Produktbetyg - använd dina kunders åsikter

Produktbetyg och -recensioner har en central roll inom e-handeln. Här tänkte vi berätta mer om varför produktrecensioner kan öka försäljningen och hur kunderna kan lämna sina recensioner i din webshop.

En e-handlare kan lova en massa saker till kunderna - men i slutändan vet ändå kunderna att handlarens mål är att sälja och därför också att e-handlaren alltid presenterar sina produkter och tjänster från sin bästa sida. Därför har produktrecensioner en nyckelroll i försäljningsprocessen.

Produktbetygen

Produktbetyg är oftast förstått som ett sätt att värdera en produkt med hjälp av stjärnor eller poäng. Hos t.ex. Amazon kan varje produkt betygsättas med en till fem stjärnor. Produktrecensioner där köparna kan beskriva sina erfarenheter av produkterna är av ännu mer hjälp för potentiella kunder.

Om du låter dina kunder betygsätta produkterna och publiserar det i din webshop kan det i många fall ge en boost i försäljningen. Detta eftersom många internetanvändare verkligen gillar produktbetyg och lägger stort värde i dessa. Undersökningar visar att upp till 72% säger att de litar på onlinebetyg lika mycket som på personliga rekommendationer från vänner.

Betyg-Webshop

SÅ HÄR FUNGERAR PRODUKTBETYG I WEBBUTIKEN

När funktionen för produktbetyg används visas betygen på flera olika ställen i din webshop. De visas tydligast på själva produktsidan där man ser det genomsnittliga betyget och hur många som lämnat betyg direkt under produktnamnet. När man klickar på betyget kommer man till sektionen längre ner på sidan där man ser mer om betygen och recensionerna. Kunderna kan sedan skriva sin egen recension för just den produkten genom att klicka på länken "Skriv en egen utvärdering". Där kan de ge ett betyg från en till fem stjärnor och samtidigt beskriva sina erfarenheter av produkten. När kunden ger sitt betyg måste de även ange sitt namn och sin e-postadress, men dessa visas inte i själva butiken utan endast e-handlaren kan se den informationen. Produktbetyget visas på kategorisidorna, i sökresultaten och även i sökfiltret. På så sätt får kunderna en översikt av vilka produkter som fått bäst betyg av andra kunder.

Nytt-betyg-webshop

När sökfiltret är aktiverat i butiken visas betygen också där och kunderna kan använda betygen som ett filter. T.ex. kan kunden välja att bara få se produkter som fått ett medelbetyg på minst fyra av fem stjärnor.

PRODUKTBETYGENS FÖRDELAR FÖR E-HANDLAREN

Genom att tillåta kunderna att lämna produktbetyg och -recensioner i butiken får du som e-handlare en massa fördelar som kan påverka butikens framgång, både direkt och indirekt.

  • Naturligtvis ger höga betyg en positiv inverkan på försäljningen av produkterna. En undersökning genomförd av Big Social Media avslöjade att produkter som betygsatts positivt säljer 200 procent bättre än produkter som inte har några betyg. Även antalet betygsättare spelar en roll här, i undersökningen jämfördes produkter som hade över 50 betygsättningar med produkter som hade mindre än 5 betygsättningar. Produkter med många betyg sålde 63 procent mer.
  • Enligt en undersökning från E-Consultancy ökar även summan på snittordern ofta när produktbeyg används.
  • Produktrecensioner som låter kunderna berätta om sina erfarenheter av produkten är väldigt intressanta för andra kunder. Ofta ger recensionerna också svar på frågor som potentiella kunder funderar över.
  • Recensioner som skrivits av kunder är så kallat "användargenererat innehåll". Den stora fördelen med detta är att du inte behöver skriva det själv. För sökmotorer som t.ex. Google är det också viktigt att nytt innehåll skapas på sidorna hela tiden. Genom produktrecensioner görs detta arbete åt dig automatiskt. Kundernas recensioner innehåller också ofta viktiga sökord som potentiella köpare använder i sökmotorerna.
  • Många av de som e-handlar undersöker först kvaliteten på produkter de tänker handla innan de faktiskt genomför köpet. I Google kan de t.ex. skriva "iPhone 8 recensioner". När du erbjuder detta är det mer troligt att potentiella köpare hamnar i just din webshop.
  • Du får ärlig feedback från dina kunder och kan lära dig mycket om deras idéer och önskemål. Förutom försäljningssiffrorna är produktrecensioner en viktig måttstock för dina produkter. Genom detta kan du inte bara se hur ofta specifika produkter säljs men också vilka produkter dina kunder verkligen är nöjda med.
  • Möjligheten att kunna ge produktrecensioner får dina kunder att känna att de verkligen tas på allvar och att deras åsikt är viktig. Marknadsföringsexperter kallar detta "engagemang", när kunden har en interaktion med webbutiken. Samtidigt skapas en starkare lojalitet från kunden vilket kan göra att kunden snabbare blir en återkommande kund.
  • Betygen med stjärnor visas inte bara på butikens produkt- och kategorisidor utan även i sökresultaten hos t.ex. Google. Där får produktbetygen användarens uppmärksamhet på ett positivt sätt.

DEN POSITIVA EFFEKTEN AV NEGATIVA RECENSIONER

En del e-handlare är rädda för att deras produkter ska få negativa recensioner och att när potentiella kunder kan se dessa så kommer det att påverka webbutikens framgång. Men det finns en del anledningar till varför negativa recensioner också är motiverade och det behöver nödvändigtvis inte vara något negativt för en e-handlare.

  • Den viktigaste anledningen har vi redan nämnt: du får direkt feedback från kunden. På så sätt får du reda på vilka av dina produkter som inte uppfyller kundernas förväntningar och du kan då vidta lämpliga åtgärder.
  • Negativa recensioner innehåller också ofta värdefull information för andra kunder och kan i en större utsträckning reducera returprocenten genom att undvika besvikelser. Returer kan vara något återkommande och kostsamt för e-handlare, men produktrecensioner kan låta kunderna få veta potentiella svagheter i produktkvaliteten.
  • Undersökningen från Big Social Media visar att produkter med negativa recensioner köps precis lika ofta som produkter utan några recensioner alls.
  • Att ta bort produkter som fått dåliga betyg från webbutikens utbud är inte alltid den bästa lösningen. Big Social Media analyserade också anledningarna till negativa betyg och hittade att e-handlaren skulle kunna minska antalet negativa betyg med 55% genom att t.ex. ändra produktbeskrivningen eller optimera leverans och emballage.
  • Och sist men inte minst, negativa recensioner gör att de positiva recensionerna sticker ut och känns mer autentiska. Undersökningar visar att kunder reagerar bättre på recensioner när det finns både positiva och negativa. Om alla recensioner är positiva och inte en enda negativ kan kunderna lätt misstänka att recensionerna är censurerade eller ännu värre, falska.

Sammanfattningsvis kan vi säga: genom att visa produktbetyg och -recensioner i din webshop kan du i många fall öka dina intäkter, lära dig mer om kvaliteten på dina produkter och skapa mer interaktion med dina kunder.

 

Här på vår supportsida kan du läsa mer om hur man använder produktbetyg i Vilkas webbutiker - www.vilkasgroup.se/support/produktbetyg

Tillbaka

Du kanske också är intresserad av

Använd kundtyper för mer personlig service

E-handel består av många delar: produkter, handlare, tillverkare, logistik, e-handelsplattform och...

Hur väljer man rätt produktgrupper?

Det är viktigt att tänka igenom och planera webbutikens produktgrupper. När en ny besökare kommer...

Relevant statistik för e-handel

Utan analys av webbutikens statistik jobbar e-handlaren i blindo och missar kanske att se vilka...