Varför levereras inte de automatiska meddelandena från min webbutik?
Har du nyligen stött på en situation där de automatiska e-postmeddelanden som din webbutik skickar inte når dina kunder? Nu, oftare än tidigare, returnerar mottagaren en varning om att meddelandet inte har levererats och varningen kommer från Googles e-posttjänst.
Vi har goda nyheter till dig. För det mesta är situationen lätt att rätta till, så om du råkat ut för detta eller på annat sätt är intresserad av ämnet, fortsätt då att läsa.
Googles filtrering av skräppost har ändrats
Själva förändringen är relaterad till att Google har skärpt spamfiltreringen av sin e-posttjänst vid årsskiftet 2021 och 2022. Det skickade meddelandet filtreras oftare som spam, speciellt om avsändaren inte har rätt SPF-inställningar eller om avsändarens rykte är dåligt av en eller annan anledning.
Du kan lätt få ett dåligt rykte om du skickar mejl till mottagare som inte vill ha meddelanden. Mottagarna markerar då meddelandet som skräppost, och när avsändarens rykte sjunker tillräckligt på grund av dessa markeringar klassificeras avsändarens meddelanden lättare som spam. Ett enkelt tips för detta är att sluta skicka den här typen av e-post och med tiden kommer ditt rykte att återgå till det normala.
Om dina e-postmeddelanden huvudsakligen skickas automatiskt i samband med beställningar i webbutiken kan problemet möjligen vara SPF-konfigurationen (Sender Policy Framework) för avsändarens domän.
Du kan undersöka ämnet mer, men kort och gott är SPF en autentiseringsmetod för e-post som kan användas för att bekräfta att avsändaren av meddelandet verkligen är den de utger sig för att vara.
SPF definieras i inställningarna för den avsändande domänen i dess TXT-post, och med detta berättar avsändaren för mottagaren från vilka avsändande e-postservrar e-postmeddelandena från avsändarens domän kan komma. I praktiken sägs det samtidigt också att meddelanden som kommer från andra håll är spam.
Om du använder kostnadsfria e-posttjänster riktade till konsumenter i din webbutik som avsändaradress kommer du inte att kunna påverka SPF-inställningarna. Detta beror på att e-postmeddelandet fungerar på tjänsteleverantörens domän, och du kan inte ändra dess inställningar.
Om du till exempel använder en gmail-adress för att skicka meddelanden så har Google definierat SPF för sin egen "gmail.com"-domän så att endast meddelanden från deras egna servrar är tillåtna.
SPF, hur definieras det i praktiken?
Om du har köpt din domän och e-post direkt från Vilkas så görs dessa konfigurationer alltid av Vilkas och du behöver inte fundera över det. Om du har köpt domänen och e-posttjänsten på annat sätt, måste du i domäntjänstens DNS-inställningar lägga till Vilkas SPF-regler till domänens TXT-post enligt instruktionerna på våra supportsidor:
Supportsida för Now-butiker
Supportsida för Suite-butiker
Hur man gör inställningarna i sig är olika för varje tjänst, men här är en kort översikt över hur inställningen definieras.
Om e-postadressen du använder är t.ex. "info@dinbutik.se" så måste följande TXT-post läggas till i inställningarna för din domän "dinbutik.se"
dinbutik.se. IN TXT "v=spf1 include:_spf.vilkas.shop ~all"
Den här inställningen bör placeras utöver eventuella andra SPF-regler, så om du t.ex. använder en egen e-post via Google Workspace, så skulle regeln vara så här i sin helhet
dinbutik.se. IN TXT "v=spf1 include:_spf.google.com include:_spf.vilkas.shop ~all"
Skriven av Markus Lehtinen
Markus är chef för Vilkas supportteam och driver även själv flera webbutiker, vilket gör honom till en äkta e-handelsexpert. Med sin breda kunskap tar Markus upp viktiga och aktuella teman för e-handlare, alltid ur handlarens synvinkel och delar information från kollega till kollega.