Google AdWords ger dig möjlighet att annonsera din e-butik i Googles söknätverk, samt i Googles displaynätverk. En omsorgsfullt uppbyggd reklamkampanj i AdWords är kostnadseffektiv tack vare noggranna val av målgrupp.
Skapa ett Google AdWords konto
Logga in till Google AdWords genom att skapa ett konto i Google. Du kan använda samma konto i AdWords som i Google Analytics. Med ett konto i Google kan du hantera endast ett konto i AdWords.
- Skapa ett konto för din e-butik på adressen adwords.google.se
- Skapa din första kampanj.
- Fyll i dina faktureringsuppgifterna för ditt konto.
När dessa steg är avklarade börjar annonserna synas i sökresultaten och på övriga platser där ni har valt att visa reklam.
Uppföljning av resultaten
I marknadsföringen är det ytterst viktigt att mäta hur effektiv en kampanj är, så att man kan använda sin marknadsföringsbudget på sådan reklam som ger resultat och inte slösa på sådant som inte har någon effekt.
För att kunna se om försäljningen kommit från någon av Adwords-kampanjerna lägger du till en kod på orderbekräftelsesidan.
- Öppna adwords.google.se > Verktyg > Konverteringar
- Skapa en ny konvertering och ge den ett namn, t.ex. ”Beställning”
- Fortsätt vidare och följ anvisningarna tills programmet frågar ”Vem ändrar koden på din webbplats?”
- Välj ”Jag ändrar koden” och kopiera den långa koden på ca 20 rader.
- Öppna sidan Marknadsföring > Google AdWords i webbutikens administration och klistra in koden där.
Skapa länk till Google Analytics
När du länkar AdWords-kontot med Google Analytics får du i Analytics-rapporterna information om annonsernas synlighet. Du kan foga in Analytics-kontot i AdWords kontrollpanel på sidan Mitt konto > Länkade konton > Google Analytics.