Få ordning på din webbutik inför hösten - 5 tips för lyckade produktbilder
Produktbilder är ett av de viktigaste visuella elementen i en webbutik. Kunder utvärderar ofta webbutiker utifrån den visuella kvaliteten. För det visuella i butiken är det värt att hämta idéer från andra framgångsrika webbutiker, hur använder de sina produktbilder? Vikten av produktbilder understryks också av att kunderna ofta letar efter produkter direkt via Googles bildsökning.
Är produktbilderna i en webshop som skyltfönstret i en fysisk butik?
Du kan tänka på din webbutik så som en fysisk butik med ett skyltfönster, som ligger på en livlig shoppinggata. Det finns förbipasserande, men hur många uppmärksammar dina produkter? Är ditt skyltfönster attraktivt och produkterna tydligt synliga? Hur är det inne i själva butiken, är produkterna tydligt grupperade i olika kategorier? Vet du vilka saker dina kunder uppmärksammar när de tittar på och undersöker dina produkter?
Produktbilder är en väsentlig del av webbutiken
Med hjälp av produktbilder kan kunderna lära känna produkterna i din webbutik bättre. Eftersom det inte finns någon direkt möjlighet att fysiskt undersöka produkterna är produktbilder ofta det bästa och mest visuella alternativet för att underlätta i köpbeslutet.
Du bör vara noggrann med kvaliteten på produktbilderna. Kunder kanske vill titta på produktbilderna för att kunna se detaljer. Om din produkt t.ex. är en ryggsäck kanske kunden vill ta en närmare titt på produktens dragkedja eller axelremmar. Dessutom kanske kunden vill se produkten från flera olika håll, framifrån, från sidan, underifrån och inuti.
Produktbilder ökar webbutikens och produkternas informativitet. Dessutom underlättar bra och tydliga produktbilder vid kundens köpbeslut.
Webbutikens besökare identifierar sig med känslobaserade produktbilder
Att använda olika typer av produktbilder är ofta användbart. Utöver produktbilder med vit bakgrund är det en bra idé att ta med stämningsbilder, bilder på produkter och personer, så att kunden lättare kan identifiera sig med produkten.
Känslobaserade produktbilder framkallar känslomässiga upplevelser hos kunden och kan användas för att skapa mentala bilder och framhäva dem. När du skapar dessa bilder kan du vara uppmärksam på till exempel produktens kvalitet, funktionalitet eller användarvänlighet.
Stämningsbilder berättar och bygger upp historien om dina produkter och lämnar ett minne av dem. Det är också värt att använda dem i din egen marknadsföring.
Att optimera produktbilderna förbättrar kundupplevelsen i webbutiken
Det är bra att jobba med optimeringen av produktbilderna. Om produktbilderna i din webbutik är stora i filstorlek och sajtens laddningshastighet är långsam kan kunden bli otålig och byta butik. En sidladdningstid på bara tre sekunder gör att besökare ofta byter webbplats. Till exempel är sidan PageSpeed Insights ett bra alternativ som låter dig se sajtens laddningshastighet.
När det gäller sökmotorsynlighet bör du lägga till alt-texter för bilderna, som beskriver informationen som finns i bilden i form av text. I det här fallet förstår sökmotorn bättre innehållet i bilden och det har en positiv effekt på sökmotorsynligheten för webbutiken. Dessutom bör produktbilder namnges efter produktens namn, modell eller varumärke.
Kvaliteten på webbutikens produktbilder, kundens möjlighet att se detaljer i produktbilderna och optimeringen av produktbilderna minskar hinder för köp.
Fem tips när du skapar produktbilder till din webbutik
1. Välja fotograferingsplats för produktbilderna
Det är värt att lägga tid på de första förberedelserna av webbutikens produktbilder. Det är också bra att tänka på fotograferingsplatsen. Om det inte går att använda en studio eller en professionell fotograf kan du även själv fotografera små mängder produkter hemma eller på kontoret.
Ofta ger det mjuka ljuset som kommer från ett fönster och en vit bakgrund en bra grund för produktbilder. Om du använder en enhetlig vit bakgrund, till exempel en bit vit kartong, gör det att produkterna sticker ut och produktbilderna blir tydliga.
2. Fundera över hur du vill använda belysningen i produktbilderna
Du kan använda blixt eller naturligt ljus från ett intilliggande fönster för att belysa produkterna. Om du vill använda belysningen i rummet när du tar bilder bör du tänka på vitbalansen i bilderna. Det varma ljuset från rummets lampor och det svalare naturliga ljuset som kommer från fönstret är en svår kombination på produktbilder. I det här fallet är ena sidan av produkten varm och den andra kall på bilden. Det är bättre att fotografera till exempel endast med rummets ljus när gardinerna är stängda, eller bara med naturligt ljus.
När du fotograferar produkter är det bra att tänka på jämnheten i ljuset och undvika skarpa skuggor, dvs inget direkt solljus eller direkt blixtljus. Det naturliga ljuset som kommer från fönstret kan reflekteras mot produkten från andra sida med till exempel folie eller vitt papper. Reflexionen jämnar ut skuggorna som skapas på produkten.
Ett ljustält är också ett lättanvänt verktyg för produktfotografering. Alla ljustältets väggar är gjorda av vitt, ljusgenomsläppligt tyg, och i det här fallet kan produkterna belysas jämnt.
3. Använd ett stativ för att undvika suddiga bilder
Genom att använda ett stativ kan du fotografera flera produkter på rad med liknande inställningar, samtidigt som vinklarna och ljussättningen förblir desamma. Om belysningen kräver en längre slutartid, använd ett stativ för att undvika suddiga bilder. Samtidigt bör du använda en timer på kameran så att kameran inte skakar när du trycker på avtryckaren.
Genom att använda ett stativ kan du också bättre fokusera på själva kompositionen av bilden.
4. Fotograferingen av produkterna i webbutiken
Försök att fotografera och presentera produkterna sanningsenligt. Kunderna vill få en sådan produkt som de ser på produktbilderna i webbutiken. Därför är det också värt att försöka visa produkternas material vid fotograferingen. Det skulle vara bra att få med läderproduktens ytstruktur, eller glansen från det silkeslena tyget på produktbilderna. Försök att belysa produkten från olika håll. Viss belysning kan fungera bättre på en matt yta än på en blank yta. Försök att också plocka upp detaljer från produkterna på bilderna.
Tänk på hur produkterna är avsedda att användas. Om produkten är en penna kanske kunden vill veta hur texten ser ut när den använts, eller om det är en ullstrumpa kanske kunden vill se vilket material den är gjord av och föreställa sig hur varmt det känns om fötterna.
Kom ihåg att god förberedelse i detta skede också underlättar efterbearbetningen av bilderna.
5. Använd stämningsbilder
Som du redan läst tidigare kan stämningsbilder användas för att skapa mentala bilder av produkter och presentera dem i produktens användningsmiljö. Med hjälp av produktbilderna kan du lyfta fram produktens egenskaper, du kan t.ex. avbilda en skolryggsäck i studiemiljö eller en vandringsryggsäck på resa.
Rekvisita kan användas efter behov. På den översta bilden i den här artikeln använde vi blommor som rekvisita för att fotografera kosmetika. Blommorna passar produktens karaktär och den gröna färgen på bladen passade bra med produktens persikofärgade förpackning.
Belysning kan användas på olika sätt i stämningsbilder. Belysning kan lyfta fram produktens egenskaper, till exempel lämpar sig kvällssolen väl för stämningsfulla stunder. Produkterna bör fotograferas när de används av människor. Det gör det lättare för kunden att identifiera sig med produkten och bättre se dess syfte.
Kom också ihåg efterbearbetningen av bilderna
Det är också viktigt att lägga tid på efterbearbetningen av produktbilderna. Du bör åtminstone beskära bilderna och justera vitbalansen i dem. Bildredigeringsprogram som är enkla att använda inkluderar Canva och Pixlr. Med dem kan du bl.a. justera bildernas exponering, ljusstyrka och kontrast samt beskära dem enkelt.
Den fysiska storleken på bilderna ska vara så liten som möjligt, men så att detaljerna framträder väl i produktbilderna. Till exempel är bilderna i den här bloggen cirka 300-400 KB stora. Produktbilder ska namnges med ett tydligt namn, filnamn ska innehålla till exempel produktens varumärke och modell.
Efter fotografering av produkterna och bra bildbehandling är det ett nöje att uppdatera webbutiken inför hösten så att den blir mer informativ och visuell för kunden.
Skriven av Tapio Koivula
Tapio är en fotografmästare från Tammerfors och marknadsföringsexpert. Han arbetar mycket med digital marknadsföringsplanering, implementering och analys. Brinner för att implementera insiktsfull marknadsföring och visuell kommunikation.