newslettercampaign" och "newsletteraddressee".
Om det här alternativet är aktiverat blir e-postkampanjens objekt en ny lista i Mailchimp
https://developer.mailchimp.com/documentation/mailchimp/reference/lists/
och nya prenumeranter på nyhetsbrevet läggs till i den listan
https://developer.mailchimp.com/documentation/mailchimp/reference/lists/members/
och eftersom ePages inte använder olika fält för "förnamn" och "efternamn" så skapas i listan ett "FULLNAME" mergefield, dit informationen från ePages newsletteradressee läggs till.