Koppla en Vilkas webbutik till din WordPress-sajt!

WordPress har blivit väldigt populärt över hela världen. Därför kan vi nu stolt presentera att Vilkas e-handlare kan använda WordPress som ett extra verktyg och enkelt bädda in produkterna från en befintlig Vilkas-butik på en WordPress-sida! En WordPress-sajt kan också helt användas som webbutiken utåt mot kunderna medans själva bakgrundshanteringen med webbutiken görs i Vilkas-administrationen.

VILKAS TAR WORDPRESS TILL DIG

När man lagt till pluginen i sin WordPress-administration och kopplat ihop den med sin webbutik kan man direkt börja sälja sina produkter på WordPress-sidan. De valda produkterna visas på sidan på samma sätt som i Vilkas-butiken. När kunden klickar på produkten så öppnas ett popup-fönster i webbläsaren med produktens information där man kan lägga till den i varukorgen. När man sen går till varukorgen öppnas ett nytt popup-fönster där man avslutar köpet och använder de betal- och leveranssätt som finns i Vilkas-butiken.

PÅ VILKET SÄTT KAN MAN ANVÄNDA WORDPRESS-FUNKTIONEN?

Genom att koppla webbutiken till WordPress kan du skapa ett helt nytt användargränssnitt till din webbutik.

Exempel 1:

Tänk om man har en ny fantastisk produktgrupp som man köpt en passande domän till och så vill man skapa en säljande landningssida för en marknadsföringskampanj. I marknadsföringen kan man då skicka kunderna till en ny WordPress-sajt som endast fokuserats på att sälja den nya produktgruppen. Webbutikens produkter kan enkelt bäddas in på WordPress-sidan så att kunderna kan handla där. Alla funktioner som behövs i köpprocessen stöds redan av webbutiken och kunden behöver inte hoppa mellan de olika sidorna för att slutföra köpet.

Exempel 2:


I en WordPress-blogg är det enkelt att köpa produkter! Mitt i ett blogginlägg har kunden möjligheten att klicka och köpa produkter utan att behöva gå till en annan sida för att slutföra köpet.
WordPress-sidan behöver inte ens vara ens egen! Bloggare kan bädda in webbutikens produkter i sin blogg; de behöver bara koppla ihop webbutiken med sin WordPress-sajt och efter det kan de bädda in dina produkter i sina inlägg med bara ett par klick.

Samma funktion kan också användas för marknadsföring, man kan t.ex. be administratören av en WordPress-sajt att bädda in produkterna i förstasidans sidofält där då sajtens besökare kan köpa dem från din webbutik.

OCH INSTALLATIONEN?

En snabb installationsguide för pluginen:





Så fort din Vilkas-webbutik är färdigbyggd för att ta emot beställningar och du har byggt en WordPress-sajt så kan du koppla ihop dem.

Du hittar och kan installera den nya ePages-pluginen med namnet “ePages Online Shop” i WordPress-administrationen. När man installerat pluginen så måste man sen konfigurera den. I vänster sidfält finns ett nytt val "Online Shop", välj det och lägg till API-adressen i fältet och spara. API-adressen får du i webbutikens administration genom att klicka på Hjälp till höger i menyn högst upp och kopiera API-URL:en längst ner på sidan. Efter det kan systemen kommunicera med varandra.

Nu behöver du bara lägga till de produkterna du vill visa på din WordPress-sida. Låt oss använda ett blogginlägg som exempel (se videon ovan i "Exempel 2"); öppna sidan där du kan redigera inlägget i WordPress-administrationen och välj var i texten du vill bädda in produkterna. I menyn högst upp finns en ny knapp "Add Shop", klicka på den och välja vilken produktkategori du vill lägga till. Här kan man också gå igenom inställningarna i vänsterspalten för att t.ex. ta bort sökfunktionen. Klicka på ok, spara inlägget och kontrollera ändringen. Nu är dina produkter inbäddade i blogginlägget och läsarna kan köpa dem.

Mer detaljerade instruktioner finns här i installationsinstruktionerna som ePages skapat (på engelska).

När byggstenarna (Vilkas-butiken & WordPress-sajten) är i ordning tar det bara några minuter att skapa en säljande plats för dina produkter!

Tillbaka

Du kanske också är intresserad av

Nya dimensioner för webbutiken med vår nya WordPress-plugin!

När webbutikens design börjar kännas omodern eller man har någon ny designidé man vill göra så är...

Relevant statistik för e-handel

Utan analys av webbutikens statistik jobbar e-handlaren i blindo och missar kanske att se vilka...

E-handlare, hur sticker man ut från sina konkurrenter?