Google Search Console (tidigare Google Webmaster Tools) är en tjänst som man kan använda för att se information om söktrafiken till din webbplats, vilka sökord som används och eventuella fel på din webbplats. Med Google Search Console kan man också skicka en webbplatskarta till Google, som hjälper till i indexeringen av webbplatsen.
Kom igång med Google Search Console
Gå till Google Search Console här och logga in med ditt Google-konto. När du loggat in kan du lägga till en ny webbegendom i Google Search Console.
Du kan lägga till din webbplats på två olika sätt, men som standard är det enklast att välja att lägga till den som webbadressprefix.
På det sättet kan du kopiera en HTML-tagg som du sedan lägger till i butiksadministrationen.
Kopiera metataggen och klistra in den i fältet "HTML Head-område" på sidan Inställningar > Allmänna inställningar > Avancerade inställningar och "Spara". Sid-cachen behövs därefter uppdateras på sidan Inställningar > Allmänna inställningar > Sid-cache genom att klicka på "Uppdatera omedelbart"-knappen. När taggen har sparats i administrationen och sid-cachen har uppdaterats så bör du kunna verifiera webbplatsen i Google Search Console genom att klicka på "Verifiera"-knappen.
Lägg till en webbplatskarta
När butiken lagts till som en egendom i Google Search Console så kan du även lägga till butikens webbplatskarta i Google Search Console. Om webbplatsen lagts till rätt så behöver du bara skriva in sitemap.xml i fältet och klicka på "Skicka".
Sökord: Google Search Console, Webmaster tools, Verktyg för webbansvariga