Sluta bromsa

Miljoner små e-handlare över hela världen bildar tillsammans en armé för förändring, en armé som inte tyngs ned av en historia med handelns gamla sätt. Dessa nytänkande handlare bryter gamla regler och försöker hela tiden hitta nya affärsmodeller. De öppnar till och med webbutiker utan att ha fysiska butiker. De kan beställa sina produkter direkt från fabriken till lagerdörren eller till och med direkt till kundens dörr. De kan ha sin butik öppen dygnet runt och myndigheterna kan inte göra något åt det. De kan göra vad de vill under dagen och ingen kommer t.ex. och tjatar om klockkort. Internet har frigjort handeln från tid och plats och gjort mindre handlare mer självständiga. Handel som är bunden av tid och plats lär inte komma tillbaks.

Att starta handel är enklare än någonsin. Detta fenomen beror på Internets nya värld. Den har gett handlare möjligheten att verka i en helt ny miljö. I själva verket skapades den här nya världen redan för 20 år sedan, så vi borde inte längre prata om "fenomen" eller "trend". Handeln och affärsmodellerna har förändrats för evigt. Vi befinner oss just nu i övergångsperioden där den traditionella handeln kämpar för att överleva. Den traditionella handeln har också upptäckt e-handeln och många pratar om omnikanal och försöker sitt bästa för att kombinera fördelarna från både e-handel och fysisk handel.

Handlare har insett att förändringen är oundviklig men inom handeln finns fortfarande en del som känner att de måste bromsa förändringen för att de annars kanske inte skulle överleva.

De här "handbromsarna" finns bland annat hos grossister, myndigheter, i finansvärlden, hos fackföreningar. Man skulle kunna tänka sig att de alla har sina egna intressen i att bromsa. Men även stora skepp svänger långsamt. I bästa fall skulle de kunna snabba på förändringar och hjälpa handlarna i den pågående övergången.

Ett stort antal små och större e-handlare naggar sakta men säkert på den traditionella handeln. E-handlare bör vara ödmjuka inför förändringen. Det handlar om ett helt nytt tankesätt och det tar tid. Folk måste ändra sitt inlärda beteende. Det handlar om den största förändringen inom handel sedan pengar började användas istället för byteshandel. Men e-handlararmén närmar sig segern, där de dikterar reglerna.

Tillbaka

Du kanske också är intresserad av

Handlarens förståelse är avgörande vid försäljning och marknadsföring

En ny e-handlare bör först och främst lägga sina tankar och energi på försäljning och...

E-handel, marknadsföring och varumärke

E-handeln har gjorts till syndabock för många olika branschers nedgång, även fast det i praktiken...

Momsredovisningssystemet utvidgades den 1 juli 2021

Moms på internationell handel och handel inom EU, särskilt när det gäller konsumentförsäljning, har...