Om du alltid erbjuder dina kunder det betalsätt de föredrar för att handla online kommer din konvertering att förbättras. Effektiva betalningsmetoder online innebär färre oavslutade beställningar och mer försäljning.

Med ett avtal ger Paytrail dig ett omfattande utbud av betalningsmetoder för din webbutik på den finska marknaden:

  • Onlinebetalningsknappar för alla inhemska banker: Nordea, Osuuspankki, Danske Bank, Säästöpankki, Oma Säästöpankki, POP Pankki, Aktia, Handelsbanken, Ålandsbanken och S-Pankki.

  • Faktura- och avbetalningstjänster: Collector och Jousto.

  • Kortbetalning: Visa, Visa Electron, Mastercard, American Express, Eurocard och Diners Club.

  • Mobila betalningar: tjänsten inkluderar populära MobilePay och Siirto.

Läs mer på Paytrails webbplats (på engelska).

 

Hur man kommer igång

 

Innan Paytrails betalningstjänst kan läggas till i din webbutik krävs ett avtal med Paytrail och användaruppgifter för betalningsmetoden. Du kan registrera dig för tjänsten direkt från betalsättet i butiksadministrationen.

Följ dessa steg för att lägga till Paytrail som ett nytt betalsätt i din butik.

  1. Gå till Inställningar >> Betalning i din butiksadministration.

  2. Välj Paytrail från betalsätten högst upp och lägg till det i din butik.

  3. Gå till fliken Inställningar för det nya betalsättet.

  4. Registrera dig vid behov hos Paytrail och fyll i användaruppgifterna som tillhandahålls av Paytrail.

  5. Spara.

När användaruppgifterna har sparats för betalsättet och det är inställt att vara synligt för kunderna, kan Paytrail ställa in tjänsten som aktiv och kunderna kan då använda tjänsten för att betala.

 

Paytrail i din butik

 

På fliken Payment form layout för Paytrail-betalsättet i butikens administration kan du välja hur dina kunder får välja betalsättet de föredrar.

  • Redirect to Paytrail site without showing payment details on the payment page. - Med detta val går kunden till Paytrails egen sida för att välja den slutliga betalningsmetoden.

  • Show payment method selection page embedding. (Paytrail account is not available in embedding.) - Med det här alternativet visas valet av betalningsmetoder inbäddat i kassan vid betalningsmetoden.

När en beställning anländer till butiken där kunden har betalat med Paytrail-tjänsten betyder det att betalningen har godkänts och att den bör automatiskt ha statusen "betald". Om beställningen inte har betald status kan du kontrollera betalningens status i Paytrails eget extranät.

Förutom statusen "betald" kan du se mer detaljerad information på betalsättets flik i beställningen. Den visar information som betalnings-ID som returneras av Paytrail, betalningens status och den betalningsmetod som valdes av kunden. Det finns också två knappar:

  • Kontrollera betalningsstatus - du kan kontrollera betalningsinformationen om de till exempel inte har slutförts i transaktionen.

  • Återbetala beställningen - du kan returnera pengarna till kunden genom att ange önskat belopp i fältet ovan och klicka på den här knappen.

 

FAQ - Vanliga frågor

 

Jag fick en beställning i min butik utan statusen "betald". Vad betyder det?

Betalningstjänsten skickar information om den lyckade betalningen, i vilket fall statusen "betald" kommer med automatiskt för beställningen. Om "betald"-statusen saknas i beställningen har kunden antingen inte betalat för beställningen eller så har informationen om betalningen av någon anledning inte kommit till butiken.

Vad ska jag göra om det finns obetalda beställningar i butiken?

Obetalda beställningar bör kontrolleras hos betaltjänsten för att se om de faktiskt är obetalda eller inte, och sedan bekräftas som avvisade inom ett par dagar om betalningen inte visas i betaltjänsten.

Kan jag förhindra att obetalda beställningar kommer in i butiken?

Tyvärr är detta inte möjligt. I beställningsprocessen accepterar kunden att han lägger en beställning, i så fall skapas en beställning till butiken och efter det hänvisas kunden till betalningen via betaltjänsten. Om kunden inte fullföljer betalningen har ordern inte betalats och ordern har inte "betald" status på.

Kan jag ändra orderbekräftelsen så att den skickas till kunden först efter att ordern har betalats?

Ja. I butiksadministrationen, under Inställningar >> E-postutskick >> Beställningsstatus, kan du avaktivera e-postmeddelandet "Orderbekräftelse" och istället ställa in "Beställningsstatus - betald" som aktiv.

Du kan sedan kopiera rubrik- och e-postinställningarna från orderbekräftelsemeddelandet till det betalda meddelandet, så att det ser ut som ett vanligt orderbekräftelsemeddelande.