Support - Vilkas Now
- Now »
- Marknadsföring »
- Rabattkampanjer för webbutikens produkter
Letar du efter support för Vilkas Suite?
Vilkas Suite supportRabattkampanjer för webbutikens produkter
Rabatter på produkter kan definieras på flera olika sätt i Vilkas Now-butikerna.
- Genom att ändra produktinställningen "listpris" till ett lägre värde och sätta det gamla priset i "ursprungligt pris". (Now S,Now M,Now L och Now XL)
- Genom att skapa en kupongkampanj och definiera önskad rabatt i kupongkampanjinställningarna. (Now M, Now L och Now XL)
- Genom att använda kundgruppsspecifika priser (så kallade prislistor), som gör det möjligt att sälja samma produkter i butiken till olika kunder för olika priser. (Now L och Now XL)
- Genom att erbjuda rabatt för större volymer av samma produkt, s.k. paketpris eller bulkpris. (Now L och Now XL)
1. Rabatt via listpris och ursprungligt pris (Now S, Now M, Now L och Now XL)
Det rabatterade priset syns tydligt på produktsidan när du kopierar listpriset till det ursprungliga priset i produktinställningarna och ställer in det reducerade priset i listpris som produkten då säljs för.
Med det här sättet visas det ursprungliga "gamla" priset överstruket bredvid produktens reducerade listpris i butiken.
2. Rabatt via kupongkampanjer (Now M, Now L och Now XL)
I butikens administration under Marknadsföring > Kuponger skapar du en ny kupongkampanj genom att klicka på knappen + Lägg till.
I inställningarna för kupongkampanjen definieras vilken typ av rabatt det är, tidsintervallet när den är giltig, och i avsnittet Koden är bara giltig en gång, definieras om koden är för engångsbruk eller om samma kod kan användas mer än en gång. Rabattkampanjer använder vanligtvis en och samma kod för alla kunder.
Efter att ha definierat rabatten för kupongkampanjen, kan du längst ner under Kupongkoder lägga till den/de koder du vill att kunderna sedan ska kunna använda i butikens kassa för att få rabatten.
Du hittar mer information om ämnet på sidan Kuponger.
3. Kundspecifika priser (Now L och Now XL)
I produktinställningarna, på fliken Kundspecifika priser, kan du definiera önskat enhetspris eller rabatt för dina olika kundgrupper. Detta definieras alltid per kvantitet. Du måste först skapa kundgrupper för att kunna lägga till en rabatt i produktinställningarna.
Ett annat ställe där du kan ge kundspecifik rabatt är i inställningarna för kundgruppen. På sidan Kunder > Kundgrupper kan du öppna den kundgrupp du vill ge rabatten till. Där kan du sedan lägga till en rabatt för ett visst värde eller procent som ges beroende på hur mycket kunden handlar för.
Om du till exempel lägger till en rabatt på 10% för minsta varukorgsvärde 1000 kr så får kunderna i kundgruppen 10% rabatt på sin beställning om de handlar för minst 1000 kr.
Du hittar mer information om ämnet på sidan Kundspecifika priser.
4. Volymrabatt / bulkpriser (Now L och Now XL)
I produktinställningarna finns även en flik Paketpriser där du kan lägga till volymrabatter. Där kan du definiera hur priset på produkten minskar om en kund köper fler av samma produkt på en gång.
I bilden ovan finns ett exempel där produkten har en rabatt i flera steg. Standardpriset för proukten i bilden är 69 kr, men om en kund köper 2-4 st av samma produkt på en gång så betalar de bara 65 kr styck. Om kunden handlar minst 5 stycken samtidigt så blir styckpriset istället 60 kr.