I butiken kan du lägga till texter på bilder och så kallade Call-to-actions (CTAs).

 

 

En "Call-To-Action" eller CTA är ett viktigt element i en webbshop. Det är alltså en uppmaning till besökare att genomföra en specifik handling. Det kan vara ett litet element, men ändå vara den sista pushen för att få en besökare att handla. Det guidar besökare i butiken och berättar vad de ska göra, var de ska klicka, vad de ska köpa. Styr besökare mot kassan och mot att bli kunder. Den CTA som är mest populär är "Köp nu"-knappen i butiken.

 

Hur man lägger till en CTA i butiken

 

1. I butiksadministrationens huvudmeny väljer du Editor.

2. I menyn till vänster under Sidor väljer du sidan du vill redigera.

3. Det element där du vill lägga till din CTA bör ha en bild.

4. I förhandsvisningsområdet till höger väljer du pennsymbolen för den bild du vill redigera.

5. Välj textfliken:

 
 
 

6. I fältet Rubrik kan du fylla i en rubrik för din uppmaning. Så fort du börjar skriva kan du direkt se resultatet som en förhandsvisning på bilden.

7. I fältet Text kan du fylla i en valfri text.

8. I fältet Länk lägger du till en länk. Om du markerar valet Öppna länk i nytt fönster så öppnas den länkade sidan i ett nytt fönster när besökaren klickar på bilden eller knappen.

9. Man kan även välja att göra länken till en knapp: Välj då alternativet Visa knapp på bild och fyll i en text som Knapptext.

10. Välj Spara.

 

 

Det finns ingen färdig lösning som passar alla som ska skapa en CTA. Det räcker inte med att skapa en CTA som uppmanar att "Köp det här" eller "Klicka här" och sprida dem över hela butiken.

Att skapa effektiva Call-To-Actions är en bredare uppgift. Du kan implementera CTAs på olika sätt och testa och förbättra under tiden, men du bör inte överdriva det.

 

Call-To-Actions på bilder

Bilder är mycket enklare för människor att bearbeta än text. Genom att bädda in en CTA på en bild kan man öka konverteringen. En CTA på en bild kan vara väldigt viktig, eftersom det kan vara en kunds första steg mot att göra ett köp.

 

Håll det kort och enkelt

Håll dina CTAs korta och koncisa. Det kan räcka med t.ex. "Handla nu" som leder besökarna till en specifik produktsida. Psykologi har också en stor roll här. När besökare upptäcker att antalet av en produkt är begränsat, är de mer benägna att köpa. Detta används ofta inom handeln, med t.ex. "Sista chansen!" eller "Lagerförsäljning!". Ett exempel skulle kunna vara: I maj producerade du många burkar med jordgubbssylt. Nu i augusti börjar de ta slut och du kan då annonsera detta i din butik med en CTA "Köp den sista sylten!", "Sista chansen" eller "Köp idag".

 

Knappfärg

Olika färger kan ha olika effekt på människor. Det kan ändå vara svårt att välja vilken färg man ska använda, eftersom det t.ex. kan bero på målgruppens favoritfärg; eller att olika färger betyder olika saker i olika kulturer.

Några tips:

  • Det är viktigt att färgen du väljer uppskattas av dina besökare och att den passar ditt varumärke.
  • Använd inte för många olika färger.
  • Välj en färg som syns bra på bakgrunden.