Support - Vilkas Now
Letar du efter support för Vilkas Suite?
Vilkas Suite supportTips för juridiksidorna
På juridiksidorna i din butik (så som "Allmänna villkor") måste du visa dina kunder information om olika lagar och vara tydlig med dina villkor i olika situationer. Detta är obligatoriskt i många länder. Vad för information som måste visas på dessa sidor kan bero på vilket land du finns i.
På sidan Juridiksidor går vi igenom hur man redigerar dessa sidor.
Länkar till juridiksidorna visas automatiskt i sidfoten av din butik. Dina kunder förväntar sig oftast att sådan här informationen finns i sidfoten.
Innehållet på dina juridiksidor
Rättsligt meddelande
Den här sidan är tänkt att innehålla information om vem som ligger bakom butiken, så som adress och kontaktuppgifter. Här kan du informera om vem som ansvarar för innehållet i butiken och hur den personen kan kontaktas. Du bör göra det enkelt för dina besökare att kontakta dig om de skulle ha några frågor. För många e-handlare är det obligatoriskt att erbjuda en klickbar länk till plattformen för "Tvistlösning på nätet". Mer information om detta finns t.ex. i den här artikeln från ecommerce-europe.eu (observera att vi inte kan garantera att innehållet i artikeln är korrekt).
Integritetspolicy
Visa tydligt information om din integritetspolicy för dina kunder. Detta inkluderar all information om vilka personuppgifter ni samlar in och vad uppgifterna används till. T.ex. kan det vara viktigt att informera att butiken använder kakor som sparas på besökarens enhet, vad för uppgifter som samlas in och om du använder Google Analytics för att spåra hur besökarna använder din butik. För att ge dina besökare möjligheten att avstå från Google Analytics lägger du till en text som länkar till: javascript:gaOptout(). Du bör också nämna eventuella tredjeparts-system som sparar information om dina kunder - t.ex. om du använder någon app från Appbutiken.
Exempeltexter för integritetspolicyn:
Avsändning och leverans
Informera dina kunder om leveranssätten de kan välja mellan och hur mycket frakten kostar. På den här sidan kan du ge dina kunder tydlig information om din fraktpriser och -alternativ. Om du erbjuder fri frakt bör du nämna det här (och under vilka omständigheter). Kan dina kunder hämta sina beställningar i din fysiska butik eller på ditt kontor? I så fall kan du nämna det här också. Om du vill kan du även ge information om hur returer och återbetalningar hanteras här. Du kan även nämna vilka personuppgifter som skickas vidare till logistikpartnern, bara namn och adress eller även e-post för eventuella spårningskoder osv.
Allmänna villkor
I de allmänna villkoren bör du informera om vilka villkor kunden måste gå med på när de handlar hos dig. Här bör all information finnas med om vilka villkor din verksamhet använder.
Exempeltexter för allmänna villkor:
Ångerrätt
Ibland vill kunderna skicka tillbaka produkter som de beställt och ångra sin beställning av olika anledningar. På den här sidan bör du ge dina kunder information om ångerrätten, bl.a. hur lång tid den gäller och på vilka villkor. Inga frågor ska vara obesvarade. Detaljerad information om detta ger också en känsla av trygghet hos kunderna och det gör att de inte behöver tveka på att handla från dig.