Vad händer om en e-handlare tar semester?

Sommaren är här och även e-handlare borde ta semester, åtminstone ett tag. I större företag kan kollegor turas om att ta semester, men kan en mindre företagare göra något annat än att stänga webbutiken för kunderna och åka på semester? Naturligtvis kan du göra detta, men vad kan det orsaka?

Kan en e-handlare ta semester när butiken är öppen dygnet runt?

Att stänga webbutiken för kunderna förhindrar åtkomst till butikssidorna och leder all trafik till en generisk sida som nämner att "Vår butik öppnar snart". Om detta används under en längre tid kan det orsaka olika problem.

Kort sagt, att stänga webbutiken kan orsaka följande saker

  • Annonser kan leda trafik till webbutiken i onödan, om du inte kommer ihåg att pausa dem.
  • Kunder som letar efter produkter och hamnar i din butik, kan tro att det är något fel med butiken.
  • Eftersom det inte går att handla i webbutiken kanske kunden istället handlar produkterna någon annanstans.
Dessutom, om Google inte kan komma åt de enskilda sidorna i webbutiken när de uppdaterar sidornas status, så kan det sänka sidornas rankning eller i värsta fall tror Google att sidorna inte längre finns och städar bort länkarna från dess sökindex.

Det låter inte så bra, men finns det några andra alternativ?

Allt beror förstås på vad för butik och produkter det handlar om, men ofta kan man öppet prata om semestern på webbbutikens sidor och vad det betyder för kunderna. Webbutiken fortsätter trots allt att sälja utan att någon behöver administrera, så länge det finns tillräckligt med produkter i lager. Den största delen som inte kan göras när e-handlaren är på semester är att behandla beställningar och leverera dem till kunder.

Utifrån detta kan du lägga till information i webbutiken om att det är förseningar i orderleveranser under semesterperioden. Denna information bör läggas till på ett tydligt ställe på butikens framsida och även i butikens beställningsprocess och eventuellt i leveranssättet också.

Du kan lägga till en banner eller en tydlig textruta med informationen på framsidan av webbutiken. Detta är viktig information för kunden. Dessutom kan du i butikens varukorgssida eller kassan lägga till en text om när de produkter som beställts under semesterperioden kommer att levereras.

Utöver det, om beräknade leveranstider anges i leveranssätten, kan namn och beskrivningar av dessa leveranssätt redigeras vid behov.

Hur påverkar detta din webbutik?

  1. Annonserna kan fortsätta leda trafik till webbutiken som vanligt. Naturligtvis kan marknadsföringsbudgeten minskas för semesterperioden.

  2. Webbutiken fungerar som vanligt för kunderna.

  3. Kunder som hamnar i webbutiken ser informationen om leveransförseningar, men om de inte har bråttom kan de ändå handla i butiken.
Tillbaka

Du kanske också är intresserad av

5 tips som hjälper dig ta din fysiska butik online

Hela handelsbranschen genomgår en omställning. Kunder flyttar sig online i en ökande takt. Fysiska...

Ändringar i priserna för Vilkas tjänster

Vi kommer att uppdatera prissättningen för våra e-handelstjänster från och med den 1 juli 2021. De...

Företagsfaktura finns nu som betalsätt i Klarna Checkout

Klarna Checkout som finns tillgängligt i Vilkas webbutiker fungerar nu också för B2B-kunder. Klarna...