Support - Vilkas Now
Letar du efter support för Vilkas Suite?
Vilkas Suite supportAllmänt om Googles tjänster
Många av Googles tjänster är relaterade till e-handel, så det är en bra idé att veta vilka tjänster som finns tillgängliga och vad du kan göra med dem. Nedan följer en kort översikt över de viktigaste Google-tjänsterna relaterade till e-handel.
Google Analytics
Med den här tjänsten kan du spåra besökare i din webbutik på en generell nivå, som t.ex. hur många som besöker din butik, var de kommer ifrån, vilka enheter de använder och hur många av dem som handlar. Det är vanligtvis en bra idé att aktivera Google Analytics så fort du öppnar en webbutik så att den börjar samla in besöksdata från butiken redan från början.
Supportsida med mer information om Google Analytics för Now-butiker
Google Search Console
Med den här tjänsten kan du se vilken typ av sökord folk använder för att komma till din webbutik från Google-sökningar och hur Google har genomsökt dina sidor. Du bör också aktivera den här tjänsten så snart du öppnar din webbutik. Du kan också lägga till en webbplatskarta för butiken för att säkerställa att Google kan hitta varenda sida i din butik.
Supportsida med mer information om Google Search Console för Now-butiker
Google Merchant Center (Google Shopping)
Den här tjänsten låter dig styra hur ditt sortiment av produkter visas på Google. Produktinformation kan kopieras från webbutiken till tjänsten. Detta kan göras genom att först bygga en Google Shopping-produktportal, alltså produktflöde, i butiken. Google Shopping-gränssnittet i butiksadministrationen ger olika inställningar och butiken samlar in viss produktinformation och bygger en fil som kan läsas av en extern tjänst. Sedan kan du i Google Merchant Center lägga till detta som ett nytt produktflöde och ange i dess inställningar var det kan hittas och hur det kan läsas.
Supportsida med mer information om Google Merchant Center för Now-butiker
Google Tag Manager
Detta är ett så kallat tagghanteringssystem. Olika kodavsnitt kan byggas där och sedan utlösas (triggas) i olika situationer. Tjänsten låter dig lägga till en mängd olika spårningskoder och andra koder på dina sidor utan att behöva anpassa själva webbplatsen. Istället lagras de i och körs från Google Tag Manager-inställningarna. Google Tag Manager används främst för att spåra marknadsföring, men den kan också användas för att t.ex. lägga till kod från en chattjänst på sidorna i webbutiken.
Supportsida med mer information om Google Tag Manager för Now-butiker