Webbutikens design – Göra den själv eller ta in hjälp?

Webbutikens design är någonting som man skulle kunna jobba på i all evighet. Det finns alltid detaljer att finslipa, och när tiden ilar iväg kan en webbutik som är modern nu, vara ett arkeologiskt fynd om bara fem år.

Men vem ska göra uppdateringarna och förändringarna? Har jag tid och kunskap själv? Om jag inte kan, är det möjligt att lära sig? Eller skulle det vara bättre att någon mer kunnig gjorde designen åt mig?

I detta blogginlägg presenterar vi tre olika sätt för att skapa webbutikens design och funderar över vad som skulle kunna vara den bästa metoden för just din webbutik. Dessa metoder är:

  • Göra det själv
  • Göra det tillsammans
  • Köpa det som en tjänst

Gör-det-själv-metoden betyder att man själv som e-handlare skapar designen. När man gör det tillsammans betyder det att man letar efter hjälp till projektet. Om man vill köpa designen som en tjänst så ger man projektet till någon annan.

GÖRA DET SJÄLV

Redan på namnet ’’göra-det-själv’’ förstår man vad det handlar om. Webbutikens ägare planerar och bygger upp designen av sin webbutik från början till slut. Till detta syfte passar Vilkas webbutiker utmärkt. Man kan redigera webbutikens design precis som man vill ha den.

Designtemana är optimerade och de nyaste är också responsiva. Det är lätt att t.ex. ändra färger och bilder i ett färdigt tema, för det behöver man inte lära sig kodning. Kan man kodning så finns det också utrymme för att utnyttja dessa kunskaper. En av de bästa sakerna med Vilkas e-handelsplattformar är att en nybörjare kan enkelt få till en riktigt fin webbutik, men även en erfaren användare kan utnyttja sitt know-how.

Även om man som nybörjare kan bygga upp sin webbutiks design kan det snabbt bli så att man vill ha något mer och vartefter kommer många på mer speciella lösningar som skiljer sig från konkurrenterna. Ofta betyder det också att man inte har tillräckligt med tid att göra det själv eller att lära sig. Några har också ärligt sagt att deras stilkänsla och visuella kunskaper inte räcker till när det gäller planeringen av webbutikens design.

GÖRA DET TILLSAMMANS

Idén bakom göra-det-tillsammans-metoden är att webbutikens representant gör mestadels av designen själv, men skaffar mer information och kunskaper tillsammans med någon professionell utanför det egna företaget. Denna metod är mycket vanlig bland våra e-handlare.

Handlare som precis börjat sin webbutik är de som vanligtvis behöver stöd och tips. Både i små och nya företag vill man spara pengar och göra åtminstone några uppgifter själv. När en person inte kan vara både ekonomiguru, företagsrådgivare, teknikguru, konstnär och designer på en och samma gång, men viljan att göra det själv ändå är stor, så är göra-det-tillsammans-metoden en gyllene medelväg.

Det finns många olika sätt att gå vidare med denna metod, speciellt för Vilkas e-handlare. Ett sätt som har fått mycket positiv respons är vår kostnadsfria support som vi erbjuder alla våra handlare. Vår support svarar på handlares frågor varje vardag via telefon och e-post, oberoende om frågorna är på svenska, finska, norska eller engelska. Det finns också svar på de vanligaste problemen på Vilkas och ePages egna supportsidor.

Olika slags kurser har också blivit mycket populära bland handlare. Vår online-presentation hålls varje tisdag och torsdag, dessutom kan man boka in sig för en personlig e-handelsträning. Träningen hålls av en av våra e-handelsexperter som hjälper dig personligen att komma igång med butiken. Båda dessa är kostnadsfria och tillgängliga för alla som provar på vår lösning.

Som tillägg till professionellt stöd kan e-handlare även få råd från sitt peer-to-peer-nätverk, dvs. från andra handlare. Det finns bra kanaler för detta, t.ex. olika Facebook-grupper. Dessutom finns det även massor av instruktionsvideor och diskussionsforum på nätet.

DESIGNTJÄNST

Tid är en viktig faktor, speciellt på internet. Man förväntar sig att allt ska hända på en gång eller åtminstone snart. Det tar redan mycket tid för handlare att ta hand om webbutikens kärnprocesser, och på sidan av detta även behöva ta hand om marknadsföring, webbutikens design och många andra kritiska funktioner gör det nästan omöjligt för bara en person att hinna med allt. Då är det dags att vända blicken mot att köpa en färdig tjänst.

Idén med en färdig tjänst är att e-handlaren beskriver vilken design de vill ha i webbutiken, och sedan låter professionella inom industrin utföra arbetet med hänsyn till handlarens önskemål. Vilkas har sitt eget designteam som genomför designprojekt för våra handlare. Små finslipningar, t.ex. design av banners eller ändring av font, genomförs som “Minijustering i designen”-projekt. Vill man helt och hållet förändra designen i webbutiken så finns det en tjänst där vi helt skapar en design och webbutiken får en egen unik look. Vårt duktiga designteam har en bra uppfattning och ett öga för vad som fungerar.


Vilken metod du än använder så brukar det löna sig att då och då fundera över webbutikens design. Ofta antar man att en butik med en modern design också är modern gällande dess andra egenskaper, dvs. göm inte din fungerande butik bakom en gammal design.

Tillbaka

Du kanske också är intresserad av

Fem grundstenar för en lyckad webbutik: #1 Förståelse för den internationella konkurrensen

Vi började vårt första e-handelsprojekt 1998 och sedan dess har vi följt utvecklingen av flera...

Finns det en e-handelsplattform som är både enkel och mångsidig?

En enkel och samtidigt mångsidig e-handelsplattform är ett mål som också vi här på Vilkas Group har...

Kostnadsfri synlighet för din webbutik - del 2/2

I den första delen tog vi upp några av de populäraste webbplatserna runt om i världen som erbjuder...