I butiken finns det möjligheter att sälja samma produkter för olika priser till olika kunder. För att göra det måste man lägga till kunderna i olika kundgrupper och sedan skapa prislistor där man definierar andra priser för varje kundgrupp.
På sidan Kunder > Kundgrupper skapar man de kundgrupper man vill använda sig av. Om man skapar en egen grupp för registrerade kunder så kan man välja att de kunder som registrerar sig automatiskt läggs till i den gruppen.
På sidan Produkter > Prislistor skapar man sedan prislistor för de priser man vill ska vara annorlunda än det normala listpriset. Man fyller även i mellan vilka datum de andra priserna ska gälla.
I inställningarna för prislistorna ställer man in för vilka kundgrupper och/eller specifika kunder priserna ska gälla. Kundgrupper läggs till på fliken "Kundgrupper" och specifika kunder kan läggas till på fliken "Kunder". Om man vill att priserna ska gälla för alla kunder så lägger man även till den kundgrupp som är "Standard för beställning utan registrering".
Det kan också vara bra att kontrollera att priserna visas direkt på produktsidan och inte först i varukorgen. Inställningen för det finns på sidan Produkter > Prislistor > Avancerade inställningar.
Återförsäljare måste registrera sig som vanligt i butiken eller så kan kunden skapas direkt i administrationen på sidan Kunder > Kunder och sedan skapas ett kundkonto. Efter detta kan kunden läggas till i rätt kundgrupp.
Definiera prislistornas priser
Produktspecifika priser läggs till i produktinställningarna på fliken "Priser". Där fyller man i priserna för prislistorna beroende på antalet produkter. Först väljer man i rullgardinsmenyerna vilka prislistor man vill använda och sedan mängden produkter och dess nya styckpris. Det normala listpriset ändrar man alltså genom "1 styck = partipris". Man kan även välja att ange en procentrabatt istället för partipriset.
Om man vill att någon produkt endast ska finnas till försäljning för en specifik kundgrupp så lämnar man det normala listpriset (på fliken "Allmänt" i produktinställningarna) tomt och fyller istället i partipriset för den kundgruppens specifika prislista. På så sätt har produkten inget normalt pris och kan inte köpas av kunder som inte tillhör kundgruppen.
Generell procentrabatt
Om du inte vill lägga till specifika priser för varje produkt så kan du även ange en procentrabatt för prislistan. Rabatten baseras då på summan i varukorgen och ges för alla produkter. Det här kan du göra på sidan Produkter > Prislistor > [prislista] > Varukorgsrabatt.
Sökord: återförsäljare, prislista, prislistor