Tiden för bortförklaringar är över - nu krävs åtgärder
"Framtidstron sviktar i handeln", "Dyrt så in i Norden att skicka paket i Sverige", "Kundernas orimliga förväntningar". Så har några rubriker låtit de senaste månaderna.
Hur i hela friden ska man kunna konkurrera med internationella företag som har budgetar på tiotals eller hundratals miljoner? Varför kostar frakten så mycket mer från Sverige till andra länder än den gör från andra länder till Sverige? Byråkratin och skatten i Sverige gör det omöjligt att växa. Så låter det ibland på olika seminarier och forum om e-handel.
Vi kan komma överens om att dessa påståenden och frågor är helt motiverade och mer eller mindre sanna.
KONKURRENSLÄGET ÄR GLOBALT OCH DET FINNS INGEN ÅTERVÄNDO TILL DEN GAMLA GODA TIDEN
Alla företag bör redan ha insett att handeln och konkurrensen numera är global och det kommer inte att förändras.
Kunderna söker efter varor på nätet så din butik och dina produkter bör ligga bland de första i sökresultaten. Utöver att ligga bra till i sökmotorerna bör du satsa på marknadsföring och vara aktiv på nätet. Uppmuntra dina kunder att diskutera och ge feedback för att skapa en positiv buzz kring din webbutik. Din butik och tjänst bör vara i världsklass för att klara sig bland konkurrensen.
Istället för att klaga och fundera på höga fraktkostnader, dyra priser från leverantörer eller fler internationella konkurrenter är det bättre att faktiskt göra nånting åt det.
Om dina konkurrenter säljer samma varor för priser du betalar i inköpspris till din leverantör eller klart lägre priser än dig är det dags att förhandla ditt avtal. Om din leverantör inte kan erbjuda dig lägre priser är det kanske bättre att hitta en ny leverantör. Om du inte lyckas hitta en passande leverantör måste man kanske besluta att överge försäljningen av de varorna och fokusera på varor där man kan vara konkurrenskraftig eller försöka att sticka ut på något annat sätt som ger ett bättre argument för att kunderna ska handla hos dig även fast du kanske inte är billigast.
Fråga dig alltid, skulle du handla från din butik om du vore i kundens sits?
ETT BRETT UTBUD, NICHAD ELLER BÅDE OCH
Webbutikens utbud har en stor roll. Om du har 20 produkter i ditt utbud för en produktgrupp och dina konkurrenter har 500 produkter kommer kunderna antagligen att spendera mer tid i konkurrenternas butik. Då är det också mer troligt att de även genomför sina köp i butikerna med större utbud. Det finns ingen anledning att bara erbjuda de "populäraste" produkterna i webbutiken. Man skulle ju aldrig hålla sitt utbud bakom stängda dörrar i den fysiska butiken.
Om det inte finns möjlighet att erbjuda ett brett utbud är ett annat alternativ att specialisera sig på ett nichat område. I sånt fall är det viktigt att visa sin egen expertis och passion för området i allt man gör. Ett brett utbud och ett nichat område behöver naturligtvis inte heller utesluta varandra.
UPPDATERING AV LOGISTIKKEDJAN
Om du lyckas konkurrera bra med dina priser kan nästa hinder vara höga fraktkostnader, speciellt till utlandet.
Det kan då vara värt att titta på om du skulle vinna på att flytta ditt lager närmare din huvudmarknad. Ett annat alternativ skulle kunna vara att fösöka förhandla avtalet med leverantören så att leveransen till slutkund sker direkt därifrån.
Det enda du bör sträva efter är att inte ha sämre leveranstider och -kostnader än dina konkurrenter. Ingen butik har väl någonsin behövt stängas ner för att de har levererat varorna för snabbt. Däremot kan för dyr eller långsam leverans orsaka färre beställningar eller att kunder ångrar sig efter de gjort en beställning.
"UTVECKLAS ELLER DÖ"
Konkurrenssituationen är svår, det är ingen idé att förneka eller försöka förklara varför det är så. Acceptera istället utmaningen och jobba med mentaliteten "re-invent or die" för att överleva den globala konkurrensen.
Den egna verksamheten och butiken bör utvecklas i följd med den förändrade situatuionen och det bästa är att hitta ett vinnande recept baserat på sina egna styrkor. Fokusera på sådant som det faktiskt går att göra någonting åt.