Planering av webbutikens layout - var placerar man länkarna?

Om du går in i ett mörkt rum så letar dina händer automatiskt efter strömbrytaren bredvid dörren, av gammal vana. På ett liknande sätt lär sig folk att bete sig även i webbutiker. Alla vet direkt att om man klickar på företagets logga så kommer man till startsidan, eftersom alla webbutiker oftast fungerar så. Av den här anledningen kan det löna sig att vara lite mer konservativ när man planerar en webbutiks layout och, när det kommer till navigeringselementen, inte vara allt för kreativ om det inte finns en viktig anledning.

Vi gjorde en liten undersökning i några webbutiker om var de viktigaste elementen har placerats. Vi kollade på över hundra nätbutiker av olika storlekar och från olika plattformar och samlade in placeringen av elementen. Vi delade upp sidans struktur i ett 4x4 rutnät, i vilket vi markerade elementets placering och sen beräknade resultatet.

VARUKORG 

 
 

När man lägger till produkter i varukorgen är det viktigt för kunden att hitta en sammanfattning av varukorgen och en länk till varukorgen. Det är speciellt viktigt att varukorgen finns högt upp på sidan så att man inte behöver scrolla ner. Den överlägset mest populära platsen för varukorgen är det översta högra hörnet. I några butiker fanns varukorgen placerad på två ställen.

KATEGORIMENY 

 

Den populäraste platsen för menyn med produktgrupper/kategorier är på vänster sida. Antalet produktgrupper kan ha en viss inverkan på placeringen; långa listor kan t.ex. vara svåra att placera horisontellt.

SÖKNING 

 

Utöver kategorimenyn kan man även leta efter produkter med hjälp av produktsökningen och den hittas vanligtvis högst upp på sidan. Överraskande hade mer än 5% av butikerna utelämnat produktsökningen.

KONTAKTUPPGIFTER 

 

Kundernas tillförlitlighet för webbutiken kan förbättras om det är lätt att hitta kontaktuppgifterna. Den populäraste platsen för kontaktuppgifterna är längst ner på sidan. I många butiker fanns kontaktuppgifterna både högst upp och längst ner på sidan.

SAMMANFATTNING

När man planerar webbutikens layout och gränssnitt kan det vara värt att undersöka hur andra webbutiker har placerat navigeringselementen. Det är ingen tillfällighet att det i stora internationella webbutiker inte finns en 500 pixel hög och hela sidan bred bild högst upp. Sidans översta del är till för webbutikens huvudsakliga syfte, alltså aktiviteter relaterade till att göra en beställning.

Det kan också vara värt att komma ihåg att folk söker efter produkter på olika sätt. Nån klickar på kategorierna och nån annan söker i produktsökningen. Man bör ta hänsyn till alla olika sätt.

 

Om man räknar ihop procenten i vår grafik så blir den inte 100%. Detta beror på att många element har använts flera gånger eller inte alls.

Tillbaka

Du kanske också är intresserad av

En B2B-webbutik är mer än bara en kanal för beställning

Det finns riktigt bra möjligheter inom B2B att förbättra försäljningsprocessen genom små...

E-handlare, hur sticker man ut från sina konkurrenter?

Vad gör att en webbutik säljer?

Vad är det som gör att en webbutik faktiskt säljer? Butiken måste vara enkel att browsa i och...