Det är viktigt att tänka igenom och planera webbutikens produktgrupper. När en ny besökare kommer till webbutikens startsida, hur ska hon/han då kunna hitta precis rätt produkt? Om besökarna kan hitta en lockande länk från kategorimenyn så är de redan ett steg närmare en beställning.
Ofta ser man dock produktgrupper med fantasilösa namn som verkligen inte väcker intresset hos en slumpmässig besökare. Strukturen för produktgrupperna behöver inte vara samma som företagets interna produktsystem utan istället kan man hitta på någonting mer lockande.
VAD ÄR KUNDEN UTE EFTER?
När en kund kommer till butikens förstasida, vet du då vad hon/han letar efter? Känner kunden till dina produkters varumärken och egenskaper? Om jag skulle vilja till exempel köpa en systemkamera och inte visste vad skillnaden är mellan Canon 600D och Canon 1DX (förutom flera tusen kronor i priset), så skulle det underlätta om produkterna var uppdelade i webbutiken, t.ex. i stil med “kameror för hobbyfotografer” och “kameror för professionella fotografer”. Okej, självklart skulle jag läsa recensioner och jämförelser först, men ni förstår poängen.
PRODUKTGRUPPER BEROENDE PÅ ANVÄNDNINGSOMRÅDE
Ett bra exempel på produktkategorisering finns på familjeapoteket.fi. Apotekets produktgrupper är uppdelade först beroende på vilket problem kunden har och sen på produkter för olika situationer. Dessutom finns det aktuella produkter och erbjudanden. Om till exempel smärtstillande läkemedel hade varit uppdelade enligt tillverkare eller den aktiva ingrediensen hade varje fall jag blivit väldigt förvirrad (eller snarare tryckt på “tillbaka”-knappen).
FLERA KATEGORILISTOR
Klädbutiken Duetto har gjort flera kategorilistor i deras butik. Utöver de vanliga kategorierna finns uppfinningsrika grupper som “Basics”, “Business” och “Classics”. I kategorin “Outfits och looks” (Asut ja lookit) finns samlat outfits och accessoarer som passar ihop både färg- och stilmässigt. Dessutom finns produkterna uppdelade efter varumärke längre ner, vilket är väsentligt för mode och kläder.
Ju fler länkar till produktsidorna desto bättre för sökmotorerna. Därför kan det löna sig att skapa olika produktgrupper med synpunkt på sökmotoroptimering. Olika produktgrupper tar också hänsyn till kundernas olika tankesätt. Den ena kanske letar först och främst efter nyheter från Gant medans den andra letar efter tröjor i allmänhet. Den tredje kanske blir sugen på att titta på de olika ihopsatta outfitsen.