Support - Vilkas Now
Letar du efter support för Vilkas Suite?
Vilkas Suite supportOrdlista
Administration
I din butiks administration kan administratörer hantera innehåll, lägga till produkter, redigera designen och mycket mer.
Administratör
Personen som har rätt att göra ändringar i systemet med webbapplikationer och webbutiker anses som administratör.
Att vara administratör innebär att du till exempel kan ändra designen på din webbutik, ta bort produkter eller bearbeta beställningar.
Användarvänlighet
Se Avändbarhet nedan.
Användbarhet
Användbarhet beaktar hur "användarvänlig" en produkt är. Detta inkluderar hur lätt den är att förstå eller användas bland andra.
Operatörer av webbutiker eller webbplatser bör förstå att det är viktigt med en god användbarhet. Detta inkluderar särskilt en användarvänlig design. Exempelvis bör element, så som logotypen, placeras på platser där användarna är vana vid att hitta elementen, texter bör förberedas på ett tilltalande och läsbart sätt och navigeringen ska vara logisk och intuitivt förståelig.
B2C
B2C betyder "Business to Consumer", alltså att företaget säljer mot konsumenter.
En webbutik som uteslutande är inriktad på B2C-affärer säljer inte till andra företag utan bara till konsumenter. Motsvarigheten till B2C är B2B-modellen (”Business to Business”), som betyder att företaget riktar sin försäljning mot andra företag.
Banner
En banner är en bild eller animering på en webbplats där ett företag kan marknadsföra ett erbjudande eller en tjänst.
Webbplatsoperatörer kan tillhandahålla annonseringsutrymmen på sin webbplats till annonsörer och då får de normalt en viss summa pengar t.ex. per antal klick på bannern.
Bakåtlänk
En bakåtlänk (backlink på engelska) är en länk från en webbplats till en annan.
Om en länk från t.ex. www.dinbutik.se länkar till www.facebook.com så betyder det att det är en bakåtlänk till webbplatsen www.facebook.com.
Om det finns många bakåtlänkar från olika webbplatser till en specifik webbplats så analyserar sökmotorer, så som Google, dessa och klassificerar detta som en rankingsignal. Antalet bakåtlänkar är en viktig del i sökmotoroptimering.
Utöver bakåtlänkar finns det även interna länkar, som leder till undersidor på samma webbplats.
BCC
BCC är en förkortning på “blind carbon copy“, och med det menas en dold kopia av ett e-postmeddelande.
Om du skickar ett email så kan du även fylla i mottagare som ska få en kopia (CC) eller en dold kopia (BCC) brevid huvudmottagarens e-postadress. När man lägger till en CC-kopia så kan alla mottagare av meddelandet också se e-postadresserna för de som har fått en kopia av meddelandet, medan för en BCC-kopia så är e-postadressen för BCC-mottagaren dold.
I webbutiken kan du ange CC-mottagare såväl som BCC-mottagare för e-posthändelser (till exempel när du skickar en bekräftelse på mottagande av en beställning). BCC-fältet är särskilt användbart om du vill skicka dolda kopior till dig själv eller till medarbetare i din butik utan att involvera dina kunder.
Besökare
Besökare är personer som öppnar din webbutik i sin webbläsare.
För webbutiker brukar man skilja på besökare och kunder: kunder är besökare som redan har gjort en beställning i butiken.
Som administratör för en webbplats kan man se antalet besökare med hjälp av ett analysverktyg som t.ex. Google Analytics.
Bing
Bing är en webbsökmotor utvecklad av Microsoft.
Bing har endast ungefär 5% av marknadsandelen bland sökmotorer i Sverige.
Blogg
En blogg är en webbplats på nätet där en användare (även kallad "bloggare") kan publisera redaktionella artiklar.
Ursprungligen användes bloggar av individer för att ha en privat dagbok på internet. Det är nu vanligt att företag har en blogg som ett annat medium för att tillhandahålla aktuell information.
Som en allmän regel visar startsidan för en blogg de senaste inläggen (artiklarna) i en fallande kronologisk ordning. Många bloggar har också en kommentarsfunktion, som gör det möjligt för läsarna att lämna en anteckning eller kommentar om artikeln och därmed kommunicera direkt med författaren.
Bokmärke
Termen "bokmärke" innebär ett digitalt bokmärke på webben. Internetanvändare kan spara webbsidor som de vill komma åt senare igen som ett bokmärke i sin webbläsare.
CC
CC är en förkortning på “carbon copy“, och med det menas en kopia av ett e-postmeddelande.
Om du skickar ett email så kan du även fylla i mottagare som ska få en kopia (CC) eller en dold kopia (BCC) brevid huvudmottagarens e-postadress. När man lägger till en CC-kopia så kan alla mottagare av meddelandet också se e-postadresserna för de som har fått en kopia av meddelandet, medan för en BCC-kopia så är e-postadressen för BCC-mottagaren dold.
I webbutiken kan du ange CC-mottagare såväl som BCC-mottagare för e-posthändelser (till exempel när du skickar en bekräftelse på mottagande av en beställning).
Community
På nätet används termen "community" vanligtvis när man pratar om olika diskussionsforum för särskilda frågor.
Efter att ha registrerat sig på diskussionsforumets webbplats kan användare skapa och skriva egna forumposter eller svara på andras.
CSS
CSS är en förkortning på “cascading style sheets“, och är ett designspråk som används speciellt för webbplatser.
Med CSS kan man t.ex. bestämma fontstorlek och -färg, positionera olika element och mycket mer.
Dessutom är din butiks grundläggande design baserad på CSS. Detta innebär att om du till exempel vill göra större justeringar av designen kan du skriva in en individuell CSS-kod i administrationen.
Mer information om detta finns på sidan Använda anpassad CSS.
Domän
En domän är den underliggande adressen där du kan hitta en webbplats – till exempel www.minwebbutik.se.
Vanligtvis består en domän av tre delar som separeras i:
Subdomän: För webbplatser brukar detta oftast vara “www“.
Huvuddomän (Second-Level-Domain SLD): Det här är själva domännamnet som webbplatsoperatören väljer.
Toppdomän (TLD): Det här är den sista delen av domänen och indikerar ofta vilket land webbplatsen kommer ifrån – till exempel “.se” för Sverige eller “.fr” for Frankrike. Den TLD som används mest är ".com" som i princip betyder "commercial", men kan också användas för nästan alla ändamål. Under senare år har många nya toppdomäner kommit till marknaden, så som ".shop" eller ".online".
E-handel
E-handel betyder "elektronisk handel" och syftar vanligtvis på försäljning av produker och tjänster online.
E-postmarknadsföring
Termen e-postmarknadsföring summerar all marknadsföring som genomförs via e-post.
Ett populärt sätt för e-postmarknadsföring är nyhetsbrev som informerar e-handelskunder om olika erbjudanden och nya produkter.
I e-postmarknadsföring är det viktigt att mottagaren samtycker till att ta emot sådana meddelanden. Annars skulle dessa meddelanden vara spam.
FAQ
FAQ är en förkortning på "frequently asked questions" och handlar alltså om vanliga frågor från besökare. Många webbplatser samlar dessa frågor på en specifik sida tillsammans med svaren.
Om du skapar en FAQ-sida i din webbutik kan du t.ex. svara på frågor angående leverans och betalning. På så sätt kan du reducera belastningen för din kundtjänst eftersom kunder inte behöver ställa dessa frågor via e-post eller telefon.
Formulering
När du skriver en text som ska användas i webbutiken bör du tänka på formuleringen du använder för att kommunicera med besökarna.
För att hitta rätt formulering bör du tänka på din målgrupp när du skriver texten. Produktnamn och -beskrivningar bör skrivas med termer som används och förväntas av din målgrupp.
Forum
I ett forum kan besökare på en webbplats kommunicera med varandra och utbyta idéer och tankar.
Besökare registrerar sig och kan sedan skriva inlägg i forumet samt svara på andras inlägg.
Det amerikanska företaget Google är välkänt på grund av sin sökmotor.
I Sverige har Google en marknadsandel på över 90% inom sökmotorsektorn och har nästan en monopolposition.
Därför, om du väljer att jobba med sökmotoroptimering, bör du koncentrera dig på att förbättra rankningen av sökmotorresultaten på Google.
Google Ads
Google Ads är en annonseringstjänst av Google. Annonserare kan använda tjänsten för att placera en annons bland Googles sökresultat.
För operatörer av webbutiker eller andra webbplatser är det mycket tilltalande att använda sig av Google-annonser. Det främsta skälet till detta är att annonser alltid placeras i kombination med distinkta sökord. Om till exempel en e-handlare säljer dykglasögon i sin webbutik kan han se till att hans annons bara visas för användare som söker efter nyckelordet "dykglasögon" på Google.
Google Ads sökordsplanerare
Googles sökordsplanerare är ett verktyg från Google som hjälper webbplatsoperatörer se information om Google Search och Google Ads.
Sökordsplaneraren kan också hjälpa till att hitta information om hur många Google-användare som söker efter ett specifikt sökord och hur hög kostnaden skulle vara för att placera en Ads-annons för det sökordet.
Google Analytics
Google Analytics är en kostnadsfri tjänst som webbplatsoperatörer kan använda för att se omfattande statistik om användningen av deras webbsida.
Med Google Analytics kan man till exempel se antalet besökare och var de kom ifrån eller hur länge de stannade kvar på sidan.
Du kan enkelt använda Google Analytics med din webbutik. Mer information om hur finns på sidan Google Analytics.
Hemsida
Hemsidan, eller även kallad startsidan, är själva huvudsidan för en webbutik eller webbplats, som oftast visar en översikt av innehållet på webbplatsen.
Innehåll
När man pratar om innehåll så menar man oftast allt slags innehåll på en webbplats.
Detta inkluderar t.ex. redaktionellt innehåll och produktbeskrivningar. Bilder och video räknas också som innehåll.
Intern länk
En intern länk är en länk mellan två undersidor på en webbplats.
Om du t.ex. har en länk till en produktsida från startsidan så kan den länken betraktas som en intern länk.
Interna länkar gör det möjligt för användare att navigera på en webbplats och är också viktiga när det gäller sökmotoroptimering. Ju bättre undersidorna på en webbplats är länkade till varandra, desto bättre är det för din ranking i sökmotorer.
De flesta webbplatser har interna länkar, men även bakåtlänkar som leder från en webbplats till en annan webbplats.
Knapp
Knappar på en webbplats eller i ett e-postmeddelande är klickbara områden som länkar dig till en annan sida eller plats.
Genom att klicka på knappen utlöses en viss åtgärd.
Exempel på knappar är "gilla"-knappen på Facebook eller "Lägg till i varukorgen"-knappen på startsidan eller produktsidan i en webbutik.
Konto
På internet behövs främst ett användarkonto (även kallat ”konto”) för användningen av t.ex. e-postadresser, webbaserade program eller webbutiker. Efter att ha skapat ett användarkonto (registreringsprocess) kan användare logga in med sitt användarnamn eller alternativt sin e-postadress och sitt lösenord. Detta gör att de kan använda en viss tjänst.
Konvertering
Inom onlinemarknadsföring indikerar konvertering en ändring av statusen för en besökare på webbsidan. Som e-handlare önskar man mest att användaren går igenom processen från att vara en enkel besökare till att bli en betalande kund.
Exempelvis utförs denna konverteringsprocess av kunden genom att klicka på knappen "Köp nu" i webbutiken.
Beroende på vilket mål en webbplatsoperatör har kan den önskade konverteringen se annorlunda ut. Om ditt viktigaste mål till exempel är att få in nya prenumeranter till ditt nyhetsbrev skulle den viktigaste konverteringen för dig vara att en kund registrerar sig för nyhetsbrevet. För e-handlare är vanligtvis den viktigaste konverteringen en beställning från en kund.
Procentandelen besökare på en webbplats som deltar i en konvertering kan anges som konverteringsgraden.
Konverteringsgrad
Konverteringsgraden visar procentandelen besökare på en webbplats som går igenom en viss konvertering.
Konverteringsgraden för din webbutik kan du enkelt se med hjälp av analysverktyg som t.ex. Google Analytics. De hjälper dig att hitta hur många besökare din webbutik hade under en viss period. Du kan då jämföra med hur många beställningar du fått in i butiksadministrationen under samma period. Om du delar antalet beställningar med antalet besökare och multiplicerar resultatet med 100 får du fram din konverteringsgrad för den givna perioden.
Exempel: För webbutiken är den viktigaste konverteringen den, där en besökare konverterar till en betalande kund. Om webbutiken under juni månad 2019 fick en beställning från var fjärde besökare, så var din konverteringsgrad för den månaden 25%.
KPI
KPI är en förkortning på "Key Performance Indicator". KPIs är siffror som mäter framgången för ett företag.
Beroende på företagets mål, kan man ha olika slags KPIs.
För en webbutik skulle några KPIs t.ex. kunna vara:
-
Antalet besökare
-
Antalet beställningar
-
Antal produkter per beställning
-
Genomsnittligt beställningsvärde
-
Antalet returer
Långa svansen
Termen "den långa svansen" inom e-handel beskriver potentialen för nischprodukter. Dessa säljs mer sällan än bästsäljare. Men, om man erbjuder ett stort urval av dessa nischprodukter i en webbutik så är det ändå möjligt att generera en hög omsättning.
I motsats till fysisk handel behöver e-handlare inte presentera sitt utbud på ett begränsat butiksområde och kan därför snarare tjäna på den långa svansen.
Teorin för den långa svansen används också i sökmotoroptimering. Sökord i den långa svansen är termer som inte söks på så ofta, men beroende på hur inriktade och specifika de är kan de ge väldigt relevanta besökare till en webbplats.
Nyhetsbrev
Ett nyhetsbrev används för att skicka information via e-post till ett större antal mottagare (prenumeranter).
Inom e-handel används nyhetsbrev ofta för att informera kunderna om produkter och nya erbjudanden.
Ranking
Termen ranking handlar om en webbplats position i sökresultaten hos sökmotorer för ett visst sökord. Om en användare söker efter "webshop för cyklar" på Google så visas en lista med de webbplatser som har bäst ranking för söktermen högst upp.
Generellt kan man säga: Ju bättre ranking webbplatsen har, desto mer frekvent hittas webbplatsen av sökmotoranvändare och får därigenom fler besökare.
Sökmotoroptimering hjälper till att förbättra webbplatsens ranking.
Rankingsignal
Sökmotorer, så som Google eller Bing, fungerar med komplicerade algoritmer för att alltid visa användarna de mest relevanta sökresultaten. För att kunna göra det används en rad olika rankingsignaler som påverkar sökmotorernas resultat.
Exempel på rankingsignaler kan vara åldern på domänen, relevansen på webbplatsens text och antalet bakåtlänkar som länkar till en webbplats.
Enligt uppskattningar täcker algoritmen för Google mer än 200 olika rankingsignaler.
Relaunch
En relaunch är en omstart av en webbplats efter att den har reviderats fullständigt.
För det mesta kommer en relaunch med en ny design och optimerat innehåll.
Sidfot
Sidfoten är den nedersta delen på en webbplats.
Den innehåller ofta interna länkar, som t.ex. länkar till allmänna villkor och integritetspolicyn.
Sidhuvud
Sidhuvudet är den översta delen på en webbplats.
I en webbutik hittar man ofta följande element i sidhuvudet:
-
Logotypen
-
Navigeringsmenyn
-
Sökfält
-
Varukorgen
SMF
Termen SMF står för små och medelstora företag.
Det är företag som inte har mer än ett specifikt antal anställda eller en specifik omsättning.
Det finns ingen allmän giltig definition på hur små företag måste vara för att betraktas som ett SMF. Enligt Europeiska kommissionen har ett medelstort företag ungefär högst 250 anställda.
Spam
E-postmeddelanden som en mottagare inte vill ta emot betraktas som spam eller skräppost. Vanligtvis består dessa e-postmeddelanden av annonser.
Om du skickar e-post till dina kunder inom ramen för din e-postmarknadsföringsstrategi, bör du alltid komma ihåg att först få deras tillstånd när det gäller att skicka dessa e-postmeddelanden. Om du inte frågar dem, så betyder det att du skickar skräppost och kan bli straffad.
Startsida
Startsidan, även kallad hemsidan, är själva huvudsidan som visar en översikt av innehållet på en webbplats.
Om en webbplats använder en egen domän så kommer man till startsidan genom att gå till domänen – till exempel www.dinbutik.se.
Webbutiker bör om möjligt ge en tydlig översikt på startsidan och förmedla tydligt för sina besökare vad de kan handla samt butikens unika försäljningsargument.
Sökmotor
Sökmotorer som Google eller Bing hjälper användare att hitta sidor på webben. Efter att ha skrivit in ett sökord kommer användaren till resultatsidan för sökmotorerna. På resultatsidan visas alla webbsidor som matchar detta sökord.
Sökmotorer används ofta av nästan alla internetanvändare. Google måste svara på nästan 3,5 miljarder sökningar dagligen. Därför är det viktigt för webbplats- och butiksoperatörer att uppnå en bra sökmotorranking. Denna ranking kan förbättras genom sökmotoroptimering.
Sökmotoroptimering (SEO)
Sökmotoroptimering täcker alla åtgärder som förbättrar rankingen av en webbplats i sökmotorer så som Google. Ofta förkortas termen till SEO.
Målet med SEO är att vara högst upp på resultatsidan för sökmotorer.
Sökmotors resultatsida (SERP)
Resultatsidan för sökmotorer visas för användarna efter att de har skrivit in ett sökord i en sökmotor. Användaren kommer att se webbplatser som har den bästa rankingen som motsvarar söktermen som användaren skrev.
Ofta kallas sökmotorers resultatsidor också SERP (search engine results page).
På sökmotorsresultatsidan ser kunderna t.ex. din webbutiks produkter som matchar deras sökning.
Sökord
Ett sökord är ett ord eller en fras som en internetanvändare skriver in i en sökmotor som t.ex. Google.
Operatörer av webbplatser och -butiker bör identifiera de sökord som är de viktigaste för dem så att de kan användas i sökmotoroptimeringen: Vilka sökord används mest av potentiella kunder i sökmotorer? Därefter bör webbutiken optimeras efter dessa sökord – till exempel genom att nämna dessa sökord i rubriker och beskrivningar.
Toppdomän
Toppdomänen (TLD) är den sista delen i en domän. Ett exempel: för domänen www.dinbutik.se så är toppdomänen ".se".
Ofta står TLD för det land där webbplatsen har sitt ursprung – till exempel ".se" för Sverige eller ".fr" för Frankrike. Den TLD som används mest är ".com" som i princip betyder "commercial", men kan också användas för nästan alla ändamål. Under senare år har många nya toppdomäner kommit till marknaden, så som ".shop" eller ".online".
Trafik
Trafik betyder generellt överföring av data på internet. I onlinemarknadsföring betyder trafik vanligtvis flödet av besökare: ju mer trafik en webbplats har, desto fler besökare har den.
Som administratör för en webbplats kan man se antalet besökare med hjälp av ett analysverktyg som t.ex. Google Analytics.
Tweet
Twitter är ett socialt nätverk där användare kan publicera korta meddelanden (så kallade tweets).
Maxlängden för en tweet är 280 tecken.
Twitter spelar en viktig roll i onlinemarknadsföring eftersom det låter ett så stort antal användare skicka meddelanden över hela världen.
Twitter är ett socialt nätverk där användare kan publicera korta meddelanden (så kallade tweets).
Maxlängden för en tweet är 280 tecken.
Twitter spelar en viktig roll i onlinemarknadsföring eftersom det låter ett så stort antal användare skicka meddelanden över hela världen.
Unique selling point
Unique selling point eller unique selling proposition, förkortas ofta till USP och är en term som används inom marknadsföring för någon unik egenskap eller ett unikt inslag i ett erbjudande eller en produkt som skiljer sig från konkurrensen.
USPar i en webbutik skulle kunna vara speciellt fördelaktiga priser, en unik tjänst eller produkt som inte finns någon annanstans.
Varje e-handlare bör fundera på vad de har för USP och tydligt förmedla den till sina besökare i webbutiken.
Webbläsare
En webbläsare är ett datorprogram som gör det möjligt för användare att få åtkomst och se webbplatser.
De mest välkända webbläsarna är Chrome, Firefox, Internet Explorer och Safari. Webbläsare finns för datorer/laptops och även för surfplattor och mobiltelefoner.
Webbplats
En webbplats är ett företags, person eller organisations utseende på webben.
En webbplats består ofta av flera undersidor. För det mesta har en webbplats sin egen domän – som t.ex. www.dinbutik.se. Webbutiker är också webbplatser.