Vad är en rimlig fraktkostnad i en webbutik?
Nya e-handlare frågar ofta vad en rimlig fraktkostnad är. Det här är såklart en viktig fråga eftersom en för hög fraktkostnad i varukorgen lätt kan sänka kundens köpvilja. E-handlaren vill säkert helst överföra hela fraktkostnaden direkt till kunden, men eftersom logistik är ganska dyrt av olika skäl, kan det lätt bli en orimligt hög kostnad för kunden.
E-handlaren bör alltid tänka från kundens synvinkel. Kunden borde inte stå till svars för leveransföretagets kostnader om ett annat företag, till exempel från utlandet, kan frakta billigare. Fraktkostnaden har en stor psykologisk påverkan och därför kan man med kostnaden påverka kundens åsikt om butikens prisvärdhet.
Fraktkostnad beroende på vikten
Ett alternativ är att bestämma fraktkostnaden beroende på beställningens vikt. Det gör det enkelt för e-handlaren att överföra kostnaderna direkt från logistikföretagets prislista. Med detta finns dock några mindre bra sidor.
- Kunderna vet inte den exakta kostnaden förens de kommer till varukorgen.
- Ju större beställning, desto högre fraktkostnad. Det uppmuntrar till en mindre beställning.
- Fraktkostnaden blir lätt högre.
Fast prissättning
Om man sätter ett fast pris på frakten blir det enklare för kunden att få en tydlig bild av kostnaderna och att jämföra med konkurrerande butiker. Jämförelsen görs av kunderna i vilket fall, så den borde man inte försöka stoppa utan istället är det bättre att försöka ha en konkurrenskraftig och öppen prissättning.
Pris i intervaller
Fraktkostnaden kan sättas som intervaller och vara kostnadsfri om beställningen är tillräkligt stor. En sådan prissättning uppmuntrar till att öka beställningen. Prissättningen blir också väldigt tydlig för kunden. Man kan då visa priset på de olika intervallerna och hur mycket som behövs läggas till i varukorgen för att kunden ska få fri frakt.
Vad är då en passande fraktkostnad?
- Titta på vad dina konkurrenter tar ut för kostnad på liknande leveranser. Titta även på utländska konkurrenters kostnad och försök sätta ditt pris på samma eller varje fall på en närliggande nivå.
- Erbjud fri frakt för beställningar som är något större än den genomsnittliga beställningen. Det kan locka kunder att göra större beställningar.
- Behåll försäljningsmarginalen genom att höja produktpriserna för att kompensera för minskningen av fraktkostnaden. När beställningen ökar, ökar även marginalen.
- Du kan sätta en minimigräns på beställningens pris så att du inte förlorar på att leverera allt för små beställningar.
- Följ din försäljning och omsättning på längre sikt och undersök hur de påverkas av att ändra på fraktkostnaden. Titta inte på fraktkostnaden separat utan räkna den som en del av den totala försäljningen.