Vad gör att en webbutik säljer?

Vad är det som gör att en webbutik faktiskt säljer? Butiken måste vara enkel att browsa i och alltid kännas säker att handla i. Ofta göms produkterna under en stor bildslider på förstasidan och på produktsidorna finns det inte tillräckligt med information om produkterna för att kunden ska känna sig säker i sitt val.

STARTSIDAN

Man kommer till en webbutik från sökmotorer, sociala medier, nyhetsbrev, länkar osv. Som regel kommer man till webbutikens förstasida, om man inte har googlat efter något speciellt och kommer direkt till produktsidan. Förstasidan måste ge ett bra första intryck av butiken men också styra kunden mot produkterna och köpet.

Det räcker alltså inte att bara visa några fina bilder på förstasidan för att sälja. Man måste även tänka på att styra kunden mot butikens sortiment. Visa kategorier och produkter tydligt på förstasidan. Gör det så enkelt som möjligt att hitta alla produkter, använd en sökfunktion och kanske flera olika slags kategorier. Om du använder bilder, se till att bilderna faktiskt länkar till produkter eller sidor som är relevanta. Tänk på att mäta aktiviteten i din butik för att se vad som driver kunderna mest och sedan uppdatera innehållet därefter. Se till att kunderna enkelt kan kontakta er om de har några frågor, visa tydligt dina kontaktuppgifter och ett alternativ kan också vara att erbjuda live chat i butiken.

PRODUKTSIDAN

Produktsidan gör butiken säljande. Den ska ge kunden all den information som kan tänkas behövas om produkten (och lite till), så att kunden kan känna sig säker på att produkten passar.

Produktbeskrivningen ska berätta om produktens syfte och användningsområde för att väcka ett ha-behov hos kunden. Kunden ska känna att de behöver produkten. Det är bättre att berätta för mycket än för lite, spara inte på orden. Teknisk information, material, mått osv. hjälper till att försäkra kunden om att produkten passar. Det är extremt viktigt att texten inte har några stavfel, gå igenom den flera gånger och om möjligt fråga även någon annan om hjälp med att korrekturläsa texten.

Produktbilderna är en viktig del av hela butikens utseende och pålitlighet. Bilderna bör därför vara av hög kvalitet för att öka butikens trovärdighet. Om man använder sig av flera bilder, som t.ex. från olika håll eller i olika miljöer, så ger det kunden en bättre känsla för produkten, hur den ser ut och fungerar.

Produktbetyg är också viktigt, speciellt om kunden inte känner till produkten sedan tidigare. En kund som läser andra kunders betyg får direkt information om hur produkten är och betygen kan ofta vara en avgörande faktor vid köpbeslutet. Man kan försöka få sina tidigare kunder att ge betyg och skriva recensioner genom att t.ex. skicka ut ett email efter beställning, arrangera tävlingar eller ge någon slags rabatt om kunden lämnar ett betyg. Det är viktigt att inte försöka manipulera betygen. Oroa dig inte för en dålig recension om någon produkt, det ökar bara trovärdigheten för betygen.

Merförsäljning längst ner på produktsidan kan erbjuda kunderna t.ex. relaterade produkter eller alternativ till den produkten de tittar på. Med automatisk merförsäljning kan man även visa produkter som andra kunder köpt vilket kan få kunden att hitta något annat de kanske vill ha.

En bonus är att om du tar hänsyn till allt detta får du även ett litet lyft för sökmotoroptimeringen i din butik!

Tillbaka

Du kanske också är intresserad av

E-handlare, hur sticker man ut från sina konkurrenter?

Vilka metoder ger webbutiken bättre synlighet?

När det kommer till marknadsföring så kan man tänka att vi kommit till en ny era. Nuförtiden letar...

Relevant statistik för e-handel

Utan analys av webbutikens statistik jobbar e-handlaren i blindo och missar kanske att se vilka...